וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האיום בסנקציות: הסכם שלום בין דרום סודאן למורדים

סכסוך הדמים שהחל בדצמבר 2013 וגבה את חייהם של אלפי אנשים הגיע לקצו עם חתימת הסכם בין נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, ומנהיג המורדים ריק מצ'אר. זאת, לאחר לחץ מצד ארצות הברית והאו"ם תוך איום גם באמברגו נשק

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, חתם היום (רביעי) על הסכם שלום עם המורדים במדינתו, לאחר סכסוך דמים שהחל בדצמבר 2013 וגבה את חייהם של אלפי בני אדם. ההסכם נחתם על אף הסתייגויותיו הרבות של קיר מכמה מסעיפיו, ככל הנראה בשל הלחץ שהפעילו עליו ארצות הברית והאו"ם תוך איום בסנקציות ואמברגו נשק.

"עם כל ההסתייגויות שיש לנו, נחתום על המסמך", אמר קיר בטקס החתימה בנוכחות מנהיג כמה ממדינות אפריקה ששימשו כמתווכות בהסכם. הוא אף ציין כי עמד בפני איומים במהלך תהליך השלום והעביר ביקורת על הגורמים המתווכים, שאותם האשים ברשלנות. הגורמים המתווכים בין הצדדים אמרו כי ההסתייגויות של קיר נוגעות לדרישה לכך שג'ובה הבירה תהיה אזור מפורז, וכן לתנאי המחייב אותו להתייעץ על מנהיג המורדים, ריק מצ'אר, בכל הנוגע לענייני מדיניות.

לקריאה נוספת:
מנהיג המורדים בדרום סודאן: המלחמה תימשך עד שהנשיא יודח
דרום סודאן: "חיילי הצבא אנסו ילדות ושרפו אותן בחיים"
בשל ההסלמה בלחימה: מאות אלפים בדרום סודאן בסכנת רעב

נשיא קניה אוהורו קניאטה מברך את נשיא דרום סודאן, סאלווה קיר, וראש ממשלת אתיופיה היילמריאם דסלן, על הסכם השלום, אוגוסט 2015. רויטרס
"עכשיו תראו מי רוצה שלום ומי רוצה מלחמה". נשיא דרום סודאן/רויטרס

מצ'אר, מנהיג המורדים, צפוי במסגרת ההסכם לשוב לתפקידו כסגן הנשיא, שאותו עזב עם התחלת ההתקוממויות בשנת 2013. היריבות בין שני הצדדים החלה בשל מאבק כוחות בין מצ'אר, בן שבטי הנואר, וקיר, בן הדינקה. עם הזמן הפך המאבק לסכסוך דמים בין הצדדים שבו נהרגו אלפים ורבים מבין 11 מיליון התושבים של המדינה הגיעו לחרפת רעב. שני מיליון בני אדם נמלטו מבתיהם הסכסוך, חלקם למדינות שכנות.

ההסכם שנחתם היום מגיעה לאחר חודשים של דיונים שידעו עליות ומורדות, אשר נערכו באתיופיה, ובמהלכן היו כמה הסכמי הפסקת אש שהופרו. למרות ההסכם, קיר לא נמנע מלהעביר ביקורת על המורדים, ואמר במהלך הטקס כי המורדים ערכו מוקדם יותר תקיפה בצפון המדינה. "עכשיו אתם יכולים לראות מי רוצה שלום ומי רוצה להמשיך במלחמה", אמר.

נשיא קניה אוהורו קניאטה אמר כי מדובר ב"יום שמח לאזור", וכי על נשיא דרום סודאן להתמקד בעתיד. גם נשיא אוגנדה וראש ממשלת אתיופיה הצטרפו לברכות החמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully