וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי קובע איך תיראה השבת שלנו?

23.8.2015 / 12:00

למה שקבוצה מצומצמת של אנשים בעיריית ירושלים תחליט בשביל התושבים לגבי עסקים בשבת? למה שלא תהיה בחירה חופשית וכוחות השוק ישלטו? תנו לתושבים להחליט בשביל עצמם

הפגנה נגד סגירת הסינמה סיטי בשבת. באדיבות המצולמים
הפגנה נגד סגירת הסינמה סיטי בשבת/באדיבות המצולמים

השבוע הודיעה עיריית ירושלים כי היא מתכוונת להגביר את האכיפה כנגד עסקים הפתוחים בשבת באזורים מסוימים בעיר הבירה. ההחלטה, במקרה או שלא במקרה, מגיעה לאחר שבשבוע האחרון נפתחו מתחם בתי קולנוע חדש של חברת "יס פלאנט" ובית קפה גדול, שיפעלו גם ביום המנוחה השבועי. פתיחת העסקים הללו עברה יחסית בשלום. כמה מאות חרדים הפגינו בסמוך לשכונות שלהם, ונראה שהקרנת סרטים והגשת סלטי קינואה בשבת לא מעניינת יותר מדי את הציבור החרדי, ובלבד שזה נעשה רחוק מהשכונות שלהם.

פעם היו אלה מאבקי שבת גדולים ו-"יפים" בבירת ישראל. אלפים יצאו לרחובות כנגד משחקי הכדורגל שנערכו בשבתות בסמוך לשכונת מאה שערים. ''וועד הרבנים למען קדושת השבת'' הצליח להוציא עשרות אלפים במחאה כנגד פתיחת כביש בר-אילן בשבת. בשנים האחרונות זכורים במיוחד המאבקים נגד הכוונה לפתוח בשבת את החניונים הגדולים במרכז ירושלים, בסמוך לעיר העתיקה.

היום, נראה שבכל הנוגע לפתיחת עסקים, חנויות ומקומות בילוי בירושלים – אין באמת מחלוקת אמיתית. הפאבים בשכונות שאין בהן רוב דתי או חרדי ימשיכו לפעול בשישי בערב. המכולות בשכונות החרדיות או הדתיות של ירושלים יוסיפו להיות סגורות מכניסת השבת ועד צאתה.

ההחלטה של עיריית ירושלים לפעול לאכיפה כנגד עסקים הפתוחים בשבת היא החלטה של אין ברירה. בית המשפט העליון קבע בשנת 2013 כי במידה ורשות מקומית קבעה חוק עזר, שבו החליטה על המוסדות הסגורים והפתוחים ביום המנוחה, עליה לפעול לאכיפתו, גם אם תהיה זו אכיפה חלקית. עיריית ירושלים לא הייתה חייבת לקבוע חוק שמסדיר את הפעילות בשבת של הפאבים, המסעדות, החנויות והמכולות – אבל, מרגע שקבעה חוק שכזה, היא אינה יכולה להתנער ממנו. או שתאכוף אותו או שתשנה אותו.

ניר ברקת וחבריו בעירייה עשו בשכל כאשר חילקו את האכיפה בירושלים: בשכונות חילוניות כמו קריית יובל ובאזורי בילוי בשכונות עין כרם ובתלפיות – האכיפה תהיה "מופחתת", כלומר ללא אכיפה. בשכונות החרדיות, ברובע היהודי בעיר העתיקה ובמרכז העיר – האכיפה תהיה "מוגברת", משמע אכיפה של ממש. עם זאת, לא ברור למה במרכז ירושלים, המאופיין כאזור בילוי למקומיים ולתיירים, תהיה אכיפה מוגברת.

אבל למה שבעצם שקבוצה מצומצמת של אנשים בעיריית ירושלים או בכל עירייה אחרת תחליט בשביל התושבים? למה שלא תהיה בחירה חופשית וכוחות השוק ישלטו? היזם או בעל העסק יוכלו לבחור איפה כדאי להם לפתוח מספרה או מאפייה בשבת – בשכונה בה לא יהיה ביקוש בכלל ואולי אפילו יהיו הפגנות כנגד העסק או באזור בו אנשים ישמחו להשתמש בשירותים הללו.

ברקת: ירידה משמעותית בהפרות הסדר בירושלים. עומר מירון
עשה בשכל כאשר חילק את האכיפה בירושלים. ניר ברקת/עומר מירון

מסקר שנערך בשנת 2009 עולה כי 58% מהציבור הישראלי תומכים בפתיחת בתי עסק בשבת. מסקר שנערך בשנת 2014 עולה כי 72% מהציבור היהודי בישראל תומכים בהפעלה בשבת של מרכזי קניות מחוץ לערים.

לפני חודש, הורה בג"צ לשר הפנים, סילבן שלום, לקבוע למי תהיה הסמכות להחליט מה הזהות והאופי של הרשות המקומית ביחס ליום המנוחה השבועי. האם הסמכות ביחס ליום השבת תהיה מעתה ואילך אצל משרד הפנים, או שהמצב יימשך וכל רשות מקומית תקבע לעצמה.

אדוני שר הפנים – תן לתושבים להחליט בשביל עצמם.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully