וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוויה כואבת": נתניהו, ברק ופרס העלו זיכרונות ממבצע "סבנה"

משה שטיינמץ

12.8.2015 / 9:57

שלושה ראשי ממשלה בהווה ובעבר, שכל אחד מהם היה מעורב בדרך כזו או אחרת בהשתלטות על המטוס החטוף ב-1972, השתתפו בהקרנת בכורה לסרט על המבצע. "פרצנו פנימה והכדורים שרקו סביבנו", שיחזר נתניהו, אז מפקד צעיר בסיירת מטכ"ל בפיקוד ברק

צילום: דייב שחר; הקטעים מתוך הסרט "סבנה": באדיבות שידורי קשת, הקרן החדשה לקולנוע וסרטי יונייטד-קינג; עריכת וידאו: גדי וינסטוק

אהוד ברק מנשנש פופקורן. הוא ושרה נתניהו מתעלמים זה מזו למרות מרחק שני הכיסאות ביניהם. בסוף זה קורה: הם מחליפים כמה מילים, נתניהו אוחזת את ידיה זו בזו. ברק תוחב את שלו בכיסים. שלושה ראשי ממשלה, בהווה ובעבר, הגיעו אמש (שלישי) להקרנת הבכורה של הסרט "סבנה" בסינמה סיטי בירושלים. בנימין נתניהו, אהוד ברק ושמעון פרס. הם גם משתתפים בסרט שמתאר את ההשתלטות על המטוס החטוף בנמל התעופה בלוד ב-1972.

לקריאה נוספת:
המספרים נוטים לצדו של אובמה, אז למה הוא משדר פאניקה כללית?
בג"ץ המסתננים: יריית הפתיחה לקרב בין ממשלת הימין למערכת המשפט
מתגיירת בגיור עצמאי: "למה צריך לעבור בדיקות פולשניות ברבנות?"

רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בהקרנת הסרט "סבנה". לשכת רוה"מ,
ראש הממשלה ורעייתו לצד הנשיא לשעבר פרס/לשכת רוה"מ

ראש הממשלה נתניהו היה בעת חטיפת המטוס מפקד צוות בסיירת, ברק היה מפקד סיירת מטכ"ל ופרס היה שר התחבורה והאחראי על נמלי האוויר. קטעי ריאיונות עם השלושה משולבים בין הסצנות ואת דמויותיהם בעלילה מגלמים שחקנים. הגברת נתניהו נשאלת בסיום מי יותר חתיך, השחקן או בעלה, ועונה: "זו דילמה, אבל בעלי נראה מצוין". בהמשך היא חושפת: "הציעו לבן הקטן שלי, אבנר, לשחק בסרט את אבא שלו, זה היה לפני שהוא התגייס. הוא ממש דומה לבעלי אז. אבל הוא סירב ואמר: 'אבא זה אבא'".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקרנת הבכורה של הסרט "סבנה" בירושלים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
אהוד ברק, בנימין נתניהו ורעייתו שרה בהקרנת הבכורה, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

נתניהו עצמו נשאל מה קשה יותר, משא ומתן קואליציוני או פעולה נועזת שכזו. הוא לא השיב לשאלה. "הסרט הזה מאוד ריגש אותי, החזיר אותי 40 שנה לאחור", אמר. "יש לנו את אותה התעוזה, הנחישות והיצירתיות למשימות הלא פחות גדולות שעומדות בפנינו היום. שאיש לא יזלזל בכוח, באמונה וביכולת שלנו להגן על עצמנו". רק אחרי ההצהרה הוא מודה שהשחקן "רזה קצת" ביחס למה שהוא היה אז.

רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו בהקרנת הסרט "סבנה". לשכת רוה"מ,
רעיית ראש הממשלה לצד ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק/לשכת רוה"מ

"התרשמתי מאוד מאישיותו וגבורתו של הטייס לוי. מהצפייה בסרט הזה הבנתי לעומק את גבורתו, אך גם את העובדה שהפתק שהעביר לאשתו הייתה אולי החוליה המסוכנת ביותר. אבל הוא היה בן אדם וכבן אדם הוא רצה לתקשר עם רעייתו".

"מעשה אנושי עם גבורה בלתי רגילה"

לאחר שההקרנה הסתיימה עלו השלושה לשבת על הבמה. כל אחד נשא דברים קצרים. "זה לא נס, אלא מעשה אנושי עם גבורה בלתי רגילה", אמר פרס. "בלי אנשים כאלה אין ניסים ועם אנשים כאלה אפשר ליצור ניסים. תרשו לי להצדיע לאלו שעשו את זה, סיירת מטכ"ל. שניים מהם כאן על הבמה".

נתניהו ופרס בהקרנת סבנה. עודד קרני,
"ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה". גיבורי הסרט ויוצריו/עודד קרני
"רגע לפני הפריצה למטוס הוא אומר לי 'צריך לעצור'"

ברק ונתניהו חשפו פרט פחות מוכר מהמבצע. רגע לפני הפריצה למטוס נזקק אחד הלוחמים לנקביו. הוא היה מאבטח מטוסים של אל על, מאומן בקרבות אקדחים בין מושבי מטוס, וגויס למבצע מיד כשנחת עם טיסה מלונדון. "כל הדרך השירותים היו תפוסים", סיפר נתניהו, "ורגע לפני הפריצה למטוס הוא אומר לי: 'צריך לעצור'. אני שואל אותו מה יש והוא אומר לי. אני שואל 'גדול או קטן', והוא עונה 'גדול'. אני הולך לאהוד ואומר לו 'צריך לעצור'". ברק הוסיף עומק לסיפור ותיאר את הקושי הטכני בביצוע הפעולה בעודך לובש סרבל.

"שואלים אותי אם אפשר היום (לקיים מבצעים כמו – מ"ש) סבנה ואנטבה", חזר ברק לעניין. "התשובה היא שאי אפשר כי ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה. אבל חייבים לשמר את הרוח הבלתי נכנעת שאפיינה את מקבלי ההחלטות והלוחמים. ביחידות הלוחמה בטרור שוקדים גם היום על התשובות לאתגרים שיבואו. נאחל לכולנו שלא נזדקק".

"הנגע הזה שפשה בכל העולם פסק"

"סבנה בשבילי זו חוויה כואבת", אמר נתניהו. "הרגע הקשה ביותר היה כשעמדתי עם צור על הכנף ופרצנו פנימה והכדורים שרקו סביבנו ואישה צעירה הייתה שמוטה לפנינו, לא אחורה אלא רכונה קדימה, עם כדור ברקה. הקרב בפנים התנהל כפי שתואר בסרט. למדתי עוד דברים שלא ידעתי, אבל המסקנה העיקרית היא ש'סבנה' היה המבצע הראשון שבו כוח פרץ למטוס חטוף. המחבלים הבינו ולכן הרחיקו את המטוסים מאפשרות כזו וזה הוביל לאנטבה. שני אלו סגרו את עידן חטיפת המטוסים. הנגע הזה שפשה בכל העולם פסק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקרנת הבכורה של הסרט "סבנה" בירושלים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אנחנו יודעים שהטרור ממשיך". נתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
"עברו יותר מ-40 שנה אך התעוזה והנחישות עמנו"

"אנחנו יודעים שהטרור ממשיך", הוסיף נתניהו. "בישראל קבענו כלל שלפיו אם יש לנו אפשרות למבצע צבאי, על כל הסיכונים, אנחנו מבצעים. הטרור נובע מתנועות איסלאמיסטיות שמפוררות מדינות ומזכירות זוועות מלפני אלפי שנים. הלקח החשוב ביותר הוא לא רק ההתקדמות שלנו, המבחן החשוב ביותר הוא הנחישות והתעוזה שלנו נגד מבקשי נפשנו. עברו יותר מ-40 שנה אך התעוזה והנחישות עמנו. שאיש לא יזלזל".

מערכות היחסים המורכבות שבין פרס, נתניהו וברק כאילו נעלמו אמש. על הבמה הם מלאים הערכה אחד לשני. השר זאב אלקין הסביר כשיצא מהסרט כי "בפעם האחרונה שהם היו ביחד בפוליטיקה הכול היה בסדר". המחלוקות יוצאות לאור דווקא בסרט עצמו, בריאיונות המשולבים וביחס לשאלה הפלסטינית ולטרור. "הוויכוח הפוליטי היה בתוך הסרט, לגבי השאלה של גר זאב עם... ", אמר אלקין בתוך הרעש של הקוקטייל שאחרי. זאב עם פרס, שאלתי. "את זה לא אמרתי", השיב אלקין.

הסרט "סבנה" הופק על ידי זכיינית ערוץ 2 "קשת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהקרנת הבכורה של הסרט "סבנה" בירושלים. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ברק ונתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully