וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש על מי לסמוך- אנשי יחידות החילוץ למען המטיילים

רמי שני

13.8.2015 / 8:35

עונת המטיילים בעיצומה, אל התלמידים שנמצאים בחופשה מצטרפים גם תלמידי הישיבות שמנצלים את תקופת "בין הזמנים" להכיר את שבילי הארץ דרך הרגליים ואנשי יחידות החילוץ נדרשים לא אחת לסייע למטיילים שלא נערכו כראוי. רמי שני מביא מהם הנחיות לבילוי בטוח בעונה הבוערת

צלם: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

חופשת הקיץ השרבית גובה מדי שנה מחיר כבד ממטיילים לא אחראיים. נוכח תנאי השטח הקשים, מקרים של אי נשיאת כמות מים מספקת או חוסר היכרות מקדים עם צירי הניווט יכולים להוביל תוך זמן קצר לאסון כבד. מתנדבי יחידות החילוץ בדרום, לא פחות מהמטיילים ואולי אף יותר, הם שמשלמים לעיתים את המחיר האישי והמשפחתי על חוסר האחריות.
ניר ואגנר, מתנדב ביחידת החילוץ עין גדי ניהל השבוע מבצע חילוץ פשוט באופן יחסי של קבוצת מטיילים שנתקעו בלי מים בנחל צאלים. "אחד החבר'ה בקבוצה בטח הצליח לצאת החוצה ולהזעיק עזרה ממקום שיש בו קליטה לנייד", הוא מספר ומיד שולח צוות ראשון של היחידה כדי לבדוק את מצבם הרפואי המדויק של המטיילים לשם הערכת מצב מדויקת. אזור הנחל המדובר הוא אחד המקומות היבשים והחמים ביותר בארץ עם טמפרטורה יומית ממוצעת של יותר מ °45 ודווקא לשם מגיעים פעמים רבות מטיילים שלא טרחו להיערך לתנאי השרב הקשים.
מרחק כמה דקות נסיעה מהחפ"ק המאולתר של ואגנר, קבוצות מטיילים עושות דרכן אל וחזרה מנחל בוקק. שיחות מזדמנות על אופן היערכותם לציר התנועה הקצרצר לצד מי הנחל הזורם, ממחישות את המרחק הקצר בין מצב שגרה לאסון. שלום בן חמו מודה כי בשעות הצהריים החום גדול מאוד וההליכה קשה, אפילו בתוך הנחל. "גמרתי את המים שלי לפני שחזרתי לאוטובוס", הוא מודה כשהוא ספוג זיעה ולחייו אדומות בוערות . רויטל עוז מספרת כי לפני שיצאה לדרך בלווית ילדיה היא דאגה שיאכלו וישתו כמו שצריך באוטובוס. "כולה 10 דקות של טיול .." היא אומרת בחיוך.
אפילו נחל קצר כמו נחל בוקק במדבר יהודה יכול להתגלות כמסוכן ביותר אם המטיילים בו יסתמכו על המעיינות שלו בלבד כמקור לאספקת מי שתייה. הליכה בנחלים יבשים בעונה החמה החמה מחייבת הצטיידות בהתאם לשם מניעת התייבשות וצרות אחרות, כך מוכיחים מאות מבצעי החילוץ שנוהלו בשנים האחרונות, חלקם בשיתוף פעולה עם יחידה 669 של חיל האוויר.
"הבעיה העיקרית בקיץ הא שהאנשים לא מתכננים את הטיול שלהם נכון", מציין ואגנר בחצי ייאוש. "ללכת בתוך קניון במדבר יהודה זה לא כמו ללכת לטיול בקניון עזריאלי. צריך לקחת לפחות ליטר מים על שעת הליכה מתוכננת. צריך ללמוד את המסלול נכון בשביל לטייל נכון". רותם שחל, חברתו ליחידה מספרת על מבצעים רבים שיכלו להימנע. "חוסר האחריות של אנשים שלא הבינו לקראת מה הם באים ולא מכירים את המדבר בולט לעיניה. עם זאת , היא מוסיפה, "יש מקרים של הכשת נחש או שבירת רגל שבהם אין כל כך איך להתארגן מראש".
כמו המטיילים, גם אנשי יחידות החילוץ הם אנשי משפחה. ההתנדבות גובה מהם פעמים רבות מחיר אישי כבד. "רק ביום שישי האחרון הסתובבו 60 מתנדבים כדי לחפש 5 מטיילים באחד הנחלים", מספר ואגנר. "הם הבטיחו לבני משפחתם שיסיימו את המסלול ב19:00, אבל בפועל לא עדכנו אותם שהעניינים מתארכים. הם לא הגיעו הביתה עד 6:00 ולנו לקח 3 שעות למצוא אותם . 60 אנשים שעזבו את הבית ביום שישי והתחילו לרוץ בחום כדי להציל חיים זו משימה שנעשית כל פעם בשמחה רבה, אבל במקרה הזה - ללא הצדקה". שחר, ביתו הקטנה של ניר מחזקת את דבריו בנחרצות. "אנשים פשוט לא חושבים נכון ובגלל נפגע זמן האיכות שלי עם אבא. זה מבאס", לדבריה.
"אם מישהו מעד בדרך או התייבש זה לא משנה עבורנו – אנחנו נגיע בכל מקרה. אנשים שלא מודיעים מתי יחזרו הביתה או לא לקחו מספיק מים, לא למדו נכון את השטח ולא תכננו נכון את הטיול יקבלו את כל השירות מאתנו - אבל זה משאיר טעם קצת לא טוב בפה. אנשים מזלזלים בעצמם וגורמים לתעסוקה מיותרת ליחידות החילוץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully