וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה גזר דין מוות": בעלי העסקים בתוואי הרכבת הקלה התאגדו

4.8.2015 / 15:16

עשרות בעלי עסקים הגיעו לצומת קרליבך בתל אביב, שם תחל בנייה בעוד שבוע וחצי יחד עם הריסת גשר מעריב, והקימו ועד פעולה. "איך השר כץ אומר ש'התחילו העבודות והשמיים לא נפלו'? עליו הם לא נפלו"

צילום: אבי כהן, יותם רונן, שי מכלוף, עריכה: ניר חן

פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן יצא לדרך אתמול באופן רשמי, עם תחילת העבודות על תחנת יהודה הלוי בתל אביב. נותר שבוע וחצי עד להריסת גשר מעריב בעיר, אולם העסקים הקטנים בסמוך לו עושים ככל יכולתם כדי להימנע מגזר הדין הצפוי להם בעקבות תחילת העבודות. עשרות בעלי עסקים התכנסו הבוקר (שלישי) בסמוך לאתר הבניה של תחנת קרליבך על מנת להקים ועד פעולה שייצג את מעמד העצמאיים בישראל.

"התחילו לעבוד ביהודה הלוי, וההכנסות של העסקים באזור ירדו ב-50% לפחות", אמרה שיר שגיא, ממובילות מטה המאבק. "הקמת ועד הפעולה נועדה כדי לעמוד מול הרשויות והפוליטיקאים ולנסות לקדם את נושא הפיצוי במטרה לא לפשוט רגל בעוד חודשיים ולהידרדר לקו העוני". דרישות המטה שגובשו הן הקמת קרן נזילה מידית להצלת העסקים, ייצוג של שלושה מבעלי העסקים במנהלת הפרויקט וביטול כל האגרות וההיטלים למשך כל תקופת העבודות והחזר רטרואקטיבי על מחצית 2015. "בעלי העסקים רוצים פיצוי מלא כי זה גזר דין מוות על העסקים", אמרה.

עבודות הרכבת הקלה ברחוב יהודה הלוי, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
תחילת העבודות בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו
"פה לא יהיה מה שהיה בירושלים - התאבדויות, פשיטות רגל, משפחות שהתפרקו"

יניב, שבבעלותו מסעדה ביהודה הלוי, הסכים עם שגיא ואמר: "זה גזר דין מוות. הרחוב כמו בית קברות. אנחנו דורשים פיצוי כספי מהמדינה, לא יכול להיות שנשלם מיסים למדינה וביום היא אחד היא תתנער מאתנו". בעל עסק נוסף אמר שהוא לא מוכן שיקרה לבעלי העסקים בתל אביב את מה שקרה לבעלי העסקים בירושלים בעקבות בניית הרכבת הקלה. "פה לא יהיה מה שהיה בירושלים - התאבדויות, פשיטות רגל, משפחות שהתפרקו", אמר.

לדבריו, מדובר במאבק של כל המגזר העצמאי בישראל. "זה מגזר שמעסיק מאות אלפי עובדים, מספק מקומות עבודה, משלם מסים לעיריות ולמדינה והמדינה שנים יושבת לו על הגב. אפילו דמי אבטלה לעצמאים אין", אמר. "איך השר כץ אומר ש'התחילו העבודות והשמיים לא נפלו'? עליו הם לא נפלו". נירית, בעלת נכס ברחוב יהודה הלוי שבו התחילו העבודות, התייחסה גם היא לדבריו של כץ ואמרה: "הוא עוד מציע לכל החברים הנדל"ניסטים שלו להגיע ולקנות נכסים. מה זה, מכירת חיסול?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סיכום משדר תחילת העבודות על הרכבת הקלה. מערכת וואלה!
"אני לא רוצה להיות עשיר, רק לשרוד". העבודות בתל אביב/מערכת וואלה!
"שאלתי את מנכ"ל נת"ע: 'אתם יכולים להבטיח לי שאני אשרוד?', והתשובה שלו הייתה שהם לא יכולים להבטיח לי כזה דבר"

עמית פישרמן, הבעלים של מסעדת "מפגש הסטייק" שפועלת זה 40 שנה על גשר מעריב שעתיד להיהרס בעוד שבוע וחצי, הבהיר כי הוא לא מתכוון לסגור את העסק. "למרות כל השמועות, אנחנו לא סוגרים את המקום", אמר. "כשהתחלנו כאן היינו קטנים. מאז, אין מישהו שלא בא לשבת כאן: מראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ועד בר רפאלי. כמובן שיש חששות לגבי העתיד, ואם לא תהיה לי ברירה אני אצטרך להצטמצם בעובדים". הוא הוסיף: "אני לא רוצה להיות עשיר, אנחנו הכי צנועים, אנחנו רוצים להתקיים ולשרוד. שאלתי את מנכ"ל נת"ע: 'אתם יכולים להבטיח לי שאני אשרוד?', והתשובה שלו הייתה שהם לא יכולים להבטיח לי כזה דבר".

בעלי הנכסים באזור הגיעו גם הם לתמוך במאבק, מאחר שהעבודות מקשות עליהם להשכיר את נכסיהם. למקום הגיע ראובן, בן 90, שמשכיר את השטח שבו נמצא סניף "ארומה" בקרליבך. לדבריו, זו הפנסיה שלו וכעת הוא לא יוכל לקבל את דמי השכירות. לימור נצר הראל, בעלת נכס ביהודה הלוי, הביעה תמיכה רבה בבעלי העסקים. "אנחנו הולכים להיות קודם כל שופר של כל העסקים", אמרה. "אם בנת"ע הולכים לסגור אזורים מסוימים, אז אנחנו רוצים להיות חלק מקבלת ההחלטות".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully