וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: נשקול לשחרר את עלאן אם יעזוב את ישראל

יהושע בריינר, יוסי אלי, יניר יגנה

17.8.2015 / 15:03

בתשובת המדינה לעתירת סנגורי העציר השובת רעב, נמסר ששחרורו יישקל אם יעזוב את הארץ ל-4 שנים ולא ישוב לאזור. פרקליטיו: נדחה את ההצעה. הרופא המטפל בעלאן: אם יתעורר ויסרב לקבל טיפול, נכבד זאת והוא ימות. דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: ניר חן

ישראל מוכנה לשקול את שחרורו של מוחמד עלאן, העציר המנהלי השובת רעב זה חודשיים ומאושפז כשהוא מורדם ומונשם בבית החולים ברזילי באשקלון, אם יעזוב את הארץ - כך נמסר היום (שני) בתגובת המדינה לבג"ץ בדיון בעתירה שהגישו סנגוריו של עלאן בדרישה לשחררו לנוכח מצבו הרפואי, שהודיעו כי ידחו את הצעת המדינה. דיון נוסף בנושא יתקיים ביום רביעי הקרוב.

בתגובה צוין כי שחרורו יישקל "אם יסכים העותר לצאת לחו"ל לתקופה של ארבע שנים ויתחייב שלא לחזור לאזור".המדינה עוד נימקה בתשובתה כי "שחרורו יביא לסכנה לציבור וכי יש לדחות את העתירה". לטענת המדינה, הוא היה מעורב ב"הנעת פעילות טרור בשטח. הוא ישוב להיות מסוכן כשיחזור להכרה".

עוד טוענת המדינה כי עלאן עצמו הוא שגרם להידרדרות במצבו הרפואי בשל שביתת הרעב הממושכת שבה נקט וסירובו לקבל טיפול רפואי. "למעשה, אם תתקבל טענה זו, יהיה בכך משום תמריץ לאסירים ולעצורים לפגוע בבריאותם כדי להביא לשחרורם המוקדם זאת בניגוד לאינטרס הציבורי", נטען. המדינה הדגישה עוד בתשובתה כי עד כה לא הוגשה בקשה להזינו בכפייה וכי בשלב הזה מדובר ב"דיון תיאורטי בלבד".

לקריאה נוספת בנושא
מהומות בהפגנות למען שובת הרעב; אבנים יודו על שוטרים, 13 נעצרו
כ-250 בני אדם הפגינו בוואדי ערה לאות הזדהות עם שובת הרעב
אמו של העציר שובת הרעב: "מתנגדת להזנה בכפייה, גם אם ימות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרופאים רוצים להעריך את מצבו. מוחמד עלאן מפונה לבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממרכז עדאלה ועו"ד ג'מיל ח'טיב, המייצגים את עלאן, נמסר בתגובה כי בכוונתם להודיע לבג"ץ שהם דוחים את הצעת המדינה. "ההצעה מעידה כי המעצר המנהלי הפך לעונש כבד וממושך, ללא משפט, אשר מתבסס על שיקולים זרים", מסרו העותרים.

"אנו נטען בבית המשפט כי אפילו לפי ההיגיון של רשויות הביטחון, שלפיו הרציונל מאחורי מעצר מנהלי הוא למנוע סכנה ביטחונית הנשקפת מהעציר המנהלי, יש לשחרר את מוחמד עלאן, שכן הוא לא יכול להוות כל סכנה במצבו הנוכחי. לכן, מעצרו נהפך למעצר נקמתי, ענישתי וללא תכלית ראויה, וכל זאת מבלי להגיש כתב אישום נגדו".

עוד נמסר מהעותרים כי "מדובר בתקדים מסוכן שבו רשויות הביטחון מנסות להשתמש בכלי המעצר המנהלי על מנת לאלץ תושבי הגדה לבחור בין מאסר ממושך ללא משפט או גירוש, דבר המנוגד לעקרונות המשפט הבינלאומי ההומניטארי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
"עתירה הזויה". השר לביטחון הפנים גלעד ארדן/ערן גילווארג

במהלך הדיון, אמר דניאל יעקובסון, הרופא המטפל בעלאן, כי הוא "סירב לכל טיפול רפואי, ולכן לא בדקנו אותו ורק קיימנו שיחות. התבוננו מרחוק עד ליום שישי בו איבד הכרה". לדבריו, "היום מצבו קשה וקריטי. הוא מונשם ומורדם לצורך טיפולו. אין סיבה לחשוב שלא ישוב להכרה תוך זמן קצר". כשנשאל מה יקרה אם עלאן יתעורר ויגיד שהוא ממשיך לסרב לקבל טיפול, השיב הרופא: "אנחנו נקיים את רצונו, נפסיק כל טיפול והוא ימות תוך זמן קצר". הצוות הרפואי המטפל בעלאן הודיע היום כי הוא שוקל לנתק אותו בהדרגה ממכשירי ההנשמה שאליהם חובר בבית החולים כדי להעריך את מצבו.

זמן קצר לפני תחילת הדיון התייחס לסוגיה השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וכתב בעמוד הטוויטר שלו כי "אם עלאן ישוחרר, ברור שזה יוביל לשביתת רעב המונית בקרב האסירים הבטחוניים ולכלי נשק חדש עבור המחבלים". עוד כתב ארדן כי מדובר ב"עתירה הזויה, שטוענת לשחרור בשל מצב רפואי של מי שגורם לעצמו את מצבו הרפואי".

הפגנה למען העציר שובת רעב, 16 באוגוסט 2015. יוסי פרטוק ?אשקלון נט?, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה נגד שחרורו של עלאן מחוץ לברזילי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פרטוק ?אשקלון נט?

אתמול אירעו מהומות במהלך הפגנות באשקלון סביב סוגיית עלאן. כ-200 ערבים שהיו אמורים להצטרף למחאה מחוץ לברזילי הפגינו בצומת אשקלון שבכביש 4, לאחר שהורדו מהאוטובוסים שעשו את דרכם לבית החולים. הם יידו אבנים לעבר השוטרים וריססו אותם בגז מדמיע. בתגובה, השוטרים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות והעלו את המתפרעים בחזרה לאוטובוסים. שמונה מהם נעצרו. בעקבות ההפגנה נחסם צומת אשקלון לתנועה, ולאחר כשעתיים נפתח בחזרה.

מוקדם יותר באותו ערב התאספו מחוץ לבית החולים ערבים שקראו לשחרורו של עלאן ומולם היו מפגינים יהודים, שהתנגדו לכך. במהלך ההפגנה נעצרו חמישה יהודים בחשד להתפרעות ולהפרת הסדר הציבורי, בהם קטין תושב העיר אשר החזיק אבן בידו.

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), שהגיעה למקום, טענה כי המשטרה נוקטת ביחס מפלה כלפי המפגינים הערבים. "יש מדינה שהיא מאוד דמוקרטית, לא פשיסטית בכלל, שמנעה משלושת האוטובוסים להיכנס לעשות את ההפגנה", אמרה. "היא מנעה מהם אפילו להיכנס לעיר. אז העיר היא שטח צבאי סגור לערבים אבל נותנים לימין להתפרע ברחובות".

(עדכון ראשון: 11:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully