וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המציאות מחייבת חישוב מחדש

4.8.2015 / 17:00

במשך השנים ניסו להתמודד עם פעילי "תג מחיר" כמו להגיע לאנשי הרוח שלהם, הרב גינזבורג הוא אחר מהם. אך הניסיון כשל כיוון שהיום גם בשב"כ מודים שאותם פעילים לא נשמעים לרבנים וקובעים את הכללים בעצמם. ישנן פעולות יעילות יותר כדי להתמודד עם הבעיה

הארכת מעצר למאיר אטינגר, בית משפט השלום נצרת, אוגוסט 2015. ערן גילווארג
מאיר אטינגר בהארכת מעצרו. היום/ערן גילווארג

מאיר אטינגר נעצר אתמול בחשד למעורבות בפעילות של התארגנות יהודית קיצונית. ההחלטה למעצרו התקבלה לאחר הפיגוע בכפר דומא ובשל החשד למעורבותו בהצתת כנסיית הלחם והדגים. שירות הביטחון והמשטרה עושים ימים ולילות כדי להתמודד עם תופעת העבריינות האידיאולוגית ולמרות מספר הצלחות לא עושה רושם שהם מצליחים לעקר אותו ואפילו לא קרובים לכך.

ככלל, קשה מאוד בהליכים רגילים לעקר אידאולוגיה, מטבעה היא משרישה שורשים ושולחת ענפים לעוד ועוד מקומות וכל מאבק נגדה מועד לרוב לכישלון. לא מסובך להראות את זה בכל העולם ובמקרה זה ניתן ללמוד מסבו של אטינגר מאיר כהנא שלמרות כל המלחמה נגדו ואף הוצאת התנועה שהוא עמד בראשה מהחוק, לא סייעו בדבר. התנועה לא חוקית, ענפיה משרישים שורשים שנים רבות בכל רחבי הארץ. לא מדובר בקומץ של קיצונים בהתנחלויות, יש להם אוהדים ברחבי הארץ והם רק הולכים ומתרחבים.

הגדירו את הקבוצות האלו כהתארגנות בלתי חוקית אך הם מתוחכמים. ידיעתם ברזי המשפט גדולה והם יודעים ללכת בין הטיפות על חבל דק מאוד בלי ליפול, עובדה לכך קיבלנו היום כאשר השב"כ אישר כי לא נאספו די ראיות כדי להוציא את ארגון להב"ה מהחוק, ארגון בראשות בנצי גופשטיין, תלמיד ומפיץ תורתו של כהנא שנים רבות.

במשך השנים ניסו לא מעט דרכים כדי להתמודד עם אותם פעילי "תג מחיר". אחת הניסיונות היה להגיע לאנשי הרוח שלהם - אך זה כשל. הניסיון להשחיר בפני החוק את הספר "תורת המלך" שבו מופיעים דיני הריגת גויים, כשל, מחבריו ותומכיהם הרוחניים נחקרו אך מחקירה זו לא יצא דבר.

הניסיון להגיע לרבנים הקרובים לאותם פעילים לא צלחה מסיבה נוספת, כיוון שהיום גם בשב"כ מודים כי אותם פעילים, עשרות על פי שירות הביטחון, אינם נשמעים לאיש גדול ככל שיהיה וקובעים את הכללים בעצמם.

התופעה מוכרת ובמקרים רבים ניתן לראות שהתלמידים מקצינים ומייחסים לרבניהם פשרנות אסורה. אטינגר עצמו עבר אבולוציה מסוימת במשך השנים. למרות קשריו האידאולוגיים לכהנא הוא הלך לכיוון אחר. בעוד הרב כהנא הכיר בציונות וניסה לשנות אותה, אטינגר שבשנים האחרונות נחשב לתלמידו של הרב יצחק גינזבורג, בחר בגישה שונה. על פיו - אין תקנה לציונות, היא במקרה הטוב משהו בדרך, אבל הפתרון הוא להחליף אותה, שיפור לא יהיה מספק. על פי גרסתו צריך להפיל את השלטון ולהקים מעין מדינה חדשה, ולכונן מלכות שתושתת על פי התורה והמצוות, כמובן על פי הפרשנות המקובלת עליהם. יהיו שיקראו לזה הפיכה.

לפני מספר חודשים הרב יצחק גינזבורג הרעיש את תלמידיו כאשר התייחס בשיעורו בבת עין לנושא תג מחיר. לדבריו, המעשה הנכון היום הוא כתיבת רעיונות שיפיצו את הרעיונות הללו. הרב גינזבורג התייחס גם לנושא תג מחיר ואמר כי "ככל שתעשה פעולה טובה, תכתוב דברים טובים, זה יקומם וירגיז את הממסד המתנכר מכל התג מחיר שבעולם. מה זה תג מחיר? זה שטויות. תעשה משהו יותר רציני. יכול להיות דף שהוא מיליון פעמים יותר רציני מאיזה תג מחיר שלא שוה כלום". מבחינת התלמידים זו הייתה הנחייה מפורשת שצריך לרדת מפעילות תג מחיר ולהשקיע מאמץ בנושא הפצת הרעיון. למען הסר ספק אמר הרב גינזבורג באותו שיעור שצריכה להיות "מלחמת תנופה (במסירות נפש)", אבל "באמצעים חוקיים". לא ברור האם מדובר בהדרכה אסטרטגית או טקטית אבל התלמידים שהיו במקום הבינו כך את הוראתו.

לא ברור איך אטינגר מתייחס לכך וכמו שקרה במקרים אחרים לא מופרך להעריך שהוא הפך לעצמאי יותר והמשיך בשלו. ראייה לכך שהוא המשיך לכתוב מאמרים בנוגע להתססת הערבים כדי להפיל את השלטון בישראל.

הקבניט המדיני ביטחוני החליט לפני יומיים לקדם את נושא המעצרים המנהליים כלפי פעילי תג מחיר. ההחלטה התקבלה לאור הפיגוע בכפר הפלסטיני דומא שהכריח בנקיטת פעולה אקטיבית. אטינגר נעצר וסביר להניח שיהיו מעצרים נוספים בניסיון להצר את צעדיהם של הפעילים הבולטים. האם זה יעזור? סביר להניח שלא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מה זה תג מחיר? זה שטויות". הרב יצחק גינזבורג/מערכת וואלה!, צילום מסך

לרבי נחמן מברסלב ישנה תורה בה הוא כותב שאיפה שאתה מזהה התנגדות גדולה יותר כנראה שם נמצאת האמת. אותם פעילים הולכים על פיה. הם משוכנעים שהם צודקים במאת האחוזים וכל התנקלות להם וניסיון להצר את צעדיהם מחזקת את צדקתם בעיניהם יותר ויותר. נוסף על כך, לאורך השנים ניתן לראות שיותר ויותר אנשים שלא היו קשורים אליהם מזהים את התנהלות הרשויות נגדם כסימן שהם צודקים ומצטרפים אליהם חלקם בתמיכה בלבד אחרים גם במעשה.

ישנן פעולות ראשוניות חשובות ויעילות יותר כדי להתמודד עם הבעיה שמרכזה היא הגנה כפשוטו על הפלסטינים ולא רק על המתנחלים. אם עד היום בכל בסיס צה"ל בגדה המשימה המרכזית היא הגנה על התושבים היהודים הגיע הזמן להבין שהפלסטינים לא רק מתקיפים אלא גם מותקפים וצריך להתייחס לזה בהגדרות המשמתיות של הכוחות. עיקר הפעולה תהיה במניעה אך גם במקרים בהם נעשה פעולת תקיפה כנגדם צריך לחקור כמו שחוקרים בכל אירוע אחר ברחבי הארץ.

אם באירועים האחרים, (מלבד כפר דומא שהכוחות הגיעו מיד למקום), לוקח למשטרה להגיע לזירה לאחר מספר שעות ואף ימים, הגיע הזמן לשנות זאת. הצבא והמשטרה מלאים בעבודה ובפעילות וישנם סדרי עדיפויות. הגענו למצב שהמציאות מחייבת חישוב מחדש של סדרי עדיפויות אלו. רק פעולות מניעה יוכלו למנוע את הפיגוע הבא, כוח והצרת צעדים לא יעשו זאת. זו סגולתה של אידיאולוגיה, לטוב ולרע, כוח לא מעקר אותה הוא רק מזין ומהדיר אותה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully