וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאגת עלאן: כך ניצח עציר מחוסר הכרה את מדינת ישראל

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט, וואלה! NEWS

20.8.2015 / 7:44

עו"ד מוחמד עלאן ניצח את השב"כ, את בג"ץ וגם את הממשלה הנוכחית. איך קרה שגבר מחוסר הכרה הצליח לשבש מדינה שלמה ולגרום לגופים החזקים ביותר שבה להתקפל כפי שלא היה בעבר? פרשנות

מערכת וואלה!

מוחמד עלאן, עו"ד פלסטיני שעד לפני שלושה שבועות היה אלמוני לחלוטין – ניצח את מדינת ישראל. פסיקת שלושת שופטי בג"ץ אמש (רביעי), שקבעה כי יש להקפיא את צו המעצר המנהלי נגדו לאור הידרדרות במצבו הבריאותי הקשה, עקב שביתת הרעב שבה פצח לפני קצת יותר מחודשיים במחאה על החזקתו בכלא ללא משפט, מהווה סטירת לחי בפרצופן של כלל המערכות בישראל: השב"כ, שנלחם בשיניים להשאיר את צו המעצר על כנו, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, צמרת המערכת הביטחונית, ראש הממשלה, כולם הפסידו לעציר פלסטיני מחוסר הכרה.

הסוגיה שעמדה לפתחם של שלושת השופטים אמש לא הייתה משפטית, אלא זריקת תפוח אדמה לוהט מידם. לפתחם הגיע אדם שמערכת הביטחון טוענת כי הוא מסוכן ביותר, אולם בפועל מדובר באדם מחוסר הכרה שמרותק למיטת בית החולים.

לקריאה נוספת:
דיווחים סותרים וניצחון זמני: יום מלא תהפוכות בסוגיית העציר
בג"ץ ביטל את צו המעצר המנהלי נגד עלאן; המשפחה: "נעשה צדק"
סערת מוחמד עלאן: "המדינה הציעה לשחררו ממעצר מנהלי בנובמבר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם גם במצב רפואי כה קשה עלאן עדיין נחשב לאדם מסוכן? עלאן מובל לבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בג"ץ כבר אישר את המעצר המנהלי נגד עלאן: השופטים, כהרגלם, השתכנעו כי יש צורך להחזיקו במעצר מנהלי, זאת לאחר תסריטי אימה ומידע מודיעיני שהציגו בפניהם על ידי נציגי המדינה והשב"כ. אך האם גם במצב רפואי כה קשה עלאן עדיין נחשב לאדם מסוכן? במערכת הביטחון משוכנעים שכן.

מצד אחד, סאגת עלאן מדירה שינה מעיני בכירים במערכת המדינית, המשפטית והביטחונית כבר שלושה שבועות. שיחות עדכון אחת לכמה שעות, ישיבות בהולות והערכות מצב דחופות שאפילו אילצו בכירים שומרי שבת לשוחח בטלפון ביום הקדוש. בכל זאת, פיקוח נפש דוחה שבת, גם אם מדובר בנפש פלסטינית.

מצד שני, אם עלאן מסוכן גם כשהוא במצב בריאותי קשה, מדוע הסכימה המדינה לשחרר אותו מצו המנהלי בתנאי שיעזוב את הארץ למשך ארבע שנים? האם אין מחבלים המכווינים טרור בשטחי ישראל בשיחות טלפון מטורקיה או ירדן? אבל זהו דיון סרק, כי גם לאחר ההצעה הזו עלאן סירב להיכנע וסנגוריו עמדו על כך שישוחרר לאלתר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פסיקת בג"ץ תוביל לשביתות רעב המוניות?

בקרב המוחות בין בכירי מערכת הביטחון והפרקליטות לבין עלאן – ברור כי המדינה הייתה הראשונה למצמץ. בין לבין השמיעה המדינה איום כי שחררו של עלאן יוביל לשביתות רעב המוניות, אך השופטים לא התרגשו. המדינה המשיכה להתקפל ואתמול בבוקר הגיעה הצעה חדשה לפיה מעצרו המנהלי לא יוארך והוא ישוחרר בנובמבר הקרוב. הסנגורים עמדו על שלהם, בעיקר בשל העובדה כי מצבו הבריאותי של עלאן שלא אפשר להם לקבל ממנו תשובה ברורה לעמדתו בנושא.

לבסוף, באמצע הדיונים בבית המשפט העליון ובשעה שהעצור המנהלי עובר בדיקת MRI בבית החולים ברזילי שבאשקלון, הקריאה בכירת הפרקליטות, עו"ד יוכי גנסין, הודעה מפתק תלוש שהוכתב לה מראש: "ככל שיתברר שמדובר במצב קוגניטיבי בלתי הפיך וקבוע - תודיע המדינה כי צו המעצר המנהלי יבוטל". עו"ד גנסין, שהייתה במצב רוח קרבי במהלך הדיונים, מצמצה פעם נוספת.

בני משפחתו של העציר הפלסטיני שובת הרעב מוחמד עלאן שמחים על פסק הדין. מערכת וואלה!
השיקום צפוי לקחת חודשים. משפחתו של עלאן מאושרים מפסיקת בג"ץ/מערכת וואלה!

ההתקפלות האחרונה הגיעה כששופטי בג"ץ החליטו לבסוף "להת?לות" את צו המעצר המנהלי בשל מצבו הבריאותי של עלאן. נציג בית החולים ברזילי סייע גם הוא להתקפלות המדינה כשקבע כי ייקחו לעלאן חודשים להתאושש משביתת הרעב.

היו מי שהופתעו מכך שהגניקולוג, הד"ר אחמד טיבי, נותן חוות דעת רפואית על גבר - אלא שח"כ טיבי סיפק את הסחורה. בדבריו הזהיר את השופטים שמצבו של עלאן דומה לזה של ילדי פרשת 'רמדיה' הטרגית וסייע לשופטים לצאת מהבור. לא ביטול הצו, אלא השהייה. מעולם לא ביטלו שופטי עליון צו מעצר מנהלי נגד פלסטינים. בעצם, הייתה פעם אחת, בשנת 1990. למה? כי שום שופט לא ירצה לקחת על עצמו את הסיכון והאחריות שאחרי כל ההפחדות מצד שב"כ, העצור שישחרר יבצע פיגוע. השהיית צו מעצר היא פתרון נוח לכולם, במיוחד לשופטים.

אלא שגם הם ראו ממקור ראשון את כניעת המדינה והתקפלותה לאורך הימים האחרונים. כשעו"ד גנסין טענה בפניהם שהם אמרו בדיון הקודם כי "עלאן הרוויח ביושר את מעצרו", נזף בה השופט חנן מלצר. "לא אמרנו את זה ואל תכניסו מילים לפינו". המסר של השופטים אתמול היה ברור: אל תנפנפו בקלף של ביטחון המדינה כשאין בכך צורך. בכל זאת, מדובר באדם שלא מסוגל לתקשר עם משפחתו.

שר הבריאות הפלסטיני לשעבר: נאסר עליי לבקר את שובת הרעב. שי מכלוף
שר הבריאות הפלסטיני וחבר הכנסת אחמד טיבי בבית החולים/שי מכלוף

ועוד נקודה: כשעלאן ישתחרר מבית החולים, טוב יעשה אם ישלח זר פרחים ענק ומגש בקלאוות ליו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן ולצוות בית החולים סורוקה. עמדתם העקרונית של הרופאים שסירבו בתוקף להזין בכוח את העציר המנהלי - לשעבר, זמנית - הביכה את מערכות המדינה. בלי שום כלים לאכוף על הרופאים, חשבו במערכת הביטחון והמשפט שמצאו פתרון לבעיה והעבירו את עלאן לבית החולים ברזילי באשקלון תחת ניהולו של הרופא חזי לוי. לוי שירת עד לפני כמה שנים כקצין הרפואה הראשי בצה"ל. פקודות הוא יודע לבצע. למזלו הרב, שופטי בג"ץ מנעו ממנו לעמוד במבחן ההזנה בכפיה.

פסק הדין אתמול הוא עוד פרק ביחסי הכוחות בין בית המשפט העליון למערכת הפוליטית. השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הזהיר מפני שחרורו של עלאן בחשבון הפייסבוק שלו עוד בטרם ניתנה ההכרעה. הרשת החברתית, מסתבר, הפכה לבמה ממנה יכולים חברי כנסת בממשלה הנוכחית להעביר מסרים לשופטי בג"ץ. ארדן היה גם האמיץ היחיד להגיב בקולו לאחר הפסיקה ולעמוד על דעתו, הוא מבין היטב את ההשלכות הצפויות על השב"ס לאור הפסיקה.

כמו ארדן, גם שרת המשפטים איילת שקד בוודאי לא שמחה לשמוע על ההחלטה לשחרר את עלאן. רק לפני שבוע, עם פרסום בג"ץ המסתננים, גמרה שקד את ההלל על השופט ניל הדל, שהיה בדעת מיעוט מול שמונה שופטים כשחשב שאין לבטל את החוק. מעניין איך שקד מרגישה עכשיו כלפי השופט הנדל, שגם חתם על פסק והדין וגם איחל לעלאן "רפואה שלמה".

סביר להניח שאם יבריא יוצא נגדו צו מעצר מנהלי נוסף, אבל אפשר לקוות שהפסיקה אמש תמתן בקרב מערכת הביטחון את השימוש במעצרים מנהליים כנגד ערבים ויהודים כאחד. כמו עלאן יש עוד כ-300 עצורים ללא משפט. האם אחד מהם יוזן בכפייה? גם הסוגיה הזאת תעמוד לפתח בג"ץ בתחילת ספטמבר במסגרת עתירה של ההסתדרות הרפואית שעתרה נגד החוק. היכונו לסיבוב נוסף בקרב בין הכנסת לבית המשפט העליון, מה שבטוח הוא שבכנסת כבר מכינים את הכפפות, זאת אומרת, הסטטוסים כבר מוכנים לפרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully