וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כולל שירות- מחלוקת על תקציב מסכנת את המשך מפעל שנת השירות

אנה רויטמן

25.8.2015 / 8:17

מאות מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער בדרום מנהלים את פעילותם השוטפת בתנאים של תת תקצוב. משרד החינוך התחייב בעבר להכפלת התקציב השנתי בעזרת שיתוף פעולה בין משרדי, אבל בשטח שום דבר לא זז. בינתיים, מתנדבים רבים מממנים מכיסם הפרטי את פעילות החניכים

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

ועדת מומחים בראשות נציגי משרד החינוך והאוצר קבעה כבר בשנת 2014 כי יש להגדיל את תקציב מפעל שנת השירות ל55 מיליון ¤ בשנה כאשר עלות המימון תתחלק בין משרדי האוצר, הביטחון והחינוך. ההחלטה לא תורגמה למעשים ונציגי תנועות הנוער במחוז הדרום מזהירים כי במידה ותוספת התקציב לא תתקבל בקרוב, תושבת פעילותם של רבים מבני ובנות השירות הלאומי.

גונן אילון, בחר להתנדב לשנת שירות כמדריך בחוגי הסיירות של הקק"ל בבאר שבע. הוא מתגורר בשכונה ד' בעיר יחד עם עוד חמישה חברים, כולם מתנדבים במסגרות שונות. נוכח המצוקה התקציבית, מגוון הפעילויות שגונן מציג לחניכיו צפויה השנה להצטמצם בצורה משמעותית. עשרות בני נוער מאופקים שהיו נאמנים למנהיגותו של גונן עומדים ככל הנראה בפני שורת אכזבות קשות, שלא באשמתם. גם מעין נייגר רחמילביץ', בחרה לדחות את הגיוס שלה בשנה ולהיות חלק מצוות המדריכים בקק"ל. "הפעילות שלנו מול ילדי אופקים, במיוחד בחודשים שאחרי תקופת ההסתגרות בבתים בזמן 'צוק איתן', מאפשר מעבר מהתכנסות לטיולים מאווררים בטבע ותחושה מחודשת של עצמאות אישית"

גונן מחזק את דבריה של מעין בדבר חשיבות פיתוח מימד העצמאות האישית על חשבון תחושת הסגירות ומספר על טיול שארגן לאחרונה לחניכיו ברמת הגולן. "אחרי 3 ימים מתחת לכיפת השמיים פתאום ראיתי את אחד הילדים מבשל לעצמו אוכל ליד המדורה ובעצם מעניק לעצמו מחדש כלים להתמודדות עם החיים"

אופקים ספגה בשנים האחרונות סדרת מכות אנושות לתדמיתה. תופעות שליליות כמו הגירה שלילית, רמת אבטלה גבוהה ומינוי בכפייה של וועדות ממונות על חשבון מנהיגות מקומית מחלחלות אט אט למטה, הישר לתוך ליבם ומוחותיהם של הצעירים בעיר. קומונת הצופים של בני השירות הלאומי בעיר פועלת לסייע בהענקת שיעורי עזר לתלמידים בבתי הספר, ומתפעלת במקביל את שבט הצופים המקומי ומועדון הנוער. עדן לנדאו, אחד המתנדבים טוען כי מדובר בעיר שמסמלת "פריפריה גיאוגרפית וגם חברתית" ולכן רמת הנחיצות של פעילותו גדולה פי כמה ממקומות אחרים בארץ.

משרד החינוך הקצה השנה 24 מיליון ¤ לחלוקה בין כל תנועות הנוער בישראל. התקציב הזעום הזה מאלץ את בני ובנות השירות להישען על תמיכת ההורים ומונע את השתתפותם של מתנדבים אחרים שמגיעים ממשפחות ללא יכולת כלכלית. ניצן ספיון, רכזת פעילות של תנועת הנוער במחנות העולים באשדוד כבר החלה לארגן את חדרי הפעילות לשנה הקרובה. "אם לא יתקבלו תקציבים נוספים, לא אוכל לקיים הפעילות החינוכית המתוכננת", היא מספרת.

גונן ומעין מספרים כי בהיעדר תקציב, הם מממנים חלק מהפעילויות מכספם הפרטי, "אפילו אם מדובר בפעילות של הכנת בצק ופיתות. "אתה רוצה שיהיה לך גם אוויר לנשימה ויכולת להתעסק עם הדברים החשובים באמת בחינוך ולא עם כל גרוש שיוצא", אומר רונן בתסכול. "במצב הנוכחי אי אפשר לבצע שנת שירות משמעותית וטובה".

ארגון הנוער הגאה, 'איגי', אמור לפתוח בשנה הקרובה גרעין בני שירות ראשון בדרום שיפעל תחת חסותה של המועצה אזורית שער הנגב ועיריית שדרות. פעילותו אמורה לאפשר לבני הנוער הגאים להיחשף מול חבריהם ומשפחתם ללא חשש, ולעודד היכרות משמעותית ומעמיקה בין בני נוער אחרים להומואים ולסביות מאותה שכבת גיל. טליה מנסבך, מנהלת פעילות הארגון בדרום הייתה שמחה לקבל יותר תמיכה כספית ממשרד החינוך, אבל המציאות חישלה אותה. "אנחנו כבר התרגלנו לא להסתמך על התקצוב של משרד החינוך למימון פעילותנו", לשון דבריה.


בני השירות מכונים פעמים רבות "מלח הארץ", ולא כמליצה. אין עוררין על חשיבות פעילותם בפריפריה ועל ההשפעה החיובית של שנת השירות על איכות השירות הצבאי של המתנדבים. בשנה הקרובה צפוי לגדול מספר המתנדבים הארצי לכ2100 צעירים וצעירות שמבקשים לתרום אבל זקוקים לרוח גבית תקציבית דחופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully