וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: אם הסכם הגרעין ייכשל, נידרדר למלחמה עם איראן

אמיר תיבון, וושינגטון

5.8.2015 / 7:04

בשיחה עם מנהיגי ארגונים יהודיים בארצות הברית, שנערכה בתגובה לנאום נתניהו נגד ההסכם, אמר נשיא ארה"ב: "אין כזה דבר הסכם מושלם", אך הדגיש כי הוא טוב לביטחון ישראל. "אותם אנשים שמתנגדים להסכם תמכו בזמנו במלחמה בעיראק"

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(נאום נתניהו ליהודי ארצות הברית, אתמול: "התנגדו להסכם הגרעין")

הסכם הגרעין עם איראן אינו מושלם, אבל הוא טוב מאוד לביטחון הלאומי של ארצות הברית ושל ישראל - כך אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בשיחה שערך אמש (שלישי) עם מנהיגי ארגונים יהודיים בארצות הברית. אובמה הדגיש במהלך השיחה, שבה השתתפו מנהיגים מיותר מ-20 ארגונים יהודיים, כי הוא מוכן לדון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחבילת סיוע ביטחוני נרחבת לישראל, כפי שהסיכמה ארצות הברית להעביר למדינות המפרץ, אולם נתניהו אינו מעוניין בכך כרגע.

"אין כזה דבר הסכם מושלם, גם ההסכם הזה אינו מושלם", אמר אובמה בשיחה. "אם אתם רוצים לחורר חורים בהסכם הזה, אתם בהחלט תמצאו נקודות אפשריות, אבל ההסכם הזה טוב מאוד לביטחון הלאומי של ארצות הברית ושל ישראל". אובמה הדגיש כי "אותם אנשים שמתנגדים להסכם כעת, התנגדו גם להסכם הביניים עם איראן בשנת 2013, ואמרו שהוא לא יעבוד" - רמז לכך שממשלת ישראל תקפה בחריפות את הסכם הביניים כאשר הוא נחתם בנובמבר 2013, אולם בהמשך הביעה רצון שהוא יימשך, ושרים בממשלה אף טענו שישראל תרמה לניסוחו הסופי.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מדבר על הסכם הגרעין בבית הלבן, 15 ביולי 2015. רויטרס
"ההסכם הזה טוב מאוד לביטחון הלאומי של ארצות הברית וישראל". אובמה/רויטרס

גרג רוזנבאום, יו"ר המועצה היהודית-דמוקרטית, נכח בתדרוך וסיפר כי הנשיא "סקר את ההיסטוריה של השגת ההסכם. כאשר הוא נכנס לתפקיד, היו כמה עקרונות יסוד למדיניות החוץ שלו: עיקרון ראשון - איראן לא תשיג פצצה גרעינית. עיקרון שני - ארצות הברית תשמור על הברית האיתנה והבלתי-ניתנת להתרה עם ישראל. עיקרון שלישי - בכל מקום שאפשר יהיה להשיג מטרה של מדיניות חוץ דרך דיפלומטיה ולא במלחמה, הממשל יפעל לשם כך". לטענת אובמה, הסכם הגרעין עונה על כל התנאים הללו.

אובמה אמר במהלך השיחה כי כאשר נכנס לתפקידו ב-2008, הוא גילה שממשל בוש לא הכין כל תכנית פעולה מבצעית למניעת נשק גרעיני מאיראן, וכי הוא הורה לפנטגון להכין תכנית כזו. "המלחמה בעיראק הייתה הטעות האסטרטגית הכי גדולה מאז ויאטנם, והציבור האמריקני עייף ממלחמות", ציין אובמה, אולם הדגיש כי במקרה הצורך, הממשל שלו לא יחשוש להשתמש בכוח צבאי, כפי שהוכח כבר בעבר. אובמה התייחס במהלך התידרוך גם ל"איור הפצצה" שהציג נתניהו בעצרת האו"ם ב-2012, ואמר כי אם המטרה הייתה לנטרל את הפצצה הזו, הרי שההסכם משיג אותה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו ליהודי ארה"ב: "התנגדו להסכם המסוכן עם איראן"
איראן: עיתון שמרני שביקר את הסכם הגרעין נאסר להפצה
שר האנרגיה האמריקני: אם הייתי ישראלי, הייתי תומך בהסכם הגרעין

בנוגע לטענות על משבר אישי בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, הבהיר אובמה כי "לא משנה מה שמעתם, אין ספק שזה לא אישי". הוא הוסיף כי המחויבות של הממשל שלו לביטחונה של ישראל לא הפסיקה לרגע אחד במהלך כהונתו, וכי גם בכירים ישראלים, כולל ראש הממשלה עצמו, הודו לממשל על כך בפומבי. אובמה הוסיף כי המודיעין הישראלי העריך לפני הסכם הביניים שהאיראנים נמצאים במרחק של שניים עד שלושה חודשים מפריצה לפצצה, ואילו כעת הם יהיו במרחק של שנה ותחת מגבלות למשך 15 שנים.

כמה מהמשתתפים בפגישה הביעו ביקורת על כך שהנשיא אובמה תיאר את מתנגדי ההסכם כ"מחרחרי מלחמה" וטען כי "אותם אנשים שמתנגדים כעת להסכם תמכו בזמנו במלחמה בעיראק". הנשיא השיב כי אם ההסכם ייכשל, המצב מול איראן יתדרדר למלחמה, ותיאר את השלבים שיעברו בדרך מהכשלת ההסכם ועד למצב שלא תהיה לארצות הברית ברירה אלא להיכנס למלחמה מול איראן, כדי למנוע ממנה לפרוץ לפיתוח נשק גרעיני. עוד הדגיש אובמה כי מלחמה עם איראן תגרור שימוש שלהם בחיזבאללה למתקפות "א-סימטריות" על אוכלוסייה אזרחית בישראל.

"אתם לא יכולים להגיד למישהו שאם הוא תומך בהסכם הוא יהודי רע"

אובמה, מצדו, הביע ביקורת על הקמפיין של חלק ממתנגדי ההסכם, בעיקר בתוך הקהילה היהודית. בהתייחסו לסכומי העתק שגייסה שדולת אייפא"ק נגד ההסכם, אמר אובמה - "אתם יכולים להשקיע 20 או 50 מיליון דולר במודעות נגד ההסכם, אבל אתם לא יכולים להגיד למישהו שאם הוא תומך בהסכם הוא יהודי רע". הוא הזהיר כי התנהלות כזו תחליש את הקהילה היהודית בארצות הברית ותפגע גם ביחסיה עם ישראל.

בהקשר הישראלי, אובמה הבהיר גם כי הוא מוכן לפגוש את ראש הממשלה נתניהו ולדון עמו במציאות הביטחונית באזור ובדרכים לשיפור ביטחונה של ישראל, כפי שעשה לאחרונה עם מנהיגי מדינות המפרץ. נתניהו, לטענתו, הוא זה שאינו מעוניין כעת בקיום שיח כזה מול ארצות הברית, כדי לא להיתפס כמי שנותן לגיטימציה להסכם.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully