וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל כך חם? כך נכשלת המדינה במלחמה בהתחממות הגלובלית

17.8.2015 / 0:19

בזמן שבמשרד להגנת הסביבה מפתחים תכנית להפחתת פליטת גזי החממה שתוצג בוועידת האקלים בצרפת, באוצר הקפיאו את התכנית והחשש הוא שתוקפא עד 2023. ארגוני הסביבה: התכנית לא מדברת על צמצום הפליטות, אלא רק על הפחתת הגדלתן. ריאיון לאולפן וואלה! NEWS

פרופ' דני רבינוביץ'/צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

במשרד להגנת הסביבה שוקדים בימים אלו על התכנית שתציג ישראל להפחתת פליטות גזי חממה בוועידת האקלים שצפויה להתחיל בסוף נובמבר הקרוב בפריז. עם זאת, בארגוני הסביבה חוששים כי בעוד זרוע ממשלתית אחת טורחת להכין תכנית להפחתת פליטות, זרועות ממשלתיות אחרות מאיימות להאריך את ההקפאה ביישום התכנית הלאומית להפחתת אותם גזי חממה.

גזי חממה הם כינוי לגזים שמונעים מהחום להיפלט מחוץ לאטמוספירה והם נוצרים בין היתר משריפת פחם, סולר, דלקים וגז טבעי. הסקטור העיקרי האחראי על פליטת גזי חממה הוא החשמל. לכן, הארגונים הסביבתיים לוחצים יותר ויותר לעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות ולבנייה ירוקה שתביא לצמצום בצריכת החשמל.

עוד בוואלה! NEWS:
לוחם מג"ב שנפצע בפיגוע בשומרון: "היינו ערוכים לאירוע"
ברוב מוחץ: הממשלה אישרה את מתווה גז, רק שר אחד התנגד
הערכות: הוועדה לבחינת כשלי מצעד הגאווה תסתפק בנזיפה לאדרי

בתי זיקוק נפט חיפה. ערן גילווארג
בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

צרפת, שתארח את ועידת האקלים, תנסה לרתום את הקהילה הבינלאומית לניסיון נוסף להתמודד עם מה שכינה נשיא ארצות הברית ברק אובמה "אחד האיומים הגדולים ביותר על עתיד האנושות". במסגרת ועידה זו יציגו עשרות מדינות את התכנית שלהן להפחתת פליטות גזי החממה לאטמוספירה הגורמים לשינויים האקלימיים.

ואולם, ארגוני הסביבה בישראל חוששים מהארכת הקפאת התכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי החממה, אותה הוביל לפני כשלוש שנים המשרד להגנת הסביבה. שלוש שנים קודם לכן, בשנת 2009, התקיימה ועידת האקלים בקופנהגן. אז התחייב הנשיא באותם ימים שמעון פרס כי ישראל תצמצם את פליטות גזי החממה שלה ב-20% עד לשנת 2020, אך זאת רק ביחס לפליטות הצפויות ב"תרחיש עסקים כרגיל" עד שנת יעד זו. במילים אחרות, מדובר בהפחתת אחוזי הפליטות הצפויות, אם אכן התכנית תיושם, אולם לא בצמצום המספרים האבסולוטיים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שמעון פרס. יוסי ציפקיס
התכנית שעליה התחייב לא מספיקה. הנשיא לשעבר שמעון פרס/יוסי ציפקיס

התכנית יצאה בחגיגיות לדרך, אבל עוד כשהייתה בחיתוליה, בשנת 2013, החליט משרד האוצר לבצע קיצוצים בהוצאות הממשלה. במסגרת קיצוצים אלה, הוקפא תקציב התכנית עד לשנת 2016. "בהגשת התקציב הנוכחי ראינו שהם רוצים להאריך את הקפאת התכנית עד לשנת 2023", אמר ד"ר יובל ארבל, מדען בארגון "אקופיס" (לשעבר "ידידי כדור הארץ" - ע"ח).

לדבריו, "במקביל, המשרד להגנת הסביבה והמועצה הלאומית לכלכלה הכינו תכנית תחת ועדה בין-משרדית לצמצום פליטות גזי חממה עד שנת 2030. התכנית עוד לא הובאה לאישור הממשלה וכבר עכשיו יש לחצים מאוד גדולים מצד משרדי האוצר והאנרגיה שלא לקדם אותה כפי שהיא הוצגה לציבור. זאת, למרות שבמועצה לכלכלה הראו שכל האמצעים לצמצום פליטות גזי חממה יהיו בסופו של יום רווחיים וכי אחרי ההשקעה ביישום התכנית הם יגדילו את ההכנסות הכוללות למשק".

בארגוני הסביבה מותחים ביקורת גם על ההצעה הסביבתית של ישראל, עליה מאיימים גם משרדי האוצר והאנרגיה. "רוב המדינות הציגו תכנית של צמצום בפליטות גזי החממה בפועל. בישראל, אפילו התכנית הזאת שהשרים מתנגדים לה, לא מדברת על צמצום בפועל, אלא על צמצום לנפש ביחס לתרחיש 'עסקים כרגיל' הצפוי לפי תחשיבים לשנים הבאות", ממשיך ד"ר ארבל. "המשמעות היא שיהיה אמנם צמצום בפליטות גזי החממה הצפויות לשנת 2030, אבל בסך הכול תהיה עלייה בפליטות באחוזים ניכרים עד לשנת 2030".

"כשממוצע הטמפרטורות עולה אנחנו מודאגים"

פרופסור דני רבינוביץ', ראש בית הספר ללימודי סביבה על-שם פורטר באוניברסיטת תל אביב, הסביר כי מזג האוויר הנוכחי מהווה סיבה לדאגה. "קיץ 2015 חם יותר מקודמו, כשממוצע הטמפרטורות עולה אנחנו מודאגים", הסביר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, "אבל צריך להסתכל על זה בפרספקטיבה רחבה".

מה עושה החום לחברה?

"זה כבר כמה ימים שאנחנו מסתובבים עם יותר מועקה, במיוחד כשהחום מחובר ללחות. אנחנו קצרי רוח, עם פחות אנרגיות, קצת יותר תאונות, קצת פחות אנרגיות בעבודה, ולכן במקומות רבים בעולם דואגים באוגוסט לעבוד פחות.

"הדבר המרכזי שאפשר לעשות זה להבין שבשנים הבאות זה יהיה לחם חוקנו. מה שהיום הוא שבוע קיצוני באוגוסט, יהיה שגרתי בעוד כמה שנים. יהיה יותר חם והמשמעויות זה הרבה מעבר: בעיות בייצור מזון, הרבה פחות מים, שני מיליארד אנשים יהיו נטולים אספקה של מים בריאים לאורך זמן. תהיה עליה במפלס הימים, יותר סופות, שילכו ויתחזקו, ותהיה יותר תפוצה של מחלות נגיפיות. אלה הסכנות הגדולות ששבוע כזה מאותת לנו במבט אל המאה הקרובה".

מה עושה ישראל?

"המדינה מתארגנת ועושה מהלכים שונים. הורדה בכמות הגזים שאנחנו משחררים לאטמוספרה וגם מנסה להסתגל למצב החדש ולהכניס אותו לתוך החישובים של החוסן הלאומי. בטווח המידי ישראל תגיע לוועידת פריז במצב לא אידיאלי. ישראל צריכה להודיע על סדרה של מהלכים דרסטיים. יש נכונות, אבל הממשלה לא מספיק נחושה והייתי מצפה שמהמשלה תעשה יותר".

גל החום האחרון גרר טמפרטורות שוברות שיאים

בתוך כך, גל החום הפוקד את אזורנו בימים האחרונים גרר עמו טמפרטורות שלא נמדדו בארץ מאז תחילת המדידות. בעפולה נמדדו במהלך היום 41.5 מעלות – טמפרטורות ששברו את השיא הקודם של שנת 2010, אז נמדדו במקום 40.8 מעלות. כמו כן, בעין החורש שבעמק חפר נמדדו 37.6 מעלות, ונשבר השיא הקודם שנרשם לפני 47 שנים ועמד על 36.5 מעלות.

בנוסף נמדדו טמפרטורות גבוהות בכל רחבי הארץ ונרשמו עומסי חום כבדים ואף קיצוניים. בעמק הירדן ובערבה נמדדו 46-43 מעלות, בעמקי הצפון ובצפון הנגב נמדדו 43-41 מעלות, בשפלה ובדרום הגולן 40-38 מעלות ובהרים 37-36 מעלות. כמו כן, במישור החוף נמדדו 37-35 מעלות עם לחות יחסית של כ-70%-60% ובחופי הים אף נמדדו כ-80% לחות.

(עדכון ראשון: 22:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully