וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחים לארדן: אין למנות את סאו למפכ"ל עקב אירועי אוקטובר 2000

4.8.2015 / 8:48

הוועדה שהוקמה לאחר האירועים שבהם נהרגו 3 בני אדם בעימותים עם המשטרה, המליצה לפני 12 שנה שלא לקדם את המועמד המוביל של ארדן. לאחרונה, נעשתה פנייה כדי לסכל זאת. "דבק בו דופי ערכי"

ניצב בנצי סאו- משטרת טייבה, מרץ 2013. דרור עינב
ניצב בנצי סאו/דרור עינב

ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, הסתמן בשבועות האחרונים בתור המועמד המוביל לתפקיד מחליפו של רב-ניצב יוחנן דנינו בעיני השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. אלא שהמתנגדים לבחירתו של סאו לתפקיד, מבקשים להזכיר את מסקנות ועדת אור, שהמליצה שלא לקדמו בעקבות אירועי אוקטובר 2000. אז, נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו רבים נוספים בעימותים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים באזור אום אל-פחם.

סאו היה אז ניצב משנה בתפקיד מפקד משמר הגבול צפון, האחראי על כוחות המשטרה באזור אום אל-פאחם. הוועדה מצאה בו האחראי לכשל תפקודי מהותי של כוחות המשטרה. המלצתה הייתה שלא לקדם אותו למשך ארבע שנים מיום פרסום דוח מסקנותיה, בספטמבר 2003. עם זאת, חרף ההמלצה, סאו קודם עוד לפני סיום עבודת הוועדה לדרגת תת ניצב, ומונה לתפקיד מפקד משמר הגבול.

לקריאה נוספת בנושא:
המרוץ למפכ"לות: ניצב בנצי סאו הוא המועמד המוביל לתפקיד
ארדן הודיע: בנצי סאו ימונה זמנית לממלא-מקום המפכ"ל

אלפים הפגינו בסכנין לציון 11 שנה לאירועי אוקטובר 2000. פאנט
מפגינים בעצרת זיכרון לאירועי אוקטובר 2000 בסכנין, 2011/פאנט

מרכז עדאלה, אשר ייצג משפטית את ההנהגה הערבית ואת המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן בארועי אוקטובר 2000, פנה לפני יותר מחודש ליועץ המשפטי לממשלה ולמשרד לביטחון פנים, בטענה כי ניתן לקבוע בוודאות שבאופן חד משמעי אין אמון בקרב הציבור הערבי בבנצי סאו. עורכי הדין של עדאלה ציטטו קטעים מדו"ח ועדת אור, והוסיפו כי "לפי הדו"ח, בנצי סאו נושא באחריות לרצח שלושה אזרחים באזור ואדי ערה בזמן שפיקד על כוחות מג"ב באזור". עוד נמסר ממרכז עדאלה: "בנצי סאו הוא עבריין שמקומו היחיד הינו מאחורי סורג ובריח. הוא אחראי על רצח החללים מוחמד אחמד ג'בארין ואחמד ציאם, וכן על רצח מסלאח אבו-ג'ראד באש צלפים".

המשרד לביטחון פנים השיב לפניית לעדאלה: "מינויו של בנצי סאו לממלא מרום מפכ"ל נעשתה לאחר שהשר לביטחון פנים התייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה. ועדת אור המליצה כי סאו לא יקודם בדרגתו או בתפקידו למשך ארבע שנים מיום פרסום הדו"ח. יחד עם זאת כתבה הועדה כי סאו הרשים אותה כמפקד מנוסה ורציני. כפועל יוצא מן האמור, ועל אף שסאו הוזהר בועדת אור, נראה מתוך לשון דו"ח הועדה והמלצותיה לגביו, כי מעורבותו זו אינה מלמדת על פגם יסודי בהתנהלותו, לא כל שכן על 'דופי ערכי מובנה' היורד לשורש יכולתו למלא תפקידים בכירים במשטרה. אחרת יש להניח כי הועדה לא הייתה מסתפקת בסנקציה זו. יצוין כי היועץ המשפטי לממשלה דאז מצא כי לא דבק כל אשם בהתנהלותו של סאו, והחליט על סגירת התיק נגדו בהיעדר אשמה. יודגש כי סאו מונה מאז לתפקידים בכירים במשטרת ישראל, לרבות מינויו לאחרונה לממלא מקום הסמפכ"ל".

בשנת 2006 מינה השר לביטחון פנים אבי דיכטר את סאו לראש המטה המבצעי במשרד לביטחון פנים. מרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, עתר אז לבג"ץ בדרישה לבטל את המינוי, משום שלטענתו מדובר היה בקידומו של סאו. בג"ץ קיבל את העתירה והורה לסאו להתפטר מתפקידו בתוך 30 ימים. בפסק הדין נכתב כי "יישומן של מסקנות ועדת אור הוא חלק בלתי נפרד מהיעדים של הקמתה. קיומן של המלצות אישיות בעניינם של בעלי תפקידים היא חלק חשוב בלקחים שיש להפיק מהאירועים".

כעת שוב מבקש מרכז עדאלה לסכל את קידומו של סאו, והפעם לתפקיד המפכ"ל; עורכי הדין מטעם המרכז פנו בשם ועד משפחות ההרוגים לשר לביטחון פנים גלעד ארדן וליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ובשבוע שעבר פנו שוב למשרד לביטחון הפנים.
בפנייתם נטען כי ניצב סאו אינו מתאים מבחינה ערכית ומוסרית להתמנות לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל וכי מינויו יפגע בצורה אנושה באמון האזרחים הערבים במערכת אכיפת החוק.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בנצי סאו, ניצב במשטרת ישראל המכהן כמפקד מחוז מרכז, ספטמבר 2011. דרור עינב
"בניצב סאו דבק דופי ערכי מובנה". סאו/דרור עינב

עוד ציינו בפנייתם כי בג"ץ קבע בעבר כי כשירותו של אדם לתפקיד ציבורי נבחנת, בין היתר, בדמותו המוסרית, בטוהר מידותיו ובניקיון כפיו. מבחינה זו, טענו עו"ד מוראני ועו"ד חורי, סאו אינו מתאים לתפקיד, שכן וועדת אור קבעה לגביו כי נתן הנחיות לפעול בניגוד להוראות, דבר שהביא להרג שלושה בני אדם. לדבריהם, "עובדה זו מלמדת כי בניצב סאו דבק דופי ערכי מובנה, היורד לשורש יכולתו למלא את המשרה הציבורית המיועדת".

למעשה, ועדת אור חקרה שלושה אירועים משמעותיים שעליהם פיקד סאו. לגבי שניים מהם, הדגישו חברי הוועדה כי על אף שהיה מדובר בהתרחשויות קשות וחמורות, סאו טיפל בהן בניגוד להנחיות ולמתחייב מנסיבות האירוע. עוד נכתב בדוח המסקנות כי סאו "הרשים את חברי הוועדה כמפקד מנוסה ורציני", אך כי "אין בכך כדי לגרוע מן העובדה, שהכשלים שניכרו בתפקודו היו מהותיים".

המאורע העיקרי שאותו חקרה הוועדה התרחש ב-1 באוקטובר 2000 בצומת אום אל-פחם שעל כביש 65. מדובר היה בעימות ממושך של כוחות המשטרה מול אזרחים שהשתתפו במהומות במקום. לפי הוועדה, לא הייתה הצדקה לפעילות המשטרה באירוע זה. בדוח נכתב: "הוכח כי בעימות שנוצר כתוצאה מן הפעילות שעליה הורה ופיקד סאו, נכנס כוח של שוטרים לאום אל-פחם בניגוד להוראות שניתנו. כדורי גומי רבים נורו ואף נעשה שימוש באש חיה". יחד עם זאת, הדגישה הוועדה כי סאו אינו נושא באחריות אישית לתוצאות הקשות של פעילותם של שוטרים יחידים, אשר נעשתה שלא בנוכחותו.

אירוע נוסף שבו דנה הוועדה אירע בשעות הצהריים ביום שלאחר מכן, ה-2 באוקטובר. חברי הוועדה הגדירו את מעורבותו של סאו באירוע זה כ"אחריות להפעלה בלתי מצודקת של ירי צלפים באש חיה כלפי מיידיי אבנים בצומת אום אל-פחם".

למרות זאת, מסקנתם הייתה כי האחריות העיקרית וההוראה על הפעלת הצלפים הייתה של מפקד המחוז, ולא של סאו, אשר נמצא רק שותף לאחריות. לפי דוח הוועדה, הירי נעשה ללא הצדקה, במתכונת חריגה ובניגוד להוראות המשטרה, רק לשם פיזור המפגינים והרתעתם. כמו כן, קבעה הוועדה כי טרם ביצוע הירי, לא הזהירו הצלפים את מפרי הסדר באזור, בניגוד לנהלי המשטרה המחייבים להימנע ככל האפשר מיצירת סיכון מיותר לחייהם ולבריאותם של אזרחים.

לפניות לכתב אלי אשכנזי: elidanaa@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully