וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ליהודי ארה"ב: "התנגדו להסכם המסוכן עם איראן"

4.8.2015 / 20:50

בנאום למוסדות וקהילות יהודיות בארה"ב הפציר ראש הממשלה בשומעיו לקדם התנגדות להסכם הגרעין, שיובא בקרוב לאישור הקונגרס: "ההסכם יביא מלחמה". בנוסף, הדגיש את תמיכת הרצוג בעמדתו: "זו לא סוגיה מפלגתית בישראל"

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הדקירה במצעד הגאווה, יולי 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"איראן היא לא רק מדינה שמובילה טרור, אלא גם אנטישמיות". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ראש הממשלה מגביר את מאמציו למנוע את אישור הסכם הגרעין עם איראן בקונגרס האמריקני: בנאום שנשא הערב (שלישי) למוסדות ולקבוצות יהודיות ברחבי ארצות הברית ביקש נתניהו משומעיו לקדם התנגדות להסכם, שיובא בקרוב לאישור הקונגרס.

"אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל איראן היא לא רק מדינה שמובילה טרור, אלא גם אנטישמיות", אמר נתניהו בנאום שהועבר בשידור מיוחדבאינטרנט. "הישראלים ישלמו את המחיר הכבד ביותר של הטרור. אני לא מתנגד להסכם כי אני רוצה מלחמה, אלא כי אני מתנגד למלחמה - וההסכם הזה יביא למלחמה. התנגדו להסכם המסוכן".

הנאום שודר בין היתר לוועידת הנשיאים והפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ונתניהו השיב במהלכו גם על שאלות מהקהל. "הסוגיות הנוגעות להסכם הגרעין מורכבות, והקהילה היהודית בארצות הברית מייחסת להן חשיבות רבה", אמר סטיבן גרינברג, יושב ראש ארגון ועידת הנשיאים. "אנו מברכים על ההזדמנות המיוחדת הזו להציג לקהל את ראש הממשלה, שעזר להביא את הסוגיות החשובות הללו בפני התודעה הציבורית".

עוד על הסכם הגרעין
גורמים בממשל: גם אחרי ההסכם נסייע לישראל להיאבק בטרור שאיראן מממנת
שר האנרגיה האמריקני: אם הייתי ישראלי, הייתי תומך בהסכם הגרעין

נשיא איראן מוחמד רוחאני נואם בטלוויזיה האיראנית על הסכם הגרעין עם המעצמות, 14 ביולי 2015. AP
"איראן ונה טילים בליסטיים כדי לפגוע בארצות הברית". נשיא איראן חסן רוחאני/AP
"איראן בונה טילים בליסטיים כדי לפגוע בכם, בארה"ב"

"ומה לגבי הפעילות הגרעינית הסודית של איראן?", המשיך ראש הממשלה בנאומו הערב, "ההסכם מאפשר לאיראן 24 ימים של התראה לפני ביקור פקחים במתקנים. זה המון, זה הרבה יותר ממה שצריך כדי לנקות את השטח מכל סימן גרעיני. זה כמו שהמשטרה תיתן לסוחר סמים התראה של שלושה שבועות וחצי לפני שפושטים על המעבדה שלו.
תאמינו לי, אפשר להוריד המון מת' דרך השירותים בזמן הזה".

נתניהו התריע כי "הסכנה האמיתית" היא הכסף הרב שאיראן זוכה לו בעקבות ההסכם. "בואו נגיד שהיא משתמשת רק ב-10% לטרור. 10% מטריליון דולר, זה המון". ראש הממשלה שב על עמדתו לפיה יש להגביר את הלחץ על איראן, ולהסיר את הסנקציות רק עם הודעה על ביטול מוחלט של תכנית הגרעין שלה.

בתשובה לשאלה על כך שיש כאלה במערכת הביטחון לשעבר בישראל אשר אומרים שההסכם חיובי דווקא השיב נתניהו: "אני מייצג את הציבור הישראלי. מעל 70% מהציבור מסכים איתי. מנהיגי מדינות ערב, כולם, מסכימים איתי. איראן לא בונה את הטילים הבליסטיים כדי לפגוע בישראל. כבר יש להם טילים כאלה. הם בונים אותם כדי לפגוע בכם, בארה"ב".

במהלך נאומו ציין ראש הממשלה גם את תמיכתו של יו"ר המחנה הציוני במאבקו נגד ההסכם. "יש קונצנזוס פוליטי רחב בישראל בסוגיה הזו", אמר נתניהו למאזיניו מעבר לים. "יצחק הרצוג, אדם שהתמודד נגדי בבחירות ופועל מדי יום להפיל את הממשלה שלי, אמר בקולו שאין בינינו שום מחלוקת בנושא האיראני. זו לא סוגיה מפלגתית בישראל. יש להתרומם מעל המחלוקת המפלגתית גם בארצות הברית".

מה חושבים על זה יהודי ארה"ב?

הארגונים היהודיים חלוקים לגבי יחסם להסכם הגרעין. השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק וארגוני ימין יהודיים בארצות הברית פועלים כדי לשכנע את חברי הקונגרס להתנגד להסכם, ועושים זאת כשהם מסתמכים על דבריהם של ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון משה יעלון, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ודוברים רשמיים אחרים של מדינת ישראל. הצד השני, כמו ארגון השמאל היהודי ג'יי סטריט, מפיץ בקרב חברי הקונגרס רשימת ציטוטים של ישראלים שתומכים בהסכם, רובם בכירים לשעבר במערכת הביטחון. הארגונים מנהלים קמפיינים עתירי תקציב כדי לשכנע את יהודי ארצות הברית בכלל, ואת חברי הקונגרס בפרט, לתמוך בגישתם.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס בשבוע שעבר למאמצים של קבוצות אינטרס שונות לפעול נגד הסכם הגרעין, וקרא לקבוצות התומכות בהסכם להשמיע את קולם בפני חברי הקונגרס. לדבריו, קבוצות המתנגדות להסכם, וביניהם ארגון איפא"ק, הוציאו עד כה 20 מיליון דולר בעבור פרסומות בטלוויזיה שמטרתן ללחוץ על חברי הקונגרס. "הקבוצות המתנגדות להסכם מציפות את משרדי חברי הקונגרס", אמר אובמה. "ללא קולכם, אתם תראו את אותו מערך קולות שהוביל אותנו למלחמה בעיראק. קולות שיובילו אותנו למצב שבו אנו מוותרים על הזדמנות היסטורית ושבים למסלול המוביל לעימות צבאי".

בתוך כך, יו"ר ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים האמריקני, אד רויס, הציג היום את הצעת החוק לדחיית הסכם הגרעין. חברי הקונגרס המתנגדים להסכם ינסו כעת להעביר את הצעת החוק עד ה-17 בספטמבר – אז יצטרך הקונגרס לקבוע אם הוא דוחה או מקבל את ההסכם. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר כי הסנאט ישקול את ההחלטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully