וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 70 שנה: "רכבת האוצרות הנאצית" נמצאה בפולין

שבוע לאחר שהרכבת שהייתה עד כה בגדר אגדה התגלתה במדינתו, אמר סגן שר התרבות של פולין כי יש "סיכוי של יותר מ-99% כי היא אמיתית". ייתכן שהוחבאו בה אוצרות, ציוד צבאי ומסמכים היסטוריים. "נמצאה בזכות וידוי על ערש דווי של חייל נאצי"

מערכת גישה תת-קרקעית שנבנה על ידי הנאצים בפולין, כפי שצולם במרץ 2012. AP
מערכת גישה תת-קרקעית שנבנה על ידי הנאצים בפולין/AP

שבוע לאחר שהרכבת המשוריינת נמצאה במדינתו אמר אתמול (שישי) סגן שר התרבות והאוצר הכללי של פולין, פיוטר זוכובסקי, כי ככל הנראה מדובר ב"רכבת הזהב הנאצית" - כלי תחבורה ממוגן ממלחמת העולם השנייה שהיה כנראה שייך לנאצים. לדבריו, ייתכן שהוחבאו ברכבת אוצרות וזהב שנבזזו, ציוד צבאי ומסמכים היסטוריים.

"רכבת הזהב" נחשבת אגדה אורבנית במשך עשרות שנים, מאז היעלמותה לכאורה בסוף מלחמה העולם השנייה, לפני 70 שנה. רבים ניסו למצאה כדי להגיע אל האוצרות שאולי מוחבאים בה. על פי זוכובסקי, "זהו מצב חסר תקדים. יש הסתברות של יותר מ-99% שהרכבת הזו אמיתית". עם זאת, עדיין לא ידוע מה מכילה הרכבת, שקבורה תחת טונות של אדמה וסלעים.

עוד בוואלה! NEWS:
משבר המהגרים: גופות נוספות אותרו באוסטריה, מאות טבעו ליד לוב
משבר הזבל בביירות: האם חיזבאללה עומד מאחורי המחאות האלימות?
לראשונה ביוון: אישה מונתה לתפקיד ראש הממשלה - לחודש בלבד

במסיבת עיתונאים בוורשה אמר זוכובסקי כי לאחרונה הוצגו בפניו תמונות מכ"מ של הרכבת, שאורכה מאה מטרים ושהוחבאה מתחת לאדמה, בסמוך לעיר ולבז'יך שבדרום-מערב פולין, ליד הגבול עם צ'כיה. הרכבת מצופה בשריון עבה, מה שעשוי להצביע על קיומו של מטען יוצא דופן. את התמונות הציגו עורכי דין של שני אנשים שטענו שמצאו אותה, לדבריהם בעקבות וידוי על ערש דווי של אדם שעזר להחביאה, ככל הנראה חייל נאצי.

"אנחנו לא יודעים מה נמצא בתוך הרכבת, אבל השריון שלה מעיד שהיא מכילה מטען יוצא דופן", אמר. "יש בה כנראה ציוד צבאי, אבל גם תכשיטים, יצירות אומנות ומסמכים שידענו שקיימים אך לעולם לא נמצאו".

האזור שבו ככל הנראה נמצאת "רכבת האוצרות" הנאצית בפולין, בסמוך לעיר ולבז'יך, אוגוסט 2015. AP
האזור בפולין שבו ככל הנראה נמצאה הרכבת/AP

"אדם על ערש דווי נתן לאנשים שחיפשו את הרכבת את המידע שהם היו זקוקים לו", אמר זוכובסקי. זהות שני המוצאים - ככל הנראה פולני וגרמני - לא נחשפה.

אם אכן מדובר ברכבת האגדית, השניים יכולים לצפות לחלק מן השלל. "אם המידע יאומת, המוצאים יכולים לצפות לפרס של 10% שיתקבל או ממשרד התרבות או מהבעלים של הרכוש", הוסיף סגן שר התרבות. "כמובן שכל פריט בעל ערך יוחזר לבעליו המקוריים, בהנחה שנוכל למצוא אותם".

הרשויות והמוצאים שומרו על המיקום המדויק של הרכבת בסוד, מחשש שהיא עלולה להיות ממולכדת ולסכן מחפשי אוצרות שהגיעו בימים האחרונים לוולבז'יך בניסיון לאתרה. על פי היסטוריונים, לבד ממוקשים וחומרי נפץ שעלולים להתפוצץ, ייתכן שהרכבת אף מכילה נשק כימי שהוסתר.

מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט סינגר, אמר כי אם אכן מדובר ברכבת הנאצית, הרי שכל הנמצא בה צריך להשיב לבעלים היהודים. "צריך לנקוט כל צעד כדי להשיב את הרכוש לבעליו החוקיים או ליורשיהם", אמר.

(עדכון ראשון: 18:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully