וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ למפכ"לות: הרצח במצעד הגאווה טרף את הקלפים

24.8.2015 / 14:08

ארדן הצהיר כי הוא מעדיף מועמד מהמשטרה, אלא שאז הגיע מחדל רצח שירה בנקי וחשף את ערוות הארגון. המינוי אמנם מתעכב, אך אם המפכ"ל יחולל מהפכה, זה ישתלם ללובשי המדים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: מאיה בן ניסן

זה כמה שבועות שבמשטרה ומחוצה לה תוהים מדוע ארדן לא ממנה מפכ"ל. שוטרים זוטרים, קציני משטרה ופוליטיקאים רבים ניסו להפעיל לחץ על השר לביטחון הפנים, כמו גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שימנה באופן בהול אדם שיעמוד בראש הארגון. זאת לאור העובדה שבעוד שמונה ימים, ב-1 בספטמבר, תסתיים הקדנציה של ניצב בנצי סאו כממלא מקום המפכ"ל.


לקריאה נוספת:
מינוי מפכ"ל המשטרה הבא: מלחמת ימ"מ במג"ב
המרוץ למפכ"לות: מיהם שלושת המועמדים הסופיים?

גלעד ארדן בהשבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
מחפש את המועמד הראוי לתפקיד. ארדן/נועם מושקוביץ

כבר חודשיים שארדן מחפש מפכ"ל, ובקרוב צפוי המינוי. לא לחינם מתארך התהליך: ארדן מבין היטב כי מדובר באחת ההחלטות הגורליות בקדנציה שלו, וכי המשטרה נמצאת במשבר עמוק. הוא יודע שכדי להפריח את האדמה החרוכה שהותיר אחריו המפכ"ל היוצא יוחנן דנינו, שכהונתו נסבה בעיקר סביב פולחן האישיות שלו, צריך אדם שיזעזע את המערכת, שיבנה הכול מחדש, ובעיקר שיחתוך את התרבות הארגונית החפיפניקית והכסת"חית שהושרשה במשטרה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ניצב זוהר דביר, ניצב בנצי סאו וניצב יורם הלוי. משטרת ישראל, דרור עינב, מגד גוזני, עיבוד תמונה
המועמדים הסופיים. מימין: זהר דביר, בנצי סאו ויורם הלוי/עיבוד תמונה, משטרת ישראל, דרור עינב, מגד גוזני
הרצח של שליסל טרף את הקלפים. ארדן מתלבט עתה אם למנות מפכ"ל מחוץ לשורות המשטרה

שלושת הניצבים המועמדים ראויים לכהן כמפכ"לים. מפקד מחוז דרום, ניצב יורם הלוי, הוכיח במשך שנים שהוא איש צנוע שאינו דוגל בשום פולחן אישיות. ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז תל אביב, הוא מג"בניק בכל רמ"ח איבריו, אשר ניחן ב"סחבקיות" מרשימה וזוכה לאהדה רבה בקרב שוטריו. מפקד מחוז צפון, ניצב זהר דביר, סגן-אלוף בצה"ל והצעיר שבחבורה, יכול להביא רוח חדשה למשטרה בדמות צה"ליסט פנים-משטרתי.

מינוי מפכ"ל מתוך הארגון הייתה העדפה מידית של ארדן עם כניסתו לתפקיד, ואז בא ישי שליסל, וטרף את הקלפים. מחדל שליסל, שדקר למוות את הנערה שירה בנקי במצעד הגאווה וחשף את ערוות המשטרה, בעיקר לאור היעדר במידע מודיעיני בסיסי, גרם למחשבה נוספת בקרב מקבלי ההחלטות. המחדל המחיש בעיקר כיצד המידע הברור לכל, על כך ששליסל הוא אדם מסוכן, לא הדליק נורה אדומה בקרב כחולי מדים.

אם לפני המחדל היה סיכוי של גדול מאוד למינוי מתוך שורות המשטרה, כעת הסיכוי הוא 50-50. מסקנותיה של הוועדה לבחינת כשלי מצעד הגאווה לא תרמו לכך, שכן הממצאים שהוצגו לארדן ולסאו לקו בשורה של אי-דיוקים קשים ומחסור במידע, אשר מחייבים בדיקה מעמיקה יותר.

חשש מגל פרישה של ניצבים

בימים אלו שוקל ארדן בכובד ראש את המשך צעדיו. הוא התייעץ עם שורה של ניצבים בדימוס, ביניהם גם הניצב הבכיר לשעבר יאיר יצחקי, ואף בוחן את האפשרות לפנות לשני אלופים במילואים, שכבר היו אצלו בראיונות בשבוע שעבר. במקביל, ארדן חוכך בדעתו אם להחזיר טלפון לאלוף במילואים אורנה ברביבאי, ולמנות לראשונה מפכ"לית למשטרה.

הצפי הוא כי אם יתמנה אדם מחוץ למשטרה או מפכ"ל שלא ימצא חן בעיני סגל הפיקוד הכללי הנוכחי, לפחות שמונה ניצבים יעזבו את המשטרה. עם זאת, לא תהיה זו בכייה לדורות: המחשבה היא כי לפחות במחצית מן המקרים, יהיה זה ראוי למנות אלופים או תתי-אלופים מצטיינים שסיימו את שירותם בצבא לשמש חלק מהפיקוד הבכיר המשטרתי.

כך או כך, כמה שבועות של עיכוב לא יגרמו לנפילה מוחלטת של המשטרה, שכן לארגון דרוש מנהיג שבונה ולא מגייס מערך דוברות עצום לטובת בניית תדמיתו. מינוי נכון ובעיקר יעיל לראש המשטרה יכול להביא לשינוי עמוק בארגון.

כהונתו של סאו כממלא מקום המפכ"ל, כאמור, תסתיים ב-1 בספטמבר. אם הוא לא ייבחר לתפקיד, הפרידה מסאו לא תהפוך למופע פרידה גרנדיוזי כמו זה של דנינו, שהסתכם בסכום של יותר מ-400 אלף שקלים. סאו יסתפק בשי צנוע מהמשטרה, הכולל מגן הוקרה וטקס במחוז תל אביב. דנינו לא התבייש לפתוח את המכללה החדשה להכשרת שוטרים שבסמוך לבית שמש לטובת מסיבה אישית ופומפוזית, אך ארדן, כך נדמה, לא ייתן לדבר כזה לקרות שוב. הימים הרגישים שבהם עליו לבחור מפכ"ל לא יאפשרו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully