וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה: ספר התורה משחרור ירושלים חזר לכותל לאחר כיובל

12.8.2015 / 19:29

הספר המיתולוגי, אותו נשא הרב הראשי לצה"ל דאז שלמה גורן, הוצב ברחבת הכותל 48 שנים אחרי מלחמת ששת הימים. בטקס החגיגי הובאו לכותל עשרות ספרי תורה נוספים, שחלקם הוטסו ארצה במיוחד

צילום: גדעון צנטנר עריכה: מתן חדד

אלפי בני אדם הגיעו הערב (רביעי) לשחזור היסטורי למעמד המרגש ממלחמת ששת הימים: 48 שנים לאחר שחרור ירושלים ולאחר הכנסתו לכותל של ספר התורה המיתולוגי בידי הרב הראשי לצה"ל דאז, הרב שלמה גורן. יחד עם הספר המפורסם, הובאו לרחבת הכותל עוד 67 ספרי תורה לזכר חללי מבצע "צוק איתן" ומערכות ישראל. בטקס החגיגי נכחו נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, ממלא מקום מפכ"ל המשטרה בנצי סאו, ראש השב"כ יורם כהן, ראש המוסד תמיר פרדו, הרב הראשי יצחק יוסף, הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל ומשפחות שכולות.

ספר התורה המיתולוגי ממלחמת ששת הימים יצא לשחזור היסטורי ברחבת הכותל, אוגוסט 2015. דוברות יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
הספר המפורסם יובא לרחבת הכותל יחד עם ספרי תורה נוספים מרחבי העולם. ההכנות לטקס החגיגי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות יד לבנים

הספר, שאותו נשא הרב המנוח גורן, ושתועד בתמונה מ-1967, הפך סמל המלחמות והוחזר לפני חצי שנה לידי צה"ל. מאז הוא הוצב בלשכת הרמטכ"ל, והוצא לכבוד הטקס. יתר הספרים, שנתרמו על ידי קהילות יהודיות מכל רחבי העולם, הוטסו ארצה. במיזם לקח חלק ארגון "יד לבנים", שקידם את הבאת ספרי התורה ממדינות שונות בעולם במטרה להצילם ולהנציח בעזרתם את חללי מערכות ישראל. "בתום מבצע צבאי לכל דבר הצלחנו להציל ספרי תורה מתקופות שונות, להעלותם ארצה ולהכניסם בקרוב לכותל המערבי ולבתי 'יד לבנים' ולבסיסי צה"ל", אמר יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם.

עוד בוואלה!NEWS:
הצעד הבא: שקד מבקשת לבחון כתבי אישום עם מאסר נגד מסתננים
הלילה: מטר מטאורים בשמי ישראל - היכן תוכלו לצפות בו?
"התרגילים של נאט"ו ורוסיה מגדילים את הסיכוי למלחמה ביניהם"

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ריאיון עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, לכבוד שנה לכהונתו - הריאיון המלא. מערכת וואלה!
"הגווילים יכולים להישרף, האותיות חיות לנצח". ריבלין/מערכת וואלה!

נשיא המדינה ריבלין נאם בטקס ודיבר על הסמליות שבהנצחת חיילים באמצעות ספרי תורה. "לפני מספר חודשים עמדתי כאן, למרגלות כותל התפילות והדמעות, ונשאתי דברים בפתחו של יום הזיכרון. והנה פעם נוספת, אנו מתכנסים כאן היום, למרגלות הכותל, כשספרי תורה בידינו", אמר ריבלין. "לא בכדי בחר העם היהודי בספר התורה להנציח את שמות יקירינו. התורה צעדה עם העם היהודי ברום ובשפל, בטוב וברע. ספר התורה ליווה אותנו בנדודינו, בגלות ובגאולה. בתוך גוויליו חיינו, מהם שאבנו כוח ואמונה".

בנאומו הוסיף ריבלין: "הגווילים של ספרי התורה, קלפי העור, יכולים להישרף. אך האותיות חיות לנצח, נחקקות בלבנו. הן מזכירות לנו את יקירינו ואת צוואתם הנצחית. תורתנו היא תורת חיים, ארצנו היא ארץ חיים ומדינתנו נועדה לחיים. בנינו שנהרגו על מזבח המולדת נשארים בלבנו, כאותיות נצח, כמשפחה וכעם. ספרי התורה הללו הם סמל לחיים שממשיכים, למדינה שממשיכה לצמוח ולפרוח, לדרך נצחית של עם ששב לארצו, החיה את שפתו והקים לו מדינה. עם שלא שוכח את יקיריו, וחב להם חוב נצחי".

בנאום מוקלט ששודר באירוע, הזכיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את רצח וחטיפת שלושת הנערים גלעד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח בשנה שעברה. לדברי ראש הממשלה, "ספרי התורה לזכרם מנציחים את מורשתם ומשמשים לנו מצבה". בדבריו פנה גם אל המשפחות השכולות הנוכחות באירוע: "משפחות יקרות, הרימו ראש וראו לאיזו הערכה זוכים בניכם. רעייתי נמצאת אתכם היום והיא מבטאת את הקשרים בינינו, את הכאב שאנחנו חשים יחד עם כל עם ישראל. דעו עד כמה אנחנו מעריכים אתכם ומעריצים את הבנים שלכם, שהם גם הבנים של כולנו".

ספר התורה המיתולוגי ממלחמת ששת הימים יצא לשחזור היסטורי ברחבת הכותל, אוגוסט 2015. דוברות יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
ההכנות לטקס ברחבת הכותל/מערכת וואלה! NEWS, דוברות יד לבנים

שר הביטחון יעלון נשא גם הוא דברים באירוע וקישר את המעמד המרגש למצבה הביטחוני של ישראל. "הערב מגיע לסיומו מסע. מסע מרגש, מיוחד מאין כמותו, אשר נוגע בנימים הרגישים ביותר של קיומנו. לפני 48 שנים הגיעו לכאן לוחמי חטיבת הצנחנים. בתום ימים של לחימה קשה, השיבו חיילי צה"ל לעם ישראל 'את בירתו הנצחית ומרכז קודשו'", אמר שר הביטחון. קיווינו אז שזו תהיה המלחמה האחרונה, אך למרבה הצער טרם הגענו אל המנוחה והנחלה, ואנו עדיין נמצאים במלחמת העצמאות שלנו. לא נתפשר על ביטחוננו, ולא נאפשר לאשליות להכתיב את סדר יומנו", הוסיף.

בהקשר להנצחתם של חללי "צוק איתן" באמצעות ספרי התורה, הזכיר יעלון גם את הנעדרים. "בערב הזה נחבק את פצועי צה"ל ומערכת הביטחון, ולא נשכח את סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין זכרם לברכה, את האזרחים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, ואת שאר נעדרי צה"ל", אמר יעלון. "אנו עושים ככל יכולתנו כדי להשיב את בנינו לארצם, הופכים כל אבן ופורצים כל נתיב כדי להגיע לרגע הזה. זו חובתנו", הוסיף.

בדבריו התייחס יעלון גם לאירועי הטרור היהודי האחרונים וביקש לגנות את מבצעיו. שר הביטחון אמר: "כאן, במקום הקדוש הזה, עלינו לזכור כי הגם שעם ישראל מורכב מעדות ומגזרים שונים ואינו אחיד, עליו להישאר מאוחד. חובתנו לגדוע את העשבים השוטים מתוכנו, ולהניח ידנו על אלו מקרבנו שמפעילים טרור, אך אין באמת קשר בינם לבין ערכי הדת היהודית".

הרב גורן עם ספר התורה בכותל. לשכת העיתונות הממשלתית
הרב גורן נושא את ספר התורה בכותל ב-1967/לשכת העיתונות הממשלתית

בנאומו של הרב הראשי יצחק יוסף בטקס, אמר: "אני רוצה לברך את היוזמה החשובה לתרום ספרי תורה לעילוי נשמתם של כל חללי מערכות ישראל. אין דבר חשוב יותר מכך. הייחודיות שלנו היא בתורה הקדושה, זההדבר שמייחד את עם ישראל".

הרעיון להצלת ספרי התורה נולד במהלך ביקור משפחות שכולות בקהילה היהודית ברומניה, אז התגלו במרתפי אחד מבתי הכנסת עשרות ספרי תורה ששרדו את השואה. מאז, נזנחו וניזוקו הספרים, ומתוכם נמצאו כ-40 במצב ראוי.

בבדיקה של סופר סת"ם, רק חמישה מהספרים היו במצב שמאפשר תיקון, והם הועלו ארצה והוכנסו לבתי כנסת ברחבי הארץ. כאמור, אלה רק מקצת הספרים שיובאו לטקס בכותל היום. לאחר האירוע יוכנסו ספרי התורה לסניפי "יד לבנים" בערים שונות ברחבי הארץ וישמשו להנצחת חלליה של כל עיר. יתר על כן, שמונה מהספרים ייתרמו באמצעות קרן ליב"י ליחידות לוחמות ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully