וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עובד לטובתם": הלוביסטים דווקא רוצים שקיפות

28.8.2015 / 8:30

בכנסת מובילים מהלך שיוביל לשקיפות עבודת הלוביסטים, המושכים בחוטים שנסתרים מהעין הציבורית. ד"ר שירלי נווה חקרה את הנושא בעולם וגילתה שברוב המקומות לוביסטים תומכים בחקיקה שתסדיר את עבודתם. ריאיון באולפן וואלה! NEWS

עריכה: קשת סידי

ראשי ועדות בכנסת מנסים להוביל מהלך של שקיפות לוביסטים. גם ועדת השקיפות דנה בנושא בניסיון להכריע איך מגבירים את הפיקוח על הלוביסטים, אותם מושכים בחוטים, שתדלנים שנמצאים בכנסת ומשפיעים על חוקים שרלוונטים לכולנו.

ד"ר שירלי נווה מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה חקרה את ההסדרה החוקתית של הלובינג ב-11 מדינות בעולם. "לוביסטים הם מי שמנסים להשפיע על מקבלי ההחלטות כדי לקדם חוק או מדיניות", היא מסבירה בשיחה עם אולפן וואלה! NEWS, "זה יכול להיות לוביסט מסחרי, חברתי או אחרים. כציבור, אנחנו נרתעים מהתופעה משום שהסברה היא שהם שולטים בחקיקה ומכריעים איזה יעבור ואיזה לא. התחושה היא שבמקום לקדם את אינטרס הציבור הרחב, הם מקדמים אינטרסים צרים יותר".

עכשיו לפרדוקס אותו בדקה. "קיימת הנחה שלוביסטים שולטים בחקיקה", היא מסבירה, "אז איך יש חוק שמטיל חובות על הלוביסטים ומכריח אותם לבירוקרטיה? מסתבר שהסדרה כזאת עובדת גם לטובתם. הוזלת עלויות. אם הכל שקוף אז הלוביסט יודע גם מה הלוביסט המתחרה שלו עושה. לדוגמה: הלוביסט יידע שהאדם אותו הוא מגיע לשדל לא נתון לשידול על ידי הצד השני, הרי זה בוודאי יפחית מהמאמץ שלו. אולי אפילו אין לו מה להיכנס להליך של לובינג. חוק השקיפות מחייב לוביסטים לחשוף פרטים את מי הם משדלים ומתי. הלוביסטים יכולים לקבל את המידע כאשר קודם היו צריכים להפעיל עלויות ריגול".

עוד סיבה היא תדמיתית, ממשיכה ד"ר נווה: "החוק יפחית את היכולת של הלוביסטים לתמרן ולשקר ויעלה את תמיכת הציבור בכנסת. אם יש גילוי גדול ושקיפות רחבה, הלוביסטים יחששו לפגוע במוניטין של עצמם. וזה טוב גם עבורם. זה יעלה את חסמי הכניסה לתפקיד ויעלה את יוקרתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully