וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פיצוץ המקדש בתדמור בידי דאעש הוא הרס הציוויליזציה"

25.8.2015 / 14:00

בעקבות הדיווחים על הריסת המקדש אומר אוצר מוזיאון ארצות המקרא לאולפן וואלה! NEWS: "הורסים עיר שהיא כמעט רומא של המזרח התיכון. מוחקים טוטאלית כל מה שאינו איסלאם. לא נדע מה באמת היקף הנזק עד שזה ייגמר". צפו בתמונות המתעדות את ההרס

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מאיה בן ניסן

דאעש פוצץ את מקדש "בעל שאמין" בעיר המקראית תדמור במרכז סוריה, אשר נכבשה על ידיו במאי האחרון - כך אמר שלשום יו"ר רשות העתיקות של סוריה, מאמון עמד אל-כרים, לסוכנות הידיעות הצרפתית. יו"ר רשות העתיקות סיפר כי דאעש הציב כמות רבה של חומרי נפץ במקדש ואז פוצץ אותו וגרם לנזק רב למקום. היום (שלישי) פרסם דאעש תמונות המתעדות את ההרס.

ד"ר פיליפ ווקוסבוביץ, אוצר מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, אמר בראיון לאולפן וואלה! NEWS כי מדובר ב"הרס הציוויליזציה במזרח התיכון". "זה קורה בסוריה, בעיראק ובלבנון. לראות מקדשים ואתרים כמו נמרוד ותדמור נהרסים לגמרי על ידי ארגון קיצוני - פשוט אין לי מילים". ד"ר ווקוסובוביץ הסביר כי "מדובר במחיקה טוטאלית של כל מה שאינו איסלאם, ובתדמור מדובר במחיקה של כעשרת אלפים שנות היסטוריה".

ארגון דאעש פרסם תמונות של הרס המקדש בתדמור, אוגוסט 2015. טוויטר, צילום מסך
הרס המקדש בתדמור/צילום מסך, טוויטר

ד"ר ווקוסבוביץ הסביר כי בתדמור יש ממצאים עוד מימי המאה השמינית לפני הספירה. יש שם נוכחות וערבוב של תרבויות: פגאניות, נוצריות ואפילו של העם היהודי. "מדובר בעיר עשירה ויפה, זו כמעט רומא של המזרח התיכון. לראות את היהלום של המזרח התיכון נהרס זה פשוט כואב".

להערכתו, יש מאות ואולי אפילו אלפי אתרים, כנסיות, בתי כנסת ובניינים שאין לארכיאולוגים מושג אם הם ניזוקו במתקפה של דאעש. "כל עוד לא יהיו ארכאולוגים, היסטוריונים או נציגי או"ם שיוכלו לגשת למקום ולראות מה קורה שם, לא נדע מה היקף הנזק. נמרוד ותדמור היא רק קצה הקרחון".
לדבריו, זה אחד הנושאים הכי מדוברים בקרב אריכאולוגים.
"יש רצון וכוונה לנסות ולשקם את האתרים הללו אבל זה כרגע בלתי אפשרי, אפילו לקבל תמונת מצב אמיתית על מצבם של המקומות לא ניתן יהיה עד שזה לא יגמר".

(עדכון ראשון: 7:58)

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ארגון דאעש פרסם תמונות של הרס המקדש בתדמור, אוגוסט 2015. טוויטר, צילום מסך
ארגון דאעש פרסם תמונות של הרס המקדש בתדמור, אוגוסט 2015/צילום מסך, טוויטר
ארגון דאעש פרסם תמונות של הרס המקדש בתדמור, אוגוסט 2015. טוויטר, צילום מסך
ארגון דאעש פרסם תמונות של הרס המקדש בתדמור, אוגוסט 2015/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully