וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להביא משמעת למשטרה - ושקט להר הבית: תפקידי המפכ"ל

31.8.2015 / 8:24

הבא שיעמוד בראש הארגון יתמודד עם שורת משימות, ובהן שיפור מעמדו של השוטר בעיני הציבור לצד האתגרים הביטחוניים - ריסוק ארגוני הפשיעה וחיזוק תחושת הביטחון ברחוב. "המפכ"ל צריך להכיר גם מיהו החייל האחרון של מולנר"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

כמה חודשים לפני שהחל מפכ"ל המשטרה הקודם יוחנן דנינו את כהונתו, הוא הכין עצמו היטב לכך. הוא הגה שלושה כללים מרכזיים שילוו אותו לאורך ארבע שנות כהונתו כמפכ"ל המשטרה – לטוב ולרע. שלושת הכללים היו הגברת ההרתעה נגד עבריינים באמצעות יותר מעצרים, מתן שירות מיטבי לאזרח שומר החוק, והשמת השוטר במרכז – תוך דאגה לצרכיו, לשכרו ולרווחתו. "תכנית המפנה" שהגה דנינו הוצגה טרם נכנס לתפקידו.

רבים מקציניה הבכירים של המשטרה, ובעיקר מתנגדיו של דנינו, מסכימים שתכנית המפנה היא פופוליסטית. עם זאת, לא ניתן לומר כי דנינו לא נכנס לתפקידו כשבאמתחתו הכוונה לשנות. בין הישגיו נמנות העלאת שכר השוטרים באופן משמעותי, וכן הבאתו לגל מעצרים חסר תקדים בקרב ארגוני הפשיעה. ואולם, בתקופתו נרשמה גם התרופפות כמעט מוחלטת של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה.

דנינו הכיר היטב את הד-נ-א של המשטרה והכיר את כל הסמכויות המצויות בידי המפכ"ל. גל הירש, לעומתו, יצטרך לעבור קורס מזורז בעניין, ללא כל תכנית עבודה בכמה נושאים. אחד מהם, ואולי החשוב מכל, הוא בתחום החקירות.

לקריאה נוספת בנושא:
האם תפקידיו הצבאיים של הירש הכינו אותו לפקד על המשטרה?
4 בכירים לשעבר בצה"ל לארדן: "מתנגדים למינוי הירש למפכ"ל"
"כל הארגון מחכה": שבעה ניצבים בירכו על מינויו של הירש

גלעד ארדן, גל הירש. ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
גם במטרתו המרכזית של ארדן, הגברת המשמעת בצמרת המשטרה, צפויים להירש קשיים לא מבוטלים. ארדן והירש/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, ניב אהרונסון

בכל המפכ"ל צריך להתעדכן ולתת הוראות מדויקות בכל הקשור לישיבת החקירות והמודיעין עם אנשי אגף החקירות ולהב 433, יחידת הדגל של המשטרה. לדברי קצין בכיר במשטרה, "מפכ"ל צריך לקבל החלטות על פרשיות שקשורות להון, שלטון וראשי ערים בהחלטיות, ולהגיע עם הממצאים ליועץ המשפטי לממשלה יחד עם המלצות לפתיחה בחקירה או למעצר במקומות הרגישים ביותר". הקצין הדגיש עוד כי "זוהי המהות של להיות מפכ"ל".

נושא נוסף שיצטרך הירש ללמוד הוא אופן הטיפול בארגוני הפשיעה. במסגרת תפקידו של המפכ"ל, יחד עם ראש להב 433, עליו לעדכן מחדש את ראשי ארגונים – לבדוק מיהו ראש ארגון ומי איננו רלוונטי יותר. ישיבה לעדכון זה מתקיימת פעם ברבעון, והיא מהותית לבחינת מפת הפשיעה הישראלית. "מפכ"ל שמבין ארגוני פשיעה היה צריך לדעת באופן אישי מיהן הדמויות בארגוני פשיעה. מיהו יצחק אברג'יל, מיהו שלום דומרני או אפילו מי זה החייל האחרון של עמיר מולנר. אם הוא מגיע מתוך שורות המשטרה זה יתרון", אמר הקצין הבכיר.

גם למילוי המטרה המרכזית של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הגברת המשמעת בדרגי הפיקוד במשטרה - דרושה הבנה מעמיקה של הארגון. מדי שבוע מוציא מפכ"ל המשטרה פקודות ונהלים חדשים, בין אם מדובר בפקודות קבע או פקודות יום. "אי אפשר להעביר את הנורמות והאתיקה המשטרתית, בלי להכיר את הראש של השוטר", הבהיר הקצין הבכיר. "לא מדובר בחיילים סדירים, אלא מדובר בשוטרים ותיקים וצעירים כאחד, שיש להם משפחות וזו הפרנסה המרכזית שלהם. ההחלטה על פיטורים או על משמעת הדומה לצבאית, אולי יכולה להוביל לשינוי תרבות ארגונית, אבל בסופו של דבר, אי אפשר לשכוח שמדובר באנשים ותיקים במערכת ולא חיילים סדירים", הוסיף.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרמטר נוסף בסמכותו של מפכ"ל המשטרה הוא באשר לרקע מבצעי כמפקד מחוז. בימים רגישים של מתיחות במגזר הערבי, על מפכ"ל המשטרה לקבל החלטות על הקצאת שוטרים בנקודות חיכוך, בפרט בהר הבית בירושלים. המפכ"ל, יחד עם מפקד המחוז, צריך לקבל החלטות על מבצעים ולהגיע להכרעות מהותיות בדילמות בנוגע לפריצה להר הבית, פעולה שעלולה להביא לתסיסה בקרב מגזר שלם.

נקודה נוספת שבה למפכ"ל המגיע משורות המשטרה קיים יתרון היא השמירה על הסדר הציבורי. "אי אפשר להשוות הפגנה של העדה האתיופית בתל אביב לפלסטינים בבילעין. השימוש בכוח הוא שונה", הסביר הקצין. על אף שמי שאחראי בשטח על מתן פקודות הוא מפקד המחוז למפכ"ל ישנה אחריות כוללת, בעיקר בשל הרגישות בהר הבית, שם עליו להתייצב כדרך קבע. נוסף על כך המפכ"ל הוא זה שמאשר הריסות בתים במגזר הערבי, נושא רגיש שזקוק לטיפול קפדני.

הנקודה הקודמת מובילה לנקודה חשובה לא פחות: החלטה על מינויים של קצינים בכירים וסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, הדירקטוריון של המפכ"ל. על המפכ"ל להכיר היטב את היתרונות והחסרונות של כל קצין שמהווה פוטנציאל לקידום, ולמפות היכן יוכל כל אחד להצליח להביא את התפוקה המרבית. "מפכ"ל טוב מכיר היטב על הפקודים שלו", אמר הקצין. "הוא בוחר את האנשים המרכזיים שעמם ירוץ ארבע שנים. למי יש יתרון בתחום החקירות, בתפקידים גם ברמת תת ניצב - אלו החלטות של המפכ"ל שבסופן תפקודם של הקצינים שלו מביאים גם ריקושטים", הוסיף.

ראיון עם יוחנן דנינו. עומר מירון, מערכת וואלה!
תכניותיו נחשבו אמנם לפופוליסטיות, אך הכיר את הדנ"א של המשטרה. המפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו/מערכת וואלה!, עומר מירון

חלק ההחלטות הישירות של המפכ"ל הן באשר לחסימות כבישים ועורקים מרכזיים בישראל – עוד נושא שבו להיכרות מוקדמת עם התחום יש יתרון משמעותי. אם קיימת התרעה או כל מפגע בכביש, המפכ"ל יכול להחליט אם ומתי לחסום צירי תנועה חשובים.

למרות כל אלו, לא ניתן להתעלם מהיתרונות שבהם, לכאורה, ניחן הירש – ושאולי יסייעו לו אם אכן ימונה למפכ"ל המשטרה. למשל, בתחום הפעילות נגד ארגוני טרור. מפכ"ל המשטרה אחראי, באישור השר לביטחון הפנים, על ההכרזה על ארגונים כארגוני טרור. בשל העובדה שהירש מגיע מרקע זה, סביר להניח שיידע לגבש עמדה באשר לאישורי מבצעי מורכבים של יחידת העילית של המשטרה, הימ"מ. כמו כן, יתרונו של הירש במגזר העסקי יכולה להיטיב עמו בניתוב תקציבי המשטרה בצורה היעילה ביותר, למשל בהקצאת כספים לשדרוג אמצעים או להטבות לשוטרים.

לפניות לכתב: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully