וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תפקידיו הצבאיים של הירש הכינו אותו לפקד על המשטרה?

30.8.2015 / 11:00

כבר מגיל 14 ייעד עצמו גל הירש לתפקידי פיקוד בכירים. במהלך השנים הצליח נער הפלא מערד להתברג במוקדי קבלת החלטות בצבא, ואף זכה לצל"שים על תפקודו. ועדיין, נשאלת השאלה: ניסיונו, שנעצר בדרגת תת-אלוף, יספיק לו כדי לפקד על 30 אלף שוטרים? ראיון לאולפן וואלה! NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

(ריאיון עם אל"מ במיל' רוני תדהר, ששירת כמג"ד במלחמת לבנון השנייה תחת פיקודו של גל הירש)

ג'ק וולץ', היו"ר והמנכ"ל לשעבר של "ג'נרל אלקטריק", כתב בספר "להוביל ולנצח" שחיבר יחד עם סוזי וולץ' על כמה סוגי מנהיגות, בתחומים שונים. אחת המסקנות שעולות מהספר היא כי אין ספק שמנהיגות היא נושא סבוך, וכי קשה מאוד להצביע באופן חד מהם המרכיבים המדויקים והתכונות המתאימות שהופכות אדם למנהיג טוב. אם ננסה לנתח את שדרת הרמטכ"לים והמפכ"לים בישראל בשני העשורים האחרונים, נמצא הבדלים משמעותיים בסוגי המנהיגות שהביא עמו כל אחד לתפקיד. עם זאת, ישנו מכנה משותף אחד לכולם: הם הכירו את הארגון מלפנים ומאחור וידעו היטב את רזי המקצוע הצבאי או המשטרתי, בהתאמה. עם זאת, עבור המפכ"ל המיועד של משטרת ישראל, תת-אלוף (במיל') גל הירש, יהיה זה התפקיד הראשון במשטרה.

במהלך תהליך איתור המפכ"ל הופיעו דיווחים על כך שהשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מעוניין במועמד מחוץ למערכת המשטרתית. אחרי שיחות עם אלופים לשעבר, כמו גם כאלה שמכהנים היום, נוצר הרושם שקיים סיכוי משמעותי לבחירת מפכ"ל מתוך צמרת המשטרה. בשלב מסוים ביצע ככל הנראה השר ארדן פניית פרסה, ולמרות ניסיונם רב השנים של המועמדים מסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, בחר במועמד חיצוני – תא"ל (במיל') הירש. גורמים במשרד לביטחון הפנים הסבירו כי מדובר בצעד שנועד לזעזע את הארגון, במטרה להניע בתוכו תהליך חדש עם רעיונות יוצאי דופן על ידי גורם חיצוני ברוח השר ארדן. השאלה המתבקשת היא האם תפקידיו הפיקודיים של הירש בצבא הכינו אותו למשימה הכול כך מורכבת שעומדת לפניו במשטרה, במיוחד בעת הנוכחית?

זעזוע ארגוני - גל הירש המפכ"ל הבא || סיקור מיוחד:
"ממשיכים קדימה": ארדן לא נרתע מהביקורת הציבורית נגד הירש
מסמכים חושפים: משרד הביטחון פיקח על חברתו של הירש מ-2008
הירש למקורביו: "אין לי שום כוונה להסיר מועמדותי למפכ"לות"

המפכ"ל הנבחר גל הירש מחוץ לביתו, ראש העין. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
מצה"ל למשטרה. הירש בבוקר שלאחר ההודעה על מינויו, בשבוע שעבר/ניב אהרונסון

על דבר אחד אין עוררין לגביו של הירש בן ה-51: הוא יועד, וייעד את עצמו, לפיקוד מגיל צעיר. ב-1978, כשהיה בן 14 בלבד, עזב את עיר הולדתו ערד ונרשם לפנימייה צבאית בתל אביב. כעבור ארבע שנים הוא סיים אותה בהצטיינות. ב-1982 החל את השירות הסדיר שלו בסיירת צנחנים. בהמשך סיים קורס מ"כים וקציני חי"ר בהצטיינות וקיבל את הפיקוד על צוות בבית הספר לקצינים, בה"ד 1. עם סיום תפקידו חזר אל חטיבת הצנחנים וצבר שם ניסיון בפיקוד תחת אש בלחימה בדרום לבנון. מאוחר יותר מונה למפקד פלוגת חיל ההנדסה (פלחה"ן) של הצנחנים.

לאחר מכן שב לבה"ד 1, שם שימש גם כן כמפקד פלוגה.
בתחילת שנות ה-90 הוא המשיך לבלוט, וב-1990 מונה לסגן מפקד יחידת העילית שלדג תחת פיקודו של מי שיהפוך ברבות השנים לרמטכ"ל, בני גנץ. עם סיום תפקידו חזר לצנחנים כמפקד גדוד 202, וב-1993 החליף את גנץ בפיקוד על שלדג. באחד המבצעים המורכבים שביצעה היחידה, אשר כמעט הסתיים בהדחתו, הוא סירב לסגת מלבנון לשטח ישראל מבלי לסיים את המשימה. הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף (במיל') אמנון ליפקין שחק, מתח עליו ביקורת, אך גם חילק לו שבחים על אומץ לבו. יתרה מכך, היחידה בפיקודו קיבלה צל"ש יחידתי על סדרת מבצעים, שחלקם נותרו חסויים עד היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-1997 מונה הירש לתפקיד קצין אגף מבצעים (אג"מ) באוגדת יהודה ושומרון. במהלך תפקיד זה הוא נפצע קשה מזריקת אבן על רכבו ועבר תהליך שיקום שנמשך כשנה. עם חזרתו לשירות ב-1999 קיבל את הפיקוד על חטיבת בנימין. בתחילת שנת 2001 מונה לקצין האג"ם של פיקוד המרכז ויחד עם מפקדים בולטים נוספים ביחידות השדה הגה ודחף לקיום מבצע "חומת מגן", שהביא לתפנית בלחימה בטרור הפלסטיני. בשנת 2003 לא מונה כמצופה למפקד חטיבת הצנחנים, ובמקום זאת קיבל את הפיקוד על בה"ד 1.

ב-2005 קיבל את התפקיד היוקרתי של מפקד עוצבת הגליל, אוגדה 91, בפיקוד הצפון, שם גם סיים את דרכו בצה"ל. תחת פיקודו של הירש נחטפו ונהרגו ביולי 2006 על ידי חיזבאללה חיילי המילואים אהוד גולדווסר ואלדד רגב, במה שהיה האירוע שבגינו יצאה ישראל למלחמת לבנון השנייה. בתחקירים השונים לאחר המלחמה צפו טענות שהעלה הירש לפני פרוץ המלחמה. בין השאר צוין כי על רקע החשש הממשי מחטיפה טען הירש כי גדוד מילואים אינו מספיק איכותי כדי להתמודד באופן מיטבי עם האיומים על הגבול ואף ביקש תגבור כוחות - אך בקשותיו לא נענו. מצד שני, הביקורת נגד תפקודו של הירש כללה, בין השאר, את הטענה כי למרות מה שאמר על הגדוד, לא מצא לנכון לבצע בו ביקורת מעמיקה. הירש, כך נטען, נערך היטב לאירוע חטיפה והרכיב פקודה ברורה, אך פרטיה לא חלחלו לשטח והפער האמור הוביל לתוצאות קשות.

מושגים לא ברורים

האירוע תוחקר על ידי ועדה בראשות תת-אלוף אבי אשכנזי (אחיו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי). המידע שצברה שימש בסיס לבדיקה בראשות אלוף (במיל') דורון אלמוג, שהחליט להטיל את האחריות על הירש ולהמליץ למנוע ממנו תפקידי פיקוד בעתיד. במקביל לביקורת זו, נשמעו מצד גורמים שונים טענות על האופן שבו התנהל הירש מול פקודיו ועל הדרך שבה מצא לנכון להנחיל את הפקודות, תוך שימוש במושגים ומונחים לא נהירים ולא ברורים.

חרף הטענות, הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף (במיל') דן חלוץ, לא היה נחרץ בביקורת נגד הירש. הוא החליט אמנם שלא לקדם אותו לתפקיד פיקודי, אך שיבץ אותו כראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטכ"ל. הירש מצדו הביע מורת רוח מהמינוי. במקביל, הוא ניסה להיאבק בטענות נגדו, אך ברגע שהבין כי לא יצליח החליט בשיאו של המשבר להתפטר משירות סדיר.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
בחר בהירש, למרות הכתם שדבק בו. השר ארדן/ערן גילווארג

למרות הכתם הגדול שדבק בהירש בסוף תקופת שירותו בצה"ל, החליט השר ארדן כי ניסיונו בניהול מערכות שונות בצבא מכשיר אותו לנהל ארגון גדול כמו המשטרה. בשיחות עם מקורביו הם דוחים את הביקורת על אי-התאמתו של הירש לתפקיד, שעיקרה היא כי הוא לא פיקד על מספר מספיק גדול של חיילים באופן כזה שיכשיר אותו לפקד על כ-30 אלף שוטרים.

"אוגדת הגליל בחירום היא בגודלה של משטרת ישראל, פיקוד המרכז, שבו שירת בין היתר כקצין האג"מ, גדול פי כמה ממשטרת ישראל ופיקוד העומק הוא גוף מטכ"לי רב זרועי ורב ארגוני מורכב מאוד והירש היה הרוח החיה בהקמתו וביסודו", אמר אחד ממקורביו של הירש. עוד ציין, כי הירש, שלו תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב, מגיע לתפקיד אחרי תשע שנים של ניהול חברה מצליחה, אשר עוסקת בייזום, ניהול פרויקטים ושיווק ופיתוח עסקי מול ממשלות ותאגידים פרטיים שונים. "הטענות נגד כישוריו הניהוליים של הירש הן מגוחכות ונובעות מן הניסיון המגמתי למנוע את כניסתו לתפקיד המפכ"ל", אמר. "הוא נחשב ליועץ אסטרטגי לממשלות בכל העולם בתהליכי בניין כוח ושיקום ארגונים, כולל גופי משטרה בתחומי לחימה בפשיעה המאורגנת ובמלחמה בסמים. הוא מעודכן בתפיסות עכשוויות בתחום הביטחון ויש לו ניסיון רב בעולם המודיעין וטכנולוגיות".

גורם במשרד לביטחון הפנים הוסיף כי "לאורך הקריירה הצבאית שלו הוא זכה בשישה פרסי רמטכ"ל על ניהול יחידות שונות, דבר שמוכיח שיש פה דפוס התנהגות קבוע של מנהל ומפקד מוצלח". לדבריו, "הירש הוא קצין אמיץ שביצע רפורמות חשובות מאוד במערכים נרחבים בצה"ל, החל מפעילות הכוחות המיוחדים של חיל האוויר ושינוי מערך הכשרת הקצינים. הוא מנהל מצוין ואיש עשייה מבריק, וזה מה שמשטרת ישראל צריכה בתקופה הזו - רפורמטור שיודע לתכנן ולהוביל רפורמות".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully