וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר: "הסימנים מזכירים את המשבר הגדול ב-2008"

25.8.2015 / 0:25

ירום אריאב, ששימש בתפקידו במהלך המשבר הכלכלי העולמי, מזהה בהלת משקיעים אך טוען כי התנאים השתנו מאז: "השמיים נפלו ונכנסנו למצב של מלחמה, אבל המשבר אז היה בעוצמות אחרות". ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

הנפילות בבורסות בסין ובניו יורק ביממה האחרונה מעלות את מפלס הדאגה בשווקים ברחבי העולם, והחשש מפני משבר כלכלי נוסף הולך וגובר. "הסימנים אז והיום דומים במובן של מדד הפחד, אבל הסיבות הן שונות", הסביר בריאיון לוואלה! NEWS ירום אריאב, מי שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בתקופת המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008.

ברבעון האחרון ב-2008 פרץ המשבר כשחברת האחזקות ליהמן ברדרס התמוטטה. זאת, לאחר שכבר באמצע 2007 פרץ משבר הסאבפריים בארצות הברית. "ישראל באותה תקופה הייתה בתנאי פתיחה מאד טובים: אפס גרעון בתקציב, הבנקים היו יציבים ולא התפתינו להשקיע בכל מיני מכשירים מתוחכמים כמו בארצות הברית", סיפר אריאב.

לדבריו, "במשבר כזה צריך לעשות שילוב נכון בין הבנה כלכלית והבנה בסיסית בפסיכולוגיית המונים. נורא חשוב מה אומרים ומה משדרים ואיך לא לזרוע פאניקה. היא נוצרת כשעושים דברים מיותרים וזה מה שייחד אותנו באותה תקופה. למרות הלחצים שמרנו על קור רוח, צעדים מדודים, הכנו סט של כלים למקרה שהמשבר יחריף והמסרים היו מאוד מרגיעים גם מצד האוצר וגם מצד בנק ישראל. נכון, היו ירידות והציבור איבד הכנסות, והייתה התחלה של פאניקה, אבל ידענו לנתב את זה למקומות הנכונים ועברנו את המשבר ההוא בצורה טובה לעומת העולם".

חדר העסקות של בנק דיסקונט, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"כשסין מתעטשת העולם נהיה חולה". חדר העסקות של בנק דיסקונט, אתמול/ראובן קסטרו

הוא הוסיף כי המצב הנוכחי שונה מהימים שלפני המשבר החריף. "צריך לזכור שיש עוד הבדל בחו"ל לעומת ישראל - אז היינו אחרי כמה שנים טובות של צמיחה מהירה ולא כמו היום שיש האטה, אז היינו במצב של איזון תקציבי והיום יש גרעון תקציבי לא קטן, ואז היינו במצב של משילות יותר טובה וזה עמד לזכותנו, לעומת עכשיו שאני בספק אם זה קיים. ובכל זאת, כשהמשבר פרץ, נכנסנו למצב של מלחמה. צריך לזכור שהמשבר היה בעוצמות אחרות משל היום. השמיים נפלו".

ומה לגבי החסכונות שלנו? הפנסיות?
"היום החשבונות של הציבור והפנסיות בסך כל ההקצאה של החסכונות היא מאד מגוונת, במניות בארץ וגם בחו"ל, וגם באג"חים ממשלתיות. השווקים בירידה, אבל הדבר האחרון שצריך לעשות זה להיכנס לפאניקה ולמכור או לעשות צעדים לא סבירים. כרגע לא יודעים לאן המשבר יתפתח, ולכן העצה הכי טובה שהיא להמתין, אבל בפנסיה שהיא חסכון לטווח ארוך אסור לגעת. מנהלי קרנות הפנסיה יחטפו ירידות, אבל אפשר לשנות כיוון אחר כך ולכן בחסכונות ארוכי הטווח אין סיבה לגעת".

לדבריו, "סין נהנתה מצמיחה פנטסטית, נס כלכלי, אבל אנחנו מתחילים לראות שם סימנים שהצמיחה מואטת. עם זאת, בסין יש משטר ריכוזי חזק שיודע לטפל במשברים, וצריך לקחת את הנתונים שם בערבון מוגבל. כשסין מתעטשת כל העולם נהיה חולה".

(עדכון ראשון: 22:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully