וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לעתיד החקלאות- בדרום משלמים פי 8 על המים

רמי שני

13.8.2015 / 8:06

מאות חקלאים בדרום משלמים תעריף מים חודשי קבוע גבוה פי 8 ממקביליהם באזור המרכז והצפון. סוגיה זו מסכנת את המשך קיומם הכלכלי ופוגעת אנושות ביכולתם להתחרות בתוצרת במגדלים אחרים. ראשי רשויות בדרום פנו לאחרונה למשרדי הממשלה הרלוונטיים בבקשה דחופה לתיקון העוול

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

"מחיר המים אצלנו הוא אולי הגבוה ביותר בארץ, מחיר מופקע לחלוטין, אומר פבלו רוזנפלד, מגדל ירקות שורש מבאר מילכה. עיון קצר בחשבוניות המים של החקלאים בדרום חושף סכומי חיוב דו חודשיים שנעים בין 21,000-25,000. עדי שביט , מגדל תבלינים ממושב כמהין טוען כי 15% מהוצאותיו החודשיות הן על מים. "אני לא אוכל לעמוד בזה מבחינה כלכלית לאורך זמן וטרם קיבלתי התייחסות רצינית מגורם אחראי לנושא".
סכום החיוב לקו"ב מים עבור חקלאים בצפון נעמד ב40 אג' בחלק מהמקומות. רוזנפלד, מבקש לא לחפש כל כך רחוק בשביל להתעצבן וטוען כי במרחק 15 ק"מ מהשדה שלו יש חקלאים באזור עוטף עזה שמשלמים 1.36 ¤ לקו"ב, שקל פחות ממנו. "היום כל הגידולים שלי בהפסד וכאשר אני בודק מאיפה הייתי יכול לחסוך בשביל להביא את הישועה לעסק, אני מגלה שהשקל הנוסף הזה היה עושה עבורי את כל ההבדל בין רווח להפסד"

חקלאי ממוצע מאזור ניצנה במועצה האזורית רמת נגב משלם רבע מיליון ש"ח עבור צריכת מים שנתית. סכום גבוה באופן השוואתי ויותר מזה, ביחס לגודל ההשקעה הנדרש באזור המדבריים. נוכח המצב, שביט מפעיל השנה רק 80 דונם מתוך ה120 שבבעלותו. יענקלה מוסקוביץ', מנהל מרכז הפיתוח של רמת נגב, אזור שממנו מגיעה 70% מתצרוכת עגבניות השרי בארץ, טוען כי המרחק של חקלאי הדרום ממוקדי התעשייה עולה הרבה כסף. "ספקים שצריכים להוביל אלינו תשתיות כמו קווי חשמל או חומרים אחרים גובים יותר. ממשלת ישראל, זו שרצתה ליישב את הדרום בחקלאים, היא שצריכה לדאוג למימון הפער ביננו למקומות אחרים".
ראשי הרשויות מירוחם, מצפה רמון ורמת נגב נרתמים לטובת מחאת החקלאים ובתחילת החודש הם העבירו מכתב דחוף לשרי האוצר החקלאות והתשתיות הלאומיות בנושא ובו כתבו בין היתר כי "לא ניתן לעסוק בחקלאות במחירים כל כך גבוהים, המעמידים בספק את הכדאיות הכלכלית של רוב הגידולים באזורנו .. מבחינתנו מדובר במצב בלתי נסבל, אינו צודק ומפלה לרעה את החקלאים ברשויות שלנו".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לטענות החקלאים כי הם "מיפו את חלוקת סוגי המים השונים באזור הנגב ועל בסיס זה מנסים למצוא פתרונות אזוריים לבעיה. בנוסף, פיתוח מפעל השפד"ן מתקדם, בהובלת רשות המים, לטובת הגדלת כמות מי השפד"ן. תוספת זו תחולק בהתאם לתמהיל המים בישובים ובמטרה להקטין את אי השוויון." במשרד האוצר אמרו כי: "המשרד תומך באיזון שוויוני של תעריפי המים לחקלאות ובלבד שסך העלויות של המים למגזר זה יכוסה על ידי התעריפים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully