וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד כל הסיכויים: ילדה בריאה נולדה לנשא HIV בזכות טיפול ייחודי

רועי שרוני

28.8.2015 / 14:15

בזכות הפרויקט, שבו מנסים "לנקות" את הזרעים הנגועים, אלון ואיריס הצליחו להביא לעולם את רוני, שאינה נושאת את הנגיף. אלון: "זו התרגשות שקשה לתאר אותה במילים. הגשמת החלום"

אלון מדר, נשא HIV שהביא ילדה בריאה לעולם. לירון מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
"כשגיליתי שאני נשא HIV הרגשתי שנלקחה ממני היכולת לקיים חיי משפחה ולהביא ילדים". אלון מדר/מערכת וואלה! NEWS, לירון מולדובן

במסגרת הסכם הורות משותפת ובזכות טיפול רפואי של שטיפת זרע, ביום שני האחרון הגיחה לאוויר העולם, רוני, בת לאלון מדר, נשא HIV, ולאיריס מולכו, אם חד-הורית, כשהיא בריאה לחלוטין ואינה נושאת את הנגיף. עבור מדר, הומו בן 36, לידתה של רוני היא הגשמת חלום, מאחר שהיא סייעה לו לנפץ את שתי הסטיגמות שרדפו אותו במשך חייו: הראשונה, היא שמעצם היותו הומו לא יהיו לו ילדים לעולם, והשנייה, היא שמאז שגילה שהוא נושא את נגיף ה-HIV הוא לא יוכל להקים תא משפחתי ולהביא ילדים.

"מאז שיצאתי מהארון הורדתי ציפיות לגבי ילדים", סיפר מדר. "כשגיליתי שאני נשא HIV הרגשתי שנלקחה ממני היכולת לקיים חיי משפחה ולהביא ילדים".

לקריאה נוספת:
הצעיר החשוד בהפצת HIV במזיד: "אני לא נשא, הייתה טעות באבחון"
האם איידס היא המחלה הקטלנית בעולם?
"חושבים שזה כמו אסתמה": עלייה של 75% בהידבקות סטרייטים ב-HIV

בשנת 2004, שלוש שנים לאחר שיצא מדר מהארון והתגורר בניו יורק, המליץ לו רופא משפחה לבצע בדיקת דם ובדיקת HIV משום שהוא במערכת יחסים ארוכת טווח. מדר, אז בן 25, ביצע את הבדיקה ונאלץ לקבל את בשורת האיוב. "באמצעות בדיקת דם אחת התהפכו חיי וגיליתי שאני נושא את הנגיף", סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS. לדבריו, "הימים הראשונים היו מאוד קשים. הייתי בטוח שימי ספורים ושאני לקראת מוות. אני זוכר שבמשך כמה ימים ממש התאבלתי ולא יצאתי מהמיטה. למזלי, השותפה שהייתה לי אז הצילה אותי וגרמה לי להתחיל לקרוא מידע על הנגיף. ככה, לאט לאט, ככול שמצאתי יותר מידע הבנתי שלא מדובר בגזר דין מוות".

בשנת 2011 חזר מדר לארץ כשהוא שם לנגד עיניו את המטרה לעסוק בתחום העלאת המודעות לאנשים החיים עם ה-HIV, ובמסגרת כך נמנה בין הפעילים של "הוועד למלחמה באיידס". באותה השנה, איריס מולכו, חברתו הטובה מזה 15 שנה, החליטה שהיא רוצה להקים משפחה ולכן החלה בטיפולי פוריות עם תרומת זרע מחו"ל. לאחר כמה טיפולים היא נקלטה, ובאוגוסט 2012 היא ילדה את בנה הבכור, תומר.

"אלון היה מאוד טבעי בכל התהליך מתחילתו ועד לעצם היום הזה", הסבירה מולכו לאחר לידתה של רוני, כשכיום היא כבר בת 44. "בתחילת התהליך, הנוכחות של אלון הייתה מאוד משמעותית עבורי כחבר טוב. עם הזמן, לאחר הלידה, נוצר תהליך של היקשרות יוצאת דופן בין אלון ותומר עד לשלב שהוא החל לקרוא לו אבא", סיפרה.

מדר הוסיף: "איריס החליטה להביא ילד לעולם כאם חד הורית ואני בירכתי על ההחלטה שלה ושמחתי שהיא נתנה לי להיות חלק בכל התהליך הזה. אני הייתי עזר כנגדה של איריס והייתי הדמות האבהית הדומיננטית בחייו של תומר". לדבריו, החיים המשותפים של השלושה לא היו תלויי חוזה או הסכמים - אלא רק בתקשורת מיוחדת ביניהם. "לא היה הסדר או חוזה ביננו, אלא הקשר הטוב ביני לבין תומר ואיריס הביא לכך שיכולנו לקיים את החיים המשותפים האלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלון מדר, נשא HIV שהביא ילדה בריאה לעולם. לירון מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
"הייתי עזר כנגדה של איריס". אלון מדר/מערכת וואלה! NEWS, לירון מולדובן

"הסטטיסטיקות לא היו לטובתנו, אבל זה היה צריך לקרות"

החוויה החיובית המשותפת של איריס ומדר, היא זו שהאירה אצלם את הרצון להביא ילד משותף שיהיה אח או אחות לתומר. במסגרת פעילותו של מדר בתחום ה-HIV הוא נחשף לפרויקט שטיפת זרע ייחודי לגברים שחיים עם HIV בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים. במסגרת הפרויקט, ניתן הסיכוי "לנקות" את הזרע מן הנגיף - ולהביא לעולם ילדים ללא סיכונים בריאותיים הקשורים במחלה. "ברגע שהבנתי שמבחינה טכנית ורפואית אני יכולה להביא ילדים ולנטרל את הסיכון להדביק אותם בנגיף, הרצון להקים משפחה הציף אותי והונח בחזרה על השולחן".

בנובמבר 2013 פנו השניים לאחראית הפרויקט לפריון אנשים שחיים עם HIV בבית החולים הדסה עין כרם, ד"ר קרן אולשטיין, והחלו בתהליך. "בשלב הראשון החולה צריך להיות תחת טיפול תרופתי שמטרתו להוריד את רמת הווירוס בדם לרמה שמתחת לסף הבדיקה. כלומר, כאשר לא מוצאים את הווירוס בדם ואז אנו יודעים שהתרופות פועלות ושאנחנו מצליחים לשלוט בווירוס", הסבירה ד"ר אולשטיין.

"לאחר מכן, אנו מבציעים שטיפת זרע. חשוב לציין כי תאי הזרע עצמם אשר מכילים את החומר הגנטי, אינם מכילים את וירוס ה-HIV", הוסיפה ד"ר אולשטיין. "הווירוס נמצא אך ורק בנוזל הזרע שאותו אנו שוטפים. לאחר השטיפה, נעשית בדיקת HIV נוספת, ולאחר מכן מחדירים את הזרע לרחם האישה. לאחר שטיפת הזרע ההיריון מתנהל ככול היריון".

אלון מדר, נשא HIV שהביא ילדה בריאה לעולם. לירון מולדובן, מערכת וואלה! NEWS
טיפולים מסוג זה מתבצעים במשך כארבע שנים/מערכת וואלה! NEWS, לירון מולדובן

לדבריה של ד"ר אולשטיין, טיפולים מסוג זה מתבצעים במשך כארבע שנים בבית החולים הדסה עין כרם. בסך הכל, טופלו במסגרת הפרויקט כ-150 זוגות נשאי HIV, מתוכם כ-70 מטופלים הגיעו לשלב טיפולי ההזרעה ויותר מ-30 תינוקות נולדו בסופו של דבר כתוצאה מהתהליך.

במשך כחצי שנה אלון היה תחת מעקב אודות רמת הווירוס בדם, ולאחר מכן עבר שטיפת זרע במסגרת הפרויקט. בתום ההליך, במשך כשנה, איריס עברה ארבע הזרעות ולאחר מכן שלוש הפריות חוץ גופיות, כאשר ההפריה השלישית הייתה האחרונה שנקלטה וצלחה. "כשהודיעו לי שנקלטתי זו הייתה הפתעה גדולה מאוד עבורי", אמרה מולכו בהתרגשות. "מפאת גילי, הייתה לי התחושה שהגוף שלי הגיע לקצה גבול היכולת ובסך הכול הסטטיסטיקות לא עמדו לטובתנו, אבל כנראה שזה היה צריך לקרות".

"חשוב שיבינו שה-HIV שיחק תפקיד מינורי בסיפור שלנו"

ביום שני האחרון חגגו איריס ואלון יום הולדת כפול, כשבמקריות מוחלטת רוני נולדה ביום שבו נולד תומר, אחיה הבכור בהפרש של שלוש שנים. בשעה 21:40 בשבוע 42, במשקל 3.430 קילוגרם, רוני הגיחה אל אוויר העולם בבית החולים "אסף הרופא" שבצריפין לאחר לידה טבעית וקלה.

"זו התרגשות שקשה מאוד לתאר אותה במילים – פשוט הגשמת חלום. אני רואה חשיבות עצומה בלספר את הסיפור שלנו. חשוב שאנשים יבינו שנגיף ה-HIV שיחק תפקיד מאוד מינורי בכל הפרוצדורה הזו. לצערי, הנגיף עדיין מקושר במוות ובקונוטציות שהן כל כך רחוקות מהחיים עצמם, שלא לדבר על האפשרות להעניק חיים ליצור אחר. אחרי שטיפת הזרע הכול התנהל ככול היריון".

בימים אלו, שלאחר הלידה, אלון ואיריס מבלים שעות ארוכות ביחד אך לכל אחד גם חיים פרטים בנפרד. אלון מנהל זוגיות כבר תקופה ארוכה והוא מתעסק בפיתוח משאבים ותכניות בינלאומיות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, ואיריס היא דיאטנית במקצועה, ואם במשרה מלאה לשני ילדים.

לפניות לכתב רועי שרוני: Roi.sharon@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • hiv
  • פוריות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully