וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כ-75% מהנפט בישראל מגיע מהכורדים. התמורה מממנת המאבק בדאעש"

23.8.2015 / 23:35

העיתון "פייננשל טיימס" מדווח על בסיס נתוני משלוחים ומעקב אחר מכליות כי ישראל שילמה לאחרונה כמיליארד דולר עבור הנפט הכורדי. לפי גורמים בתעשיית הסחר בנפט מדובר ב-77% מהביקוש הישראלי הממוצע למשאב

עריכה: ניר חן

(ריאיון עם העיתונאי הנריקה צימרמן, שליווה את כוחות הפשמרגה הכורדיים)

ישראל מייבאת כמעט 75% מהנפט שלה מהחבל הכורדי העצמאי בצפון עיראק בחודשים האחרונים – כך מדווח היום (ראשון) העיתון הכלכלי "פייננשל טיימס". כספים אלו מממנים למעשה את מאבק הכורדים בלוחמי ארגון המדינה האיסלאמית.

מנתוני משלוחים, מקורות סחר ומעקב לווייני אחר מכליות נפט שיוצאות מבתי הזיקוק, עולה כי חברות הנפט הישראליות ייבאו יותר מ-19 מיליון חביות של נפט כורדי בתקופה שבין תחילת חודש מאי ועד 11 באוגוסט 2015. העיתון מעריך לפי המחירים העולמיים שנקבעו לאותה התקופה, מדובר בנפט בשווי מיליארד דולר.

לקריאה נוספת:
בת ברית חדשה? משלוח נפט מכורדיסטאן הגיע לישראל
מפלצת בחצר האחורית - מאבק הכורדים באיסלאמיסטים

מיכלית של נפט גולמי מכורדיסטאן הגיעה לישראל. רויטרס
מכלית נפט מכורדיסטן שעגנה בישראל ביוני 2014/רויטרס

לפי ה"פייננשל טיימס", מיליארד דולר מהווה 77% מהביקוש הישראלי הממוצע לנפט, שצורך 240 אלף חביות ביום. יותר משליש מהייבוא הצפון-עיראקי, שנשלח מהנמל הים התיכוני של טורקיה ג'ייהאן, הועבר לישראל באותה התקופה. גורמים בתעשייה ששוחחו עם העיתון אמרו כי חלק מהנפט יוצא מחדש מישראל למדינות אחרות או מוכנס לתוך מכלי אחסון.

ציוד חדש מובא למזזקות הנפט של הכורדים באזור אירביל שבעיראק, יולי 2014. AP
חייל כורדי מאבטח צינור נפט בכורדיסטן/AP

הייבוא חושף את הזליגה של הנפט הכורדי לשווקים העולמיים, ולמדינות כמו איטליה, צרפת ויוון שנחשבות לקונות הגדולות שלו. הסחר, שמבוצע בעסקאות חשאיות שמשולמות מראש ומנוהלות על ידי חברות הסחר בנפט הגדולות בעולם, בהן "ויטול" ו"טרפיגורה".

בידיעה, שזכתה לפרסום בולט באתר הכלכלי, נכתב כי יש הטוענים שישראל מטפחת סחר עם הכורדים כדי להעביר דרכו כספי תמיכה למאבקם בדאעש. סוחרים ומומחים בתעשיית הנפט טוענים כי ישראל רוכשת את הנפט הכורדי במחיר מבצע, אך גורמים רשמיים בממשל הכורדי הכחישו זאת.

ציוד חדש מובא למזזקות הנפט של הכורדים באזור אירביל שבעיראק, יולי 2014. AP
מכורדיסטן לישראל. משאית מובילה נפט כורדי/AP

בעבר דיווחו כמה כלי תקשורת בעולם כי ישראל קונה נפט מהכורדים. ביוני 2014 עגנה באשקלון מכלית נפט כורדית ועובדי הנמל פרקו את תכולתה. הממשלה האזורית של כורדיסטן מכחישה את הסחר, ישיר או עקיף. "לא אכפת לנו לאן הנפט שלנו הולך לאחר שאנחנו שולחים אותו לסוחרים שלנו", אמר יועץ בכיר בממשלה לעיתון "פייננשל טיימס".

בקיץ שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתבטאות נדירה כי ישראל תומכת בהקמת מדינה כורדית בצפון עיראק, בשטח שבו שולטת כיום האוטונומיה הכורדית. גם הנשיא לשעבר שמעון פרס אמר דברים דומים. האמירות הללו ביטאו לא רק את הקירבה בין ישראל והכורדים, אלא גם את עומק המשבר בין ישראל לטורקיה, החוששת מהקמת מדינה כורדית עצמאית בגבולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully