וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכונה בלי פיתוח- בניית בתי התושבים הושלמה- טרם פורסמו מכרזי פיתוח השכונה

אנה רויטמן

27.8.2015 / 8:15

שכונת משעול הגפן באופקים מכונה 'סג'עייה' בפי תושבי העיר בשל חזותה המוזנחת. מחדל בירוקרטי מתמשך שמקורו במשרד הבינוי והשיכון מונע את פיתוח התשתיות בשכונה, למרות שבניית הבתים הושלמה לפני שנתיים. העירייה מצידה, לא חסה על הדיירים, וגובה מהם תשלום ארנונה מלא

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

מאות תושבים בשכונת משעול הגפן באופקים מקיימים שגרת חיים מעוותת בשנתיים האחרונות. משרד הבינוי והשיכון לא עמד בהתחייבויותיו בכל הנוגע לפיתוח התשתיות בשטח והתושבים נאלצים לנהל את שגרת יומם ללא מבנה דואר, תאורת רחוב, כבישים סלולים, גני שעשועים או ספסלים.

זו הייתה אמורה להיות שכונת וילות יוקרתית רווית שטחים ציבוריים פתוחים ורחובות הולנדיים מעוצבים. לירז ציזר מתארת מציאות אחרת לגמרי. "העירייה לא שלחה רכב ניקיון לשכונה מהיום שעברנו לבית", לדבריה. בשיחה שהוקלטה בין לירז לנציג העירייה בנושא הניקיון נאמר לה כי שטח השכונה טרם הועבר כחוק לאחריות העירייה, ולכן לא נשלחים צוותים לשטח מדי יום כמקובל.

אכלוס השכונה החל לפני שנתיים ונמצא היום לקראת סיום. תהילה אטלן היא אחת הדיירות הראשונות, ולמרות הזמן הרב שחלף, היא נאלצת להסתגר יחד עם ילדיה בבית, בגלל שתאורת הרחוב לא הותקנה. "באחת השבתות נפלתי לתוך פתח ביוב ברחוב", היא מספרת. "אם היה קורה לי משהו אף אחד לא היה מוצא אותי בגלל החושך. גם ביום, אם אני נוסעת עם רכב בשכונה אני לא עוברת 5 קמ"ש בשביל לא לדרוס מישהו. לא אתן לילדים לצאת החוצה כאשר מחשיך, הם יכולים ליפול על סלעים או מסמרים שנשארו בשטח", לדבריה.

אהרון כהן, עבר לשכונה לפני כמה חודשים ובנה את ביתו מול שטח ציבורי פתוח במטרה ליהנות מנוף הריאה הירוקה שתוכננה במקור מול חזית מרפסתו. בשל מיקום הבית הייחודי, הוא שילם מחיר כפול על חלק מהבנייה. "אני יושב כל היום בסלון הבית ולא יוצא החוצה – כי אין מה לראות בחוץ", הוא מספר בעצב.

עיריית אופקים הודיעה לדיירים כי הם אינם שייכים לרשות המקומית עד שמשרד הבינוי לא יסיים את עבודת התשתיות הקלות. עם זאת, היא גובה מהתושבים תשלום ארנונה מלא על פי חוק, ללא כל הנחה או הטבה. "מהרגע שנכנסנו לבית החלו חיובי ארנונה בסך 1700 ¤ כל חודשיים, התחלנו לשלם הרבה לפני שהציבו לנו פחי אשפה בשכונה. היינו עושים ערימת זבל של כמה שכנים ופשוט שורפים אותה בצורה מבוקרת. כשמכבי אש היו מגיעים, הסברנו להם את המצב הבעייתי מול העירייה" מספרת תהילה אטלן.


את השכונה הזו מכנים כבר מזמן המקומיים סג'עייה, היא הייתה אמורה להיות אחת משכונות הדגל של אופקים, אבל בינתיים מלווים אותה חבלי לידה ארוכים ובירוקרטיה דרקונית. אטלן טוענת כי משרד השיכון יפרסם את המכרזים הדרושים לפיתוח השכונה רק בעוד חצי שנה. "לדעתי יש פה עבודות של שנתיים, ככה שנזכה לראות שכונה מוכנה למגורים רק עוד 3 שנים", היא אומרת בעצב.


עיריית אופקים מסרה בתגובה כי "למעט תאורת הרחוב, דיירי שכונת מישור הגפן מקבלים את כל השירותים המוניציפליים שמקבלים כל תושבי העיר. עיריית אופקים לא קיבלה לידיה את האחריות על השכונה, כיוון שטרם בוצע פיתוח השכונה בשלמותו. העירייה יזמה יחד עם משרד הבינוי תוכנית האצה למען השלמת פיתוח השכונה, וכעת האחריות על פרסום המכרזים וביצועם חלים על אחריות משרד הבינוי."
ממשרד הבינוי נמסר כי "המכרז להשלמות הפיתוח אמור להתפרסם בימים אלה. למרות ששיעור האכלוס בשכונה לא מגיע לכ-70%, הוחלט להקדים את מועד פרסומו כדי להקטין את סבלם של המשתכנים הראשונים. הקדמת העבודות מייצרת נזקים לתשתיות והגדלת עלויות אך למרות זאת המכרז ייצא לדרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully