וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלאווח לא, סלטים כן: מה יוכלו לאכול ילדינו בבתי ספר?

זכיינים וספקי מזון יחויבו החל מהיום על פי חוק בציון ההרכב התזונתי ותיאסר מכירת מזונות מטוגנים ועתירי שומן וסוכר בשטחי מוסדות החינוך, אחרת ייקנסו באלפי שקלים. המטרה: להילחם בתופעת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער. "הסיכון לתחלואה גבוה מבעבר"

צילום מסך

(משדר פתיחת שנת הלימודים באולפן וואלה! NEWS, אתמול)

שנת הלימודים שנפתחה הבוקר (שלישי) תהווה גם את יריית הפתיחה של משטר התזונה הבריאה במוסדות החינוך בארץ. אמנם החוק "לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות החינוך", שנחקק בשנה שעברה, נכנס היום לתוקפו, אולם במשרד החינוך מצננים את הציפיות. "חוק בלי תקנות הוא מאוד בעייתי ליישום", אומרת עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך.

על פי החוק, זכייני מזנונים וספקי מזון יחויבו בסימון ההרכב התזונתי של מוצרי מזון הנמכרים בשטחי בתי ספר בישראל. לראשונה אף תתקיים בקרה ופיקוח על המוצרים בהתאם להוראות שיקבעו במשרד הבריאות ובאישור ועדת החינוך, התרבות והספורט. כמו כן, ייאסרו מכירת מזונות מטוגנים ועתירי שומן וסוכר. זכיינים וספקי מזון שיימכרו מזונות אסורים צפויים לקנס של 6,000 שקלים, ואלו שימכרו מזונות ללא ציון הרכב תזונתי ייקנסו ב-1,500 שקלים.

צעד זה נלווה לחוק שנחקק ויושם כבר בשנה שעברה, שבמסגרתו הוצאו מכונות הממכר לשתייה ממותקת מבתי הספר. אלא שבשל העיכוב ביישום החוק, בין היתר בשל נפילת הממשלה הקודמת, החליטו במשרד החינוך שלא לחכות וכבר בימים הקרובים יפורסם חוזר מנכ"ל שקובע אילו מוצרי מזון ושתייה יהיו מותרים למכירה והגשה בבתי ספר ואילו לא. עיקר החוזר הוא בהרחקת אותם מזונות שנויים במחלוקת מהישג ידם של התלמידים. באשר לשתייה, תותר מכירת מים בלבד.

לקריאה נוספת:
"מסע ציד נגד שמאלנים": חופש הביטוי בבתי הספר שוב מעורר מחלוקת
עדיין סרדינים: כיתות א' ייפתחו עם 39 תלמידים
הרשויות מצפצפות על הממשלה - ומגבירות את חשיפת ילדינו לסרטן

בית הספר יודפת, נצרת עילית, 31 באוגוסט 2015. ערן גילווארג
כ-9% מתלמידי כיתות א' סובלים מעודף משקל/ערן גילווארג

"חוזר המנכ"ל משנת 2003 לתזונה בריאה בבתי ספר לא נאכף כיאות. אין ולא היה פיקוח, המזנונים והמכונות עבדו בלי סוף, הילדים כל הזמן הסתובבו עם צ'יפס בפיתה, מלאווח או בורקס", אמרה ליבנה. "החאפרים חגגו, היו מסיבות פרועות של ממתקים. נוצרה בעיה גדולה מאוד עם השמנה והג'אנק פוד בבתי ספר. בהתאם לחוזר המנכ"ל החדש שיתפרסם בקרוב, ימכרו כריכים לא מטוגנים, לא יהיו ממתקים עתירי סוכר - סוכריות על מקל וחטיפים עתירי קלוריות ושומן ריק, שגם גבו עלויות נוראיות, לא ימכרו. לא שנהפוך לסגפנים והילדים יאכלו כל היום חסה ומים, אלא ימכרו כריכים מקמח מלא עם גבינה או נקניק, מעדנים וסלטים".

עם זאת, ליבנה מוסיפה כי לא יופעלו סנקציות כלפי ילדים שיביאו מוצרים עתירי שומן וסוכר מהבית. למרות מכשול זה היא מאמינה בחוק החדש ובנכונותו. "אנחנו מאמינים בשינוי. ההוראות יפורסמו גם להורים, אבל המפתח להצלחה מתחיל בשינוי בסביבה. לא נוכל להיכנס להם לתוך הצלחת בבית, אנחנו צריכים שהבית יירתם למשימה. בארצות הברית ובבריטניה, תכניות הזנה בבתי ספר הוכחו כמוצלחות. כשיש שינוי בסביבה החינוכית הוא מחלחל פנימה. מה גם שאותו נוער מבין שעתיד הבריאות שלו תלוי בו, שהוא צריך אוכל מגוון ובריא כי הוא יגיע ללשכת הגיוס עם עודף משקל וזה ידפוק לו את השירות ואת העתיד בכלל".

כשליש מבני הנוער בישראל סובלים מהשמנה

לדברי ליבנה, 28% מתלמידי בתי הספר היסודיים סובלים מעודף משקל נכון לשנת 2015. "היום כבר יודעים שזה לא רק השמנה שנראית לעין, אלא סיכון לשומנים בדם, סכרת ותחלואה שתבוא מהר יותר אצל הילדים של היום מאשר שהיה בעבר", אמרה. על פי נתוני משרד הבריאות, נכון לשנת הלימודים תשע"ה, 8.9% מכלל תלמידי כיתה א' סובלים מעודף משקל. כך גם 13.3% מקרב תלמידי כיתות ז'.

עד כה, בעיית הרגלי האכילה הבעייתיים של בני הנוער טופלה במישור החינוכי, באמצעות תכניות הסברה וחינוך לתזונה נבונה ובריאה, דוגמת "גנים ובתי ספר מקדמי בריאות" ותכנית הדגל "תפור עליי לגדול בריא", ולאחרונה אף הושקה תכנית "דיאטנית לכל עיר" בשיתוף עם עמותת "עתיד". התכניות היו בגדר רשות ולא הוכנסו לכלל בתי הספר.

לפני שלוש שנים, בשל נתוני ההשמנה המאמירים, הוחלט בממשלה על תכנית לאומית רב-משרדית "אפשריבריא" המשותפת למשרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד התרבות והספורט, שמטרתה לחנך להרגלי תזונה בריאים ולנחיצות בכושר גופני. אך התכנית נקלעה כבר בתחילת השנה הנוכחית בקשיים תקציביים ועד היום לא תוקצבה לשנת הלימודים הקרובה.

נערה שותה קולה. ShutterStock
נאסרה מכירת שתייה ממותקת בבתי ספר/ShutterStock

ענת תבור, דיאטנית קלינית ילדים ויו"ר פורום תזונת ילדים בעמותת עתיד, הסבירה על התופעה המדאיגה. "אנחנו חיים בעולם של שפע. גם הנוהג של ארוחות משפחתיות ירד עם השנים, ואז כל אחד אוכל מה שהוא רוצה, והילדים לרוב אוכלים דברים פחות בריאים", אמרה.

ירדן בלום, דיאטנית קלינית לילדים בהרצליה ורעננה, הוסיפה כי הרגלי האכילה של הילדים לא השתנו, אולם כמות הפניות אליה גדלה. "חלק מהילדים מופנים אליי מבית הספר לאחר שקילה וחלקם באים מרצונם. הם מדווחים על פיתויים מאוד גדולים בבתי הספר וגם על דימוי עצמי מאוד נמוך. אחד מהם אמר לי 'אני לא גאה בגוף שלי', והוא רק ילד בן 11", ציינה.

אתי, אמו של בר, בן 15 מחולון, מודאגת ממצבו של בנה. "ההשמנה שלו מושפעת מהמון דברים, בין היתר גם האוכל המשמין בבית ספר. זה רע מאוד בעיניי מה שמוכרים שם לילדים. אם הייתה לו אופציה אחרת זה היה משפיע עליו לטובה, אני בטוחה", אמרה.

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully