וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי הרנטגן שובתים: "עובדים 3 משמרות ברצף, דורשים תנאים"

11.8.2015 / 17:55

שביתת עובדי הרנטגן בבתי החולים הציבוריים תיכנס מחר ליומה השמיני אחרי שהמו"מ לשיפור שכרם לא צלח: "צריך להקל עלינו". בשל העיצומים, טיפולים בוטלו ומנהלי בתי חולים רבים דיווחו על עומס במוסדות הרפואיים

רופא בוחן צילום רנטגן. ShutterStock
רופא בוחן צילום רנטגן/ShutterStock

שביתת עובדי מכוני הרנטגן והדימות בבתי החולים במערכת הבריאות הציבורית, שהחלה לפני שבוע, תימשך גם מחר (רביעי), והעבודה בבתי החולים תתבצע במתכונת חירום בלבד. המשמעות היא שבדיקות CT, אולטרה סאונד וממוגרפיה לא מתקיימות כלל ושיחידות ה-CT עובדות באופן חלקי ורק במקרים בהולים, דחופים ומסכני חיים.

בשל השביתה, מאות צנתורים בוטלו ברחבי הארץ, כמה חדרי מיון נסגרו לשעות אחדות ומנהלי בתי חולים רבים דיווחו על עומס במוסדות הרפואיים. חולים שמאושפזים ממתינים לבדיקות אולם לאור העיצומים אינם יכולים לעבור אותן.

היחידים שאינם חלק מהשביתה, הם עובדי מערך הרנטגן של בית החולים איכילוב שבתל אביב. זאת, משום שהיום פנתה עיריית תל אביב לבית הדין העירוני בעיר והוציאה צו מניעה לשביתה. עקב כך, שב בית החולים לעבוד במתכונת מלאה וללא שום הגבלות. "צוות הרנטגנאים כולו חזר באופן מידי לעבודה ואנו עושים כל שביכולתנו על מנת להגביר את קצב הבדיקות ולהעניק את השירות המהיר והמיטבי לציבור החולים", נמסר מבית החולים.

השביתה מגיעה בצל תנאי השכר הירודים שלהם זוכים עובדי הרנטגן, ולאחר מו"מ של שנה מול האוצר, שלא הבשיל לכדי תוצאות. מנו מעודד, יו"ר הוועד של בית החולים קפלן, וחבר מזכירות האיגוד המקצועי, טען כי עובדי הרנטגן מקבלים שכר נמוך ב-15% מכוחות העזר ואנשי התברואה. לדבריו, גם שכר הבסיס של אותם עובדים נמוך משמעותית מזה של אחרים בבית החולים.

"בשל הפער, שמגיע ל-70%, אנשים נוטשים את המקצוע (דימות, ד"י) ועושים הסבה לסיעוד. הנטל נופל על שאר העובדים, שנאלצים לעשות לפעמים שלוש משמרות ברצף. יש עובדים שלוקחים עוד משרה, ומועסקים עד 300 שעות בחודש", אמר מעודד והסביר כי הדרישה היא להשוות את שכר עובדי הרנטגן לשכר האחיות כמקובל במערכת הבריאות. "אנחנו מעוניינים להכשיר את עובדי הרנטגן בבתי ספר לרנטגן, ולהכניס אותם לתוך המערכת, להקל על העבודה ועוד. כל אלה הועלו בפני אנשי האוצר".

עוד ידיעות בריאות בוואלה! NEWS
אחרי 3.5 שנים: התכנית הלאומית לבטיחות ילדים תצא לדרך השנה
הרפורמה בדרך? ליצמן יקדם החזרת תרופות מצילות חיים לביטוח המשלים
בשורה ליולדות: מחקר חדש עשוי לצמצם ניתוחי חירום קיסריים

יו"ר הוועד המקצועי של עובדי הרנטגן, מנחם אשכנזי, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא מצר על העומסים בבתי החולים אולם הוסיף: "אנחנו לא יכולים להיענות כי מי שצריך לתת תגובה בשעה הזו זה האוצר והמעסיקים, כי הם הביאו אותנו למצב הזה של השביתה". עוד אמר אשכנזי כי הגורמים הללו "לא מבינים את המצוקה הגדולה של העובדים שנובעת מזה שהם עובדים שעות רבות עם עומס בלתי נסבל, חשופים לקרינה מייננת ונדרשים לשעות רבות של תורנות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לריסה וולנסקי מחיפה, שאמה בת ה-84 נאלצה להפסיד צנתור בשל השביתה בבית החולים קפלן סיפרה: "אני ואחי לקחנו חופש כדי להיות איתה. הגיעו האחיות לעודד אותה ולהכין אותה, ובצהריים התברר לנו שלא יעשו לה את הצנתור משום שיש מכסה מסוימים של טיפולים שהם מוכנים לעשות, ובגלל הכניסו מקרה אחר".

עוד אמרה: "אני חושבת שלא עושים שביתה סתם, אנשים לא משחקים, הם צריכים להשיג משהו ומגיע להם, אבל כשמדובר בחיים של בן אדם אתה לא יודע אם לעודד אותם או לא. זה נורא מתסכל. אם החליטו שזה ניתוח דחוף, זה לא מקובל לדחות את זה. אם כבר קבעו שזה דחוף שאומרים לבן אדם להתכונן - את זה כבר לא עושים גם לא במסגרת השביתה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"המצוקה רק הולכת ומחריפה"

"אם לא יהיה פתרון, נראה נזקים גדולים מאוד עד כדי לפגיעה ממשית בחיי אדם"

מנהל בית החולים בילינסון ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים ד"ר ערן הלפרין, התריע היום בפני אנשי האוצר ממצב של "אי-ספיקה" במערכת האשפוז עד כדי פגיעה ממשית בחיי אדם. בשיחה עם וואלה! NEWS התייחס ד"ר הלפרין לשביתה ואמר: "הנזק של השביתה הולך וגדל מיום ליום. השובתים החריפו את הצעדים, שהפכו לקשוחים יותר. ישנה פגיעה במספר היבטים. ברמה הלאומית מדובר באלפי חולים, שיש עיכוב באבחון שלהם".

עוד הוסיף: "אנשים מחכים לבדיקת MRI במשך חודשיים-שלושה, דבר שאינו סביר, וכרגע המצוקה רק הולכת ומחריפה כאשר לפנינו חופשת קיץ וחופשת חגים. חולה שהגיע היום והיה מתוכנן לו תור לימים הקרובים, לא ברור כעת מתי יקבע לו התור הבא. חולים שוכבים ומתעכבים במחלקות, וכתוצאה מכך מתארכים להם ימי האשפוז".

לדבריו, כבר היום המחלקות בבית החולים נמצאות בתפוסה מלאה. "אני חושש מאוד שלא נוכל לאשפז חולים בחדרי מיון עקב תפוסה במחלקות, וקורא למעסיקים להיכנס למו"מ עם נציגי הוועד כדי לפתור את הסוגיות השנויות במחלוקת שכן אם זה לא יקרה, נראה נזקים גדולים מאוד עד כדי לפגיעה ממשית בחיי אדם".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • רנטגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully