וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה: האם תצליחו לפענח את הכתובת על החרב העתיקה שבתמונה?

14.8.2015 / 11:07

הספרייה הבריטית קוראת לציבור לסייע לה בפתרון תעלומה בת כמעט 800 שנה: מה כתוב על חרב האבירים העתיקה שמסוגלת לחצות ראש של אדם לשניים?

The British Library

זהו סרטון התדמית של תערוכת מגנה כרטה בספרייה הבריטית

חרב עתיקה בת כמעט 800 שנה המופיעה בתערוכת מגנה כרטה שבספרייה הבריטית מעוררת בימים האחרונים עניין רב בממלכה, לאחר שהיסטוריונים ומומחים רבים התייאשו מלנסות ולגלות מה משמעות האותיות שחרוטות עליה. כעת הספרייה הבריטית מבקשת את עזרת הציבור בפיענוח המסר - ואולי אחד מכם שם בבית יידע את התשובה.

כדי להקל עליכם את עבודת הפיענוח, נספר לכם את מה שאנחנו כבר יודעים על החרב הזאת. היא נמצאה בנהר וויטם שבלינקולנשייר בשנת 1825, משקלה 1.19 קילוגרמים, אורכה 96.5 סנטימטרים ורוחבה 16.5 (בידית החרב). על פי המוזיאון הבריטי, הלהב נעשה ככל הנראה בגרמניה במאה ה-13 או בראשית המאה ה-14 - אך החרב עצמה היא חרב אבירים מאנגליה.

תערוכת מגנה כרטה בספרייה הבריטית. צילום מסך
תעלומה: מה כתוב על החרב העתיקה?/צילום מסך

"החרב היא חלק מטקס אבירות, והידית שלה מעוצבת בצורת צלב המזוהה עם חרבות האבירים שהגנו על הכנסייה באותה תקופה, כחלק מחובותיהם הנוצריים", כך נכתב בתיאור החרב במוזיאון. "אם תפעיל מספיק כוח, החרב הזאת מסוגלת לחצות ראש של אדם לשניים", כתבה אוצרת כתבי היד המודרניים של הספרייה, ג'וליאן האריסון, בבלוג שלה - שם היא מבקשת מקוראייה לעזור לה לפענח את הכתוב על החרב.

עכשיו הגיע זמנכם לנסות: הסתכלו עליה ונסו למצוא הסבר הגיוני לרצף האותיות הזה.

עוד באותו נושא

נפתרה תעלומת גופה בת 350 שנה שנקברה לבושה עם הלב של בעלה

לכתבה המלאה
תעלומה: מה כתוב על חרב האבירים מימי הביניים?. Trustees of the British Museum, מערכת וואלה! NEWS
קרדיט: Trustees of the British Museum/מערכת וואלה! NEWS, Trustees of the British Museum

האותיות הן:
+NDXOXCHWDRGHDXORVI+

עד כה היחיד שהעלה השערה שראויה להתייחסות הוא מארק ואן האסל מאוניברסיטת אוטרכט, ששיער שמדובר בכלל באותיות מהשפה הלטינית, כשהאותיות ND ככל הנראה מייצגות את המילים "נוסטרום דומינוס" (אדוננו) או "נומין דומיני" (שמו של האל), ושה-XOX מתייחס לשילוש הקדוש (רגע, זה לא "נשיקה, חיבוק, נשיקה"?).

אחרים טענו שמדובר בשפה הולשית מימי הביניים ושמקורה של החרב הוא ויקינגי, אך האריסון שללה את הטענות בפני ה- Daily Telegraph, וסיפרה שהאוכף וצורת הלהב אופיינית יותר לחרבות האירופאיות של ימי הביניים מאשר לאלו הויקינגיות. אם אתם חושבים שאתם יודעים במה מדובר, אולי כדאי שתיידעו את האריסון בתגובה לפוסט שלה. אתם מוזמנים גם לבחון אותה מקרוב בתערוכה עצמה - שם היא תוצג במהלך כל אוגוסט.

עוד בנושא
פוענח הרצח הראשון אי פעם בתולדות המין האנושי
האם זו מנורה? מסר מוצפן בסמלים התגלה במקווה מימי בית השני בי-ם
פוענחה אחת המגילות הקדומות מהתנ"ך שכתובה בעברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully