וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה החליט: ההר הגבוה ביותר באמריקה יחזור לשמו המקורי

31.8.2015 / 11:13

לקראת ביקורו באלסקה לדחיפת תכנית האקלים שלו, הודיע הנשיא כי ישונה שמו של הר מקינלי, שנקרא על שם הנשיא ה-25 של ארצות הברית. מעתה הוא ייקרא הר דנאלי - השם שבו כונה על ידי ילידי המקום מאז ומעולם

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע היום (שני) רשמית על ההחלטה לשנות את שמו של הר מקינלי, ההר הגבוה ביותר בצפון אמריקה, ולהחזיר לו את שמו הילידי (אינדיאני) – דנאלי. במהלך זה, תמך אובמה במדינת אלסקה ושם קץ לקרב שנמשך 40 שנה על שם ההר.

השינוי ההיסטורי, שהגיע בתחילתו של מסע נשיאותי של שלושה ימים לאלסקה, הוא סימן נוסף לניסיונותיו של אובמה לקדם את מלחמתו בשינויי האקלים ב-16 החודשים האחרונים שנותרו לכהונתו.

שינוי שם ההר, שמתנשא לגובה של 6,100 מטרים, זכה לכותרות בשל סוגיית האקלים וכן יצר אהדה מסוימת כלפי אובמה במדינה שהתמיכה בנשיא דמוקרטי אינה רחבה.
ב-1896 כונה ההר באופן רשמי הר מקינלי, לאחר שאדם שחיפש אחר זהב באזור שמע את וויליאם מקינלי מאוהיו, שניצח את הפריימריז הרפובליקני לנשיאות על סוגיית תקן הזהב. אולם ילידי אלסקה קראו לו מאז ומתמיד "דנאלי", שמשמעותו "הגבוה". ב-1975 מדינת אלסקה הכירה רשמית בשם "דנאלי", והפצירה בממשל הפדרלי לעשות זאת גם.
הממשל באלסקה נחסם בקונגרס על ידי פוליטיקאים מאוהיו, שרצו להשאיר את השם "מקינלי" כמחווה נצחית לנשיא ה-25 של ארצות הברית, שכיהן מ-1897 ועד ההתנקשות בו ב-1901.

לקריאה נוספת:
האיום הגדול ביותר שבפניו ניצב העולם לפי ברק אובמה
התכנית השאפנית של אובמה למלחמה בהתחממות הגלובלית
סובלים מהקיץ? בצדק: חודש יולי היה החם ביותר בהיסטוריה

הר מקינלי ההר הגבוה ביותר באלסקה, ארצות הברית, יוחזר לשמו המקורי, 31 באוגוסט 2015. רויטרס
הר מקינלי. מעתה הר דנאלי/רויטרס

בתמיכת אובמה, ניצלה שרת הפנים סאלי ג'ול את סמכותה החוקית, שמה קץ לדיון הארוך ושינתה סופית את השם. הצעד זכה לשבחים ממושל אלסקה ביל ווקר, רפובליקני שהפך לעצמאי, ואפילו מבכירים רפובליקנים אחרים, שבדרך כלל ביקורתיים יותר כלפי הממשל שנתפש בעיניהם עוין לנוכח האינטרסים שלו בגילויי הנפט והגז במדינתם.

אובמה צפוי לבקר בקרחון הנסוג ולפגוש את תושבי הקהילות הארקטיות המרוחקות שחייהם הושפעו מעליית מפלס האוקיינוס. זאת, בניסיון להפיק דימויים שנועדו ליצירת תמיכה להפחתת פליטות הפחמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"סימן ההיכר של הזהות האלסקית"

"אני רוצה להודות לנשיא על עבודתו יחד איתנו, בהשגת השינוי החשוב הזה. הנשיא העניק כבוד והוקרה לעם האתבסקי מאלסקה", אמרה הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקווסקי, שהובילה את המאבק לשינוי שם הר "דנאלי" בקונגרס. היום יפגוש אובמה קבוצה של מנהיגים ילידים בעיר אנקורג', וכן ייוועד עם ווקר ועם מורקווסקי.

קרייג פלינר, יליד גוויצ'יני המשמש יועץ לווקר, כינה את "דנאלי" "סימן ההיכר של הזהות האלסקית", ואמר כי שינוי השם עתיר בחשיבותו. המטפסים הראשונים שכבשו את פסגת ההר ב-1913 היה וולטר הרפר, בן לשבט קויוקון, וחבר משלחתו, ג'ון פרדסון, בן לשבט גוויצ'ין. עם השנים הפך הרפר למנהיג המאבק לזכויות הילידים במדינה.

במסגרת התכנית השאפתנית של אובמה למלחמה בהתחממות הגלובלית, מתכוון אובמה לבסס את משק האנרגיה האמריקני על מקורות מתחדשים ולא על פחם. כמו כן, הוא חותר לצמצם עד 2030 את פליטות גזי החממה ב-32% בהשוואה ל-2005.

אובמה מתכוון לממש את התכנית באמצעות צו נשיאותי, תוך עקיפת הקונגרס המתנגד לניסיונות החקיקה לצמצום הזיהום שנגרם כתוצאה מפליטת פחמן דו-חמצני - גז חממה נפוץ שלפי מומחים גורם להתחממות כדור הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully