וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נפלה התקשורת הצרפתית בפח של הקמפיין הפרו-פלסטיני בפריז

14.8.2015 / 0:32

בימים האחרונים תפסה המחאה נגד אירועי "תל אביב על הסיין" כותרות בכלי התקשורת המקומיים. אלא שבפועל רק כמה מאות הגיעו למחות נגד החוף התל אביבי. אלפי ציוצים וחשבונות טוויטר פיקטיביים: ריאיון עם החוקר שפיצח את השיטה

עריכה: ניר חן

התקשורת הצרפתית סיקרה בהרחבה בימים האחרונים את המחאה של פעילים פרו-פלסטינים נגד אירועי "תל אביב על הסיין" שיזמה עיריית פריז. במסגרת האירועים, הפך קטע לאורך גדת נהר הסיין ל"חוף תל אביבי" טיפוסי, כולל חול ים, כיסאות שיזוף, דוכני אוכל ישראלי ופעילויות ספורט. מחאת הארגונים הפרו-פלסטיניים והאנטי-ישראליים הפכה נושא לכותרות ראשיות, שתיארו כיצד "האינטרנט עולה באש", "המחאה צוברת תאוצה" וכדומה.

אתמול (חמישי) נערך האירוע, כאשר משטרת פריז הגדילה את נוכחותה באזור מחשש להפגנות המוניות ומהומות. אלא שלמרבה ההפתעה, רק כמה מאות מפגינים הגיעו למחות. קמפיין שעמד בראש סדר היום בצרפת במשך שבוע שלם, הסתיים במחאה חלושה, שבקושי סוקרה בכלי התקשורת. כמות המבלים ב"חוף התל אביבי" הייתה גדולה יותר באופן משמעותי מכמות המפגינים.

עוד באותו נושא:
"רק שוטרים ומחסומים": אבטחה כבדה העיבה על "תל אביב על הסיין"
עקב מחאת אלפי צרפתים: אירוע ישראלי בפריז יתקיים תחת אבטחה

אירוע "תל אביב על הסיין" בפריז, 13 באוגוסט 2015. רויטרס
"החוף התל אביבי" בפריז, אתמול/רויטרס

לא כולם בצרפת הופתעו מהפער בין הרעש התקשורתי סביב המחאה, לבין הנוכחות הדלה בפועל בהפגנה שהתקיימה אחר הצהריים. ניקולאס ואנדרביסט, חוקר רשתות חברתיות מאוניברסיטת לוון בבלגיה, פרסם ביום שלישי האחרון מחקר מקיף על מה שהוא מכנה "מיצג השווא התקשורתי" של הפעילים הפרו-פלסטינים. המחקר שלו מראה כיצד "כמה מאות פעילים ממדינות שונות בעולם, יצרו באמצעות שימוש חכם ברשתות חברתיות, תחושה מזויפת כאילו החוף התל אביבי הוא הסיפור הכי חם בצרפת בשבוע האחרון, וסחפו אחריהם את כל התקשורת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"לא אכפת לי בכלל מהסכסוך שלכם"

ואנדרביסט, בשנות ה-30 לחייו, חוקר את האופן שבו קמפיינים מתנהלים ברשתות החברתיות בצרפת מזה כמה שנים. הוא מפרסם עשרות מחקרי תקשורת בשנה, ולדבריו, זו הפעם הראשונה שמצא את עצמו עוסק בנושא הישראלי-פלסטיני. "לא אכפת לי בכלל מהסכסוך שלכם", הוא מסביר בריאיון עם וואלה! NEWS. "אין לי דעות בעניין ואני לא ממש עוקב אחרי מה שקורה. אני בן אדם נטרלי לחלוטין, שעשה ניתוח מקצועי למקרה הזה, בלי שום אג'נדה. חשוב לי לציין את זה, כי מאז שפרסמתי את המחקר, אני רואה איך פעילים פרו-ישראלים מהללים ומצטטים אותי, ואיך פעילים פרו-פלסטינים מתקיפים אותי. אין לי רצון שאנשים יעשו שימוש פוליטי בעבודה שלי".

המחקר התקשורתי של ואנדרביסט מתחיל בשבוע שעבר, כאשר בשגרירות ישראל בפריז החלו לעשות יחסי ציבור לקראת האירוע. אז הופיעה לראשונה ברשת הטוויטר התגית "תל אביב על הסיין" (בצרפתית: #TelAvivSurSeine). זמן קצר לאחר מכן, החלו פעילים פרו-פלסטינים לעשות שימוש באותה תגית כדי לצייץ את מחאתם נגד האירוע, עם שאלות כגון "האם ערבים יצטרכו לעמוד במחסום לפני הכניסה לאירוע?", או באמצעות הפצת תמונות של ארבעת הילדים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בחוף הים של עזה במבצע "צוק איתן" בקיץ שעבר.

בימים הבאים עלתה משמעותית תדירותם של הציוצים המתנגדים לאירוע, עד למצב שמדי יום הופצו אלפים. התקשורת הצרפתית, בתגובה ל"מחאה הנרחבת ברשת", החלה לסקר את הנושא באינטנסיביות. אלא שהמחקר של ואנדרביסט מראה כי בפועל, את אלפי הציוצים הזועמים בנושא הפיצו באופן סיסטמי כמה מאות משתמשים. "היו שם משתמשים שפרסמו יותר מאלף ציוצים בנושא במשך ימים בודדים בלבד", מסביר ואנדרבילסט. "כמובן שכל ציוץ של אחד מהם, עשרות או מאות מהמשתמשים האחרים צייצו מחדש. מהר מאוד, נוצרה תחושה שיש כאן קמפיין שסוחף אחריו אלפים וכובש את הרשת החברתית, אבל זו הייתה תחושה מטעה".

מפגינים פרו-פלסטינים נגד אירוע "תל אביב על הסיין" בפריז, 13 באוגוסט 2015. רויטרס
ההפגנה הפרו-פלסטינית בחוף/רויטרס

לדברי ואנדרבילסט, הפעילים הפרו-פלסטינים לא המציאו את השיטה. "עשיתי מחקר דומה לא מזמן על טרנד שפעילי ימין קיצוני בצרפת הפיצו ו'סחף את הרשת' בצורה דומה, וגם שם, בהתבסס על פעילות אובססיבית, חלקה מתוכנתת וחלקה ידנית, של כמה מאות אנשים בלבד", הוא מציין. "האפקט הפעם היה חזק יותר, אבל בשני המקרים, היה ניסיון של קבוצה קטנה וקולנית להשתלט על השיח התקשורתי דרך מניפולציות". הוא בוחן למשל ציוץ ביקורתי במיוחד על האירוע, שזכה ל-56 שיתופים ("ציוצים מחדש"), כאשר כמעט כל המשתמשים ששיתפו אותו היו משתמשים חדשים עם מעט מאוד עוקבים, כאלה שנראים כאילו נפתחו במיוחד כדי לקדם את ה"מחאה ההמונית ברשת", וליצור תחושה שאנשים רבים עוסקים בנושא.

לחצו לצפייה במחקר המלא בצרפתית

"כל המטרה של האנשים האלה הייתה להשיג כותרת בחדשות, והם הצליחו בגדול, כי התקשורת לא עצרה לבדוק מה באמת קורה פה", מסכם ואנדרבילסט. הוא מספר כי לאחר שפרסם את המחקר ברשת, הוא הוצף בתגובות מכל הכיוונים, כפי שלא קרה עם אף מחקר שלו בעבר. "אם בעתיד יהיה טרנד ברשת שקשור לנושא הישראלי-פלסטיני, אני אחשוב פעמיים לפני שאשב לכתוב מחקר בנושא", הוא מודה. "בדקתי את המקרה הזה כמו שהייתי בודק כל מקרה אחר, ואני מודה שאני מופתע מתשומת הלב שהמחקר קיבל ומכמות התגובות".

עיריית פריז לא נכנעה לפרסומים האנטי-ישראליים

אלעד רצון, דיפלומט בשגרירות הישראלית בפריז, אמר לוואלה! NEWS כי המחקר של ואנדרבילסט ענה על שאלות שאנשי השגרירות ניסו לפצח זה זמן רב. "אנחנו ניסינו בעצמנו לחקור את התופעה הזו, איך כל פעם קבוצה קטנה יחסית של משתמשים ברשתות החברתיות מצליחה לייצר גל עכור נגדנו", הוא מספר. "חלק גדול מהמשתמשים שהוא הצביע עליהם היו מוכרים לנו. חלק לא רק קולניים, אלא מגיעים עד לאיומים ממשיים באלימות. המחקר שלו מצליח למפות בצורה מעמיקה את התופעה, וזה מרתק לראות את זה". במשרד החוץ בירושלים הודו כי "המשרד עוקב מקרוב אחר השימוש ברשתות חברתיות לשם הפצת מסרים של שנאה כלפי ישראל, כחלק מהתמודדותנו עם איום החרם ועם האיסלאם הקיצוני באירופה".

שוטר צרפתי חולף על פני מבלים באירוע "תל אביב על הסיין" בפריז, 13 באוגוסט 2015. רויטרס
הנושא השתלט על סדר היום בצרפת/רויטרס

במקרה הנוכחי, הרעש התקשורתי שהצליח ליצור הקמפיין האינטרנטי השתלט על סדר היום בצרפת, סוקר בכותרות גדולות גם בכלי תקשורת אחרים ברחבי העולם, והצליח לעורר הדים כמובן גם בישראל. כל כלי התקשורת בישראל סיקרו את ה"מתיחות" סביב האירוע בימים האחרונים. בישראל העריכו מאוד את העובדה שעיריית פריז לא נסוגה בה לרגע מהכוונה לקיים את האירוע, ולא הפסיקה לפרסם אותו.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני), שלח שלשום מכתב תודה בעניין זה לראשת העיר, אן הידלגו, והודה לה על "ההתעקשות העקרונית והאמיצה שלך לקיים את האירוע למרות לחצים משמעותיים מצד התנועה להחרמת ישראל וגורמים אחרים". הוא הוסיף כי "תל אביב היא עיר פלורליסטית ומודל של דו-קיום, שבה חיים יחדיו יהודים וערבים, חילונים ודתיים, ואנשי הקהילה הגאה, תוך הפגנת כבוד הדדי. בתקופה של בידוד גובר לישראל, האומץ שלך משמעותי מאוד עבורי באופן אישי, עבור תושבי תל אביב ועבור הישראלים כולם".

(עדכון ראשון: 23:15)

  • עוד באותו נושא:
  • צרפת
  • פריז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully