וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכאות לבגרות- ירידה בשיעור הזכאים במרבית היישובים הבדואים

אחמד אבו סוויס

13.8.2015 / 8:15

הידיעה על ירידה של 3% באחוז הזכאות לבגרות במגזר הבדואי, כפי שהתפרסמה השנה על ידי משרד החינוך, הכתה בתדהמה את האחראים לתוצאות. ראשי המועצות מצהירים כי ימצאו את האחראים למחדל הפדגוגי ואלו ישלמו את המחיר. התלמידים לעומת זאת, מאשימים דווקא את עצמם.

צלם: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

יוסוף אלעטאונה הוא אחד ממנהלי מחלקות החינוך הבודדים במגזר הבדואי שיכול להרשות לעצמו לחייך בימים אלה עם עלייה של יותר מ11% בשיעור הזכאות לבגרות ביישוב חורה בשנת הלימודים תשע"ד. "אנחנו גאים בתוצאה שהיא אפילו מעבר לממוצע הארצי", הוא אומר בגאווה ומוסיף כי "המנהלים והמורים ביישוב הם הכתובת לכל הברכות". בשאר היישובים הבדואים המצב מאוד שונה לרעה עם ירידה של בין 1%-24% .

מועצת לקיה, אם כן, היא המובילה לרעה עם כמעט 25% ירידה. סאלם אבו אעיש, ראש המועצה מבטיח לנקוט צעדים חריפים נגד אנשי ההוראה האחראים לכישלון. "זה מאוד מאכזב, בעיקר בגלל שהצבתי את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות בתכניות העבודה השנתיות. קיבלתי סחרחורת כשראיתי את התוצאות". רונית תירוש, מי שהייתה בעבר מנכ"לית משרד החינוך סיפרה לוואלה ! כי שוחחה על הנושא על מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך ולטענתה אין ספק שהנתונים השנה אינם משקפים נאמנה את המציאות הפדגוגית במגזר הבדואי. "במהלך מבצע צוק איתן לקיה ספגה 2 פגיעות ישירות של טילים, עם ילדה הרוגה. ימי הפגיעה היו ימים שבהם תוכננו 2 בחינות בגרות. אותן בחינות בוטלו ולמועד החלופי אף אחד מהתלמידים לא הופיע מסיבות מובנות. זה עובדה מוצקה שמסבירה את הירידה חסרת התקדים בנתוני הזכאות לבגרות ביישוב. כמובן שזה משפיע גם על האחוז הכללי לזכאות במגזר", לדבריה.

טלאל אל קרנאווי ראש העיר רהט "מתנחם" בירידה של 5.6% ומתוסכל נוכח ההשקעה הכספית המסיבית במערכת החינוך המקומית. "השקענו בשנה שעברה 54 מיליון ש"ח בבתי הספר התיכוניים בעיקר במטרה לממן עוד 7200 שעות הוראה מעבר לתקן של משרד החינוך", לדבריו. בחלק מבתי הספר ברהט לא נרשמו תנודות משמעותיות בהשוואה לשנה שעברה אבל ביה"ס אחד רשם נתון מביש של 20% זכאות והרס לקרנאווי את הסטטיסטיקה. קרנאווי, כמו מקבילו מלקיה מבטיח למצוא את האחראים לירידה בזכאות. "אנחנו מתכוונים לומר למי שפישל: פישלת ! אני שם השנה את כולם במבחן. או שמצליחים , או שמפנים את המקום למישהו אחר מוצלח יותר. אי אפשר לעבור על זה בשתיקה", לדבריו.
אין ספק שהתלמידים הם המפסידים העיקריים ממצבה העגום של מערכת החינוך בחלקים ניכרים מהמגזר הבדואי. פואד אלקרנאווי, תלמיד תיכון מרהט סבור כי האחראים העיקריים לכישלון הם דווקא התלמידים ולא צוותי ההוראה. "הרבה פעמים יש בעיות כלכליות במשפחה וההורים מעדיפים שהילדים יעבדו ויביאו כסף הביתה במקום ללמוד", הוא מספר. סעד אלקרנאווי, חברו של פואד, מאשים גם הוא את התלמידים, אבל מסיבה שונה. "יש הרבה תלמידים שסומכים על ההעתקות במבחנים. לפעמים באים בודקים קפדניים יותר מטעם משרד החינוך במהלך בחינות הבגרות והם מונעים ההעתקות. במצב כזה, מן הסתם תירשם ירידה חדה בציוני הבגרות שיגרמו גם לירידה באחוז הזכאות". אנואר אבו עבד, תלמידה מאותו תיכון, מבקשת מהתלמידים והוריהם לגלות יותר אחריות ביחס להישגיה במבחנים. "כמו שהתלמידים צריכים להיות רציניים יותר, כך ההורים צריכים להכווין אותם יותר טוב ללימודים. גם המורה צריך להשקיע יותר ולהרגיע את התלמידים מפני החשש מפני התמודדות עם החומר שנלמד בכיתה".
ממחוז הדרום במשרד החינוך נמסר בתגובה לנתונים כי "בתשע השנים האחרונות חלה עלייה מצטברת של 8.9 אחוזים בהיקף הזכאים לבגרות במגזר הבדואי. עלייה זו מתאפשרת הודות לדגש ששמה מערכת החינוך על תכניות פדגוגיות עשירות וכן למשאבים שמשקיעה המדינה במגזר הבדואי במסגרת החלטות ממשלה. אשר לירידה שחלה השנה, יצוין כי מדי שנה נרשמת עלייה קלה או ירידה קלה בהיקף הזכאים, אולם הנתון הרב שנתי, המצביע על מגמה עקבית חיובית, הוא המשמעותי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully