וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוני הארץ- קבלנים בדרום חוששים מכניסת חברות זרות לענף

רמי שני

20.8.2015 / 8:05

קבלנים מהדרום חוששים מפני פגיעה אנושה בענף הבנייה. משרדי הבינוי והאוצר הצהירו לאחרונה על רצונם לשלב חברות בנייה ועובדים מסין במטרה להוזיל את מחירי הדיור והעבודה. הקבלנים טוענים כי תפיסה זו עומדת בניגוד לחזון פיתוח הנגב מבית מדרשו של בן גוריון

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

פרוייקט העברת בסיסי צה"ל דרומה צפוי להגדיל באופן משמעותי את היקפי הבנייה הצפויים בשנים הקרובות, כמו גם תכניות האכלוס המקבילות של משרד השיכון והשלמת סלילת קו הרכבת לדימונה ואילת. צביקה לבנה, מנכ"ל ארגון הקבלנים בבאר שבע ובנגב מצביע וחושש מפני איום חדש-ישן על הענף, אחרי שראה את תעשיית הטקסטיל בדרום מתפרקת לאורך השנים על רקע מעברם של היצרנים הגדולים למדינות דרום מזרח אסיה.

הקבלנים חוששים מפני מציאות דומה, על רקע הצהרות הממשלה האחרונות, שבה חברות בנייה מסין יחליפו את החברות המקומיות ויגזלו את פרנסתן. "אנחנו אלה שמגשימים את חזון בן גוריון" אומר לבנה, "הוא בטח לא חשב שפיתוח הנגב צריך להיעשות על ידי פועלים סינים".
"קבלנים זה מנוע צמיחה למדינה כי בניית תשתיות היא בסיס הצמיחה", אומרת סיגל חלבי, מנכ"לית חברת 'שרם' בנגב. "המדינה רוצה לקחת את כל הענף ולהעבירו לסינים בלי פיקוח, בלי שילוב של קבלנים מקומיים בתוך העניין", מאשימה סיגל. "כל זאת כדי להראות ולהוכיח שמה ? שהם מסוגלים לגמור על ענף שלם וכל שלוחותיו ?!" חששם הגדול של הקבלנים הוא מפני כפיפותם לחוקי המדינה, כזו שצפויה להעמידם בנחיתות מול חברות סיניות שיוכלו להתנהל על פי חוקי העבודה המתירניים בארצם.
"הסינים לא נדרשים לשלם את מחירי הרגולציה שדורשת המדינה מקבלן ישראלי. לא מול משרד העבודה ולא מול התמ"ת", אומרת סיגל. "הם מביאים לעבודה אסירים סינים במחיר אפס בזמן שאנחנו נדרשים לשלם עשרות אלפי שקלים עבור שכר חודשי. אם המדינה תסיר מאתנו את כל החסמים הרגולטוריים אנחנו נוכל לבנות דירות במחיר 400-500 אלף ¤ , בדיוק כמו הסינים. אין לנו בעיה עם זה", כך לדבריה.
ביום המדומיין שאחרי עזיבת הסינים, הלקוחות שהזמינו את עבודתם צפויים להתאכזב באופן וודאי. כך טוענים הקבלנים. "נניח שחברת בנייה סינית תבנה פרויקט של בניין קומות כזה או אחר. הם גומרים והולכים. מי ייתן אחריות לבנייה ביום שאחרי ? הרי על פי חוק המכר אתה צריך לתת X שנות אחריות על הבנייה, איטום ושלד הבניין ותחומים רבים נוספים", כך טוען לבנה.
האצבע המאשימה, אם כן, מופנית אל משרדי הממשלה. זו לטענתם כבר פרצה את הדרך בכך שאפשרה לחברות בנייה סיניות לבצע פרויקטים רחבי היקף בארץ דוגמת בניית נמל אשדוד. נשיא התאחדות הקבלנים דיווח לפני שבוע בישיבה סגורה כי הסינים הביאו אסדות משלהם לים בזמן בניית פרויקט הנמל כדי לאחסן את כל חומרי הבנייה שהביאו איתם מסין. מדובר בסחורות שלא נרכשו מספקים ישראלים ובשל כך המדינה לא יכלה לגבות כספי מכס בעבור אחסונם. "יש קבלנים ישראלים ברמה גבוהה מאוד שיכלו לבצע את הקמת הנמל", טוען אברהם שאמי, קבלן בניה מהדרום. "חברת סולל בונה לדוגמא, לא רק שבנתה כבר נמל, היא בנתה למעשה חלקים נרחבים מאפריקה. היא בנתה את מדינת ישראל ! מה קרה עכשיו ?!", הוא שואל בזעם.
"אני רוצה שפועלי בניים בדרום יפרנסו את משפחותיהם בכבוד", מייחל לבנה. "אני רוצה שלילדים שלי תינתן האפשרות להיכנס לענף הבנייה כענף רווחי ומתגמל. זה בדיוק האופק ההפוך שאנחנו רואים במידה ויכנסו גורמים זרים לענף", לטענתו.
"כל ההצהרות והמהלך עם הסינים נועד לכסות על הטעויות של הממשלה" טוען שאמי. "מי שהרס את ענף הבנייה זו הממשלה. יש מספיק אנשי מקצוע וקבלנים מוכשרים שיכולים לבנות פה עוד מדינה", כך לדבריו.
במשרד הבינוי דוחים את טענות הקבלנים בעניין תחרות בלתי הוגנת. "החלטת קבינט הדיור היא לבחון היתכנות הבאת עובדים זרים לענף הבנייה באמצעות חברות בנייה זרות בדרך שתמנע גביית דמי תיווך שלא כדין. בכל מקרה, העסקת עובדים זרים תעשה בהתאם לחוקי המדינה. עוד מוסיפים במשרד הבינוי כי אין חוק האוסר על שילוב חברות זרות במגזר הפרטי ודוחים את הטענה בדבר שילוב חברות זרות במגזר הציבורי", לשון התגובה.

במשרד הבינוי דוחים את טענות הקבלנים בעניין תחרות בלתי הוגנת. החלטת קבינט הדיור היא לבחון היתכנות הבאת עובדים זרים לענף הבנייה באמצעות חברות בנייה זרות בדרך שתמנע גביית דמי תיווך שלא כדין. בכל מקרה, העסקת עובדים זרים תעשה בהתאם לחוקי המדינה. עוד מוסיפים במשרד הבינוי כי אין חוק האוסר על שילוב חברות זרות במגזר הפרטי ודוחים את הטענה בדבר שילוב חברות זרות במגזר הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully