וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום הראשון של שארית חיינו": החלו עבודות הרכבת הקלה בגוש דן

דנה ירקצי, גלי גינת, יהושע בריינר ושבתי בנדט

3.8.2015 / 9:30

אחרי שנות דיבורים וחודשי הכנות, התעוררו תושבי ת"א למציאות חדשה: רעש דחפורים, שינויי תנועה ופקקים בשל העבודות על התחנה הראשונה מבין עשר של הרכבת הקלה. כץ: "יום היסטורי". בעלי עסקים טוענים לפגיעה בהכנסות: "לא נשתוק, נעשה להם בלגן"

צילום: אבי כהן, יותם רונן, שי מכלוף, עריכה: ניר חן

אחרי עשרות שנים של דיבורים, שבועות של הכנות ואין-סוף רגעים של ספקות, הרגע ההיסטורי הגיע והעבודות על הרכבת הקלה בגוש דן יצאו לדרך. הבוקר (שני) בשעה 6:00 נפתחו בתל אביב הכניסות לרחובות מסביב לרחוב יהודה הלוי, לאחר לילה של עבודות וסגירת מתחם העבודה על ציר יהודה הלוי- הרכבת ממזרח ומערב לרחוב אלנבי. העיר תל אביב, תושביה ובאיה התעוררו להסדרי תנועה חדשים באזור.

הרכבת הקלה בתל אביב || סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
"משנים מציאות": החלו העבודות לבניית הרכבת הקלה בגוש דן
הסעות ומקלחות: הפתרונות לעובדים ולעסקים שבלב עבודות הרכבת הקלה
מינוי מהיר וליקויים אין-סופיים: האמת מאחורי מפעילת הרכבת הקלה

עבודות הרכבת הקלה, יהודה הלוי תל אביב, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
תחנת אלנבי הייעודית, בבוקר תחילת העבודות/ניב אהרונסון

שר התחבורה ישראל כץ בירך על כך ש"העבודות התחילו והשמים לא נפלו. זה יום היסטורי שייזכר". "בכל פעם מזכירים איך פספסנו את ההזדמנות להקים רכבת תחתית, ועכשיו זה קורה אחרי יותר מ-60 שנה. אני מעדיף שייצאו לדרך גם אם הם בשלים ב-90%", אמר כץ. לדבריו, קיים שיתוף פעולה מלא עם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "אני בטוח שהאכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית תהיה משמעותית. העירייה צריכה לקבל עוד סמכויות לגבי מה שקורה במרחב הזה, אנחנו רואים בזה אתגר להרחבת הפריסה של התחבורה הציבורית בעיר", אמר. עוד הוסיף כץ, כי "בתוך שנה-שנתיים יראו את העבודות מתבצעות וערך הנכסים יעלה. אני רואה מה קורה בעפולה ונתיבות".

אפשר לכנות את האירוע שאירע אמש כיום חגו של השר כץ. הוא הצליח להרים פרויקט שבמשך שנים רבים אחרים ניסו להרים - ונכשלו. הפרויקט נרשם על שמו. האם מדובר בדבר טוב או רע? זאת רק ימים יגידו. במסיבת העיתונאים מול כל כלי התקשורת שניסו לקנטר אותו על השיתוק,על העומסים ועל הפקקים שפרויקט זה יביא לעיר, עמד כץ על רגליו האחוריות והודיע כי יגיע לגזור את הסרט בסיום העבודות באוקטובר 2021. את הקרדיט הזה כבר אף אחד לא יוכל לקחת ממנו, הבהיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נתיבי איילון, אוגוסט 2015. מגד גוזני
התנועה לתוך תל אביב/מגד גוזני

רחוב יהודה הלוי ורחוב הרכבת ייחסמו לתנועת כלי רכב בקטע שבין רחוב רמח"ל לרחוב אלנבי. התנועה ממזרח למערב תנותב דרך רחוב לבונטין, ומקווה ישראל. רחוב מקווה ישראל יהפוך לחד-סטרי ממזרח למערב בקטע הרחובות לבונטין ואלנבי. תחסם הפנייה מרחוב יהודה הלוי לרחובות שד"ל ויבנה, והכניסה לרחובות אלה תתאפשר משדרות רוטשילד בלבד.

בן רגע הפך רחוב יהודה הלוי מאחד הרחובות הסואנים בעיר שמהווה את קו הגבול בין מרכז לדרום העיר, לרחוב שומם. הטרקטורים והמנופים החלו לפעול, קולות של קידוחים עלו מן הרחוב, ופועלים עם אפודות כתומות החלו לתחום את הרחוב ואת הרחובות הצדדים באמצעות גדרות. לאט לאט החלו לרדת תושבים מבתיהם, מסתובבים ברחובות, חלקם המומים וחלקם מתרגשים, ומצלמים את העבודות החדשות.

בעלי מוסך: "כאן זה לא ירושלים, נעשה להם בלגן"

אלי, בעליו של מוסך ליד גשר מעריב, אמר כי העבודות על הרכבת הקלה פוגעות בו ישירות. "יש לחץ נפשי עם כל הסיפור הזה. כבר יותר מ-20 שנה אנחנו יודעים על הרכבת הקלה, אבל החלק הממשי חדש לנו. אני לא יודע להיערך לזה, אי אפשר להעתיק מוסך בתוך שבועיים", אמר במשדר וואלה! NEWS. "אף אחד לא הציע לנו פתרונות. לפני שבוע נת"ע הציעו לשים שלט על הגדר, כדי שאנשים יידעו איפה אני. זו בדיחה. אנחנו לא נשתוק, כאן זה לא ירושלים, אנחנו לא נוותר ונפריע להם בעבודות. הולך להיות כאן בלגן, הפתיעו אותנו ואנחנו נפתיע אותם".

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב 3 אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
רחוב יהודה הלוי, הבוקר/ראובן קסטרו

אורי ורוני, תושבי השכונה שיצאו יחד עם הכלב גוטה לראות את העבודות, לא הפסיקו לצלם עם הטלפון הנייד. "יצאנו לראות את היום הראשון של שארית חיינו, נראה לי ששארית חיינו בעשר שנים הקרובות תהיה בפקק תנועה. בעצם, אנחנו לא יודעים אם מהלכים עלינו אימים או שזה יהיה פחות גרוע, דווקא לנו שאנחנו תושבי השכונה ויוצאים מהעיר נגד כיוון התנועה אולי זה יהיה פחות גרוע". על השאלה אם העובדה שהם נמצאים ברחוב סגור מלא עבודות מרגשת אותם אמרו השניים, "בוודאי שזה מרגש, מאוד מעניין לדעת מה יהיה בזמן הקרוב. מניחים שיהיה יותר שקט, אנחנו גרים פה עשר שנים, זה מעלה את המחשבה שאולי שווה לקנות פה דירה". ולמרות הזאת, השניים הוסיפו שעם כל ההתרגשות ישנו גם זיק של עצב. "אנחנו קצת עצובים בשביל כל בעלי העסקים שאולי לא ישרדו פה, עסקים שכונתיים שאנחנו במשך שנים קונים מהם. אנחנו מאחלים שזה יעבור בקלות ונראה לנו שזה יהיה מעניין".

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב 3 אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
"מי שייהנה מזה זה רק הילדים שלי, אבל מה איתנו?". אזור תחילת העבודות/ראובן קסטרו

במורד רחוב יהודה הלוי כשהוא מגודר, יושב לו יוסי, הבעלים של פיצוציית "ע. מעגלים יחד" עם חברים, כשגדר סורגים חוצצת בינו לבין הרחוב. רחוב הבילוי הסוער הפך לשומם, ואפילו סופר דניאלס השכונתי וסניף ארומה שפתוחים כל הלילה סגרו את שעריהם והלכו הביתה. "את מכירה את הסרט 'מאחורי הסורגים'?, אז ככה זה עכשיו", מסביר יוסי בנרגנות, "זהו, אין כאן כבר יותר כלום. אין אוויר, אין מרחב, אף אחד כבר לא עובר פה כמו פעם. זהו, תראי, כל הרחוב סגור. לא היינו מוכנים לזה, אף אחד לא אמר לנו כלום, תמיד דיברו על זה במשך 20 שנים, מי שייהנה מזה זה רק הילדים שלי, הם יוכלו לנסוע ברכבת, אבל מה איתנו? אנחנו כבר עד לא נחיה עד אז".

מפת עדכוני העבודות האינטרקטיבית

ואכן, הספקות לגבי האירוע הזה היו גדולים, גם הוויכוח האחרון בין ארדן לכץ הוסיף עוד שמן למדורה. "אף אחד לא האמין שזה באמת יקרה, אז אנשים לא התכוננו לזה כראוי". אמר יהודה בר און מנכל נת"ע בשיחה עם וואלה! NEWS. "למה ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר בהתחלה הערים קשיים? כי הוא לא האמין שאנחנו רציניים. משראה שהתוכנית שלנו הולכת לצאת לפועל איתו ובלעדיו, הוא עלה לרכבת מה שנקרא".

עוד לפני תחילת העבודות הסתובבו עשרות דיילים ודיילות באזורי התחבורה הציבורית וחילקו פליירים לאורך תחנות האוטובוסים המשתנות שתפקידם יהיה להסביר לציבור הנוסעים על השינויים שחלו בקווי השירות באוטובוסים בעקבות הסגירה. שירות זה צפוי להימשך כמה ימים לאורך כל מסלולי הנסיעה המשתנים לאורך אלנבי והחל משבוע הבא יוצבו דיילים לאורך כל התחנות המשתנות בתחנת קרליבך.

שינויים בתחבורה ציבורית

השינויים בתחבורה הציבורית ייעשו בצורה הדרגתית בהתאם לתחילת העבודות על תחנות אלנבי וקרליבך בהמשך החודש. לא יבוטלו קווים אלא רק ישונו מסלולים או יתווספו קווים.

ריבוע נדל"ן – החשמונאים 100: כל הקווים הפועלים כיום ברחוב החשמונאים, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, הקווים 9, 39, 89, 189, 289 של דן ו-26/126 של אגד, העוברים היום ברחוב קרליבך, יוסטו לרחוב החשמונאים, כאשר החשמונאים יקבל עדיפות לתחבורה ציבורית. קו 189 יופעל באמצעות מטרוניות. שירות חנה וסע מגני יהושע יעבור באזור.

מגדלי עזריאלי – דרך מנחם בגין 132: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות.
מתחם הבילוי והמשרדים בשרונה: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, הקווים 9, 39, 89, 189, 289 של דן ו-26/126 של אגד, העוברים כיום ברחוב קרליבך, יוסטו לרחוב החשמונאים, הסמוך למתחם שרונה.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב 3 אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
אזור תחילת העבודות בתל אביב/ראובן קסטרו

מגדל לוינשטיין – מנחם בגין 23: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות, למעט קווים 174, 175 ו -570 אשר יוסטו לאזור רוטשילד.

מגדל דיסקונט – יהודה הלוי 23: כל הקווים הפועלים כיום באזור, ימשיכו לפעול גם בשלב הראשון של העבודות. בנוסף, יופעלו קווי אוטובוסים חדשים 20/21 מתחנות הרכבת ההגנה והשלום. קו 20 מתחיל את נסיעתו מרכבת מרכז ועובר בתחנות רכבת השלום, היכל נוקיה, רכבת ההגנה, לוינסקי תחנה מרכזית תל אביב, אלנבי, שדרות רוטשילד/אחד העם. קו 21 יוצא תחנת רכבת מרכז ועובר בתחנת: יגאל אלון, דרך השלום, קפלן, הבימה, אבן גבירול, רוטשילד, חברת החשמל, לוינסקי, רכבת ההגנה.

מערכת וואלה!, צילום מסך

חניוני "חנה וסע"

כי להפחית בפקקים משרד התחבורה וחברת נת"ע מציעות לציבור הרחב ארבעה חניונים באזורים מרכזיים שמהם ייצא מערך שאטלים אל אזורים במרכזי הערים בני ברק, רמת גן ותל אביב.

חניון חוף תל ברוך - מונה כ-700 מקומות חנייה. יפעלו בו שני קווי היסעים:
קו תל ברוך 1- אל אזור הבורסה ברמת גן ורחוב יגאל אלון בתל אביב.
קו תל ברוך 2- אל אזור אלנבי, בגין ורוטשילד.

חניון גני התערוכה - (רחוב רוקח 94 תל אביב) מונה 1,000מקומות חנייה. יפעלו בו שני קווי היסעים:
גני יהושע 1 – אל רחוב המסגר, אלנבי ושדרות רוטשילד.
גני יהושע 2 - אל מתחם שרונה ועזריאלי.

חניון אצטדיון המושבה בפתח תקווה - מונה 1,000 מקומות חנייה. ממנו יצא קו היסעים אחד.
מושבה 1 – אל הבורסה ברמת גן וממשיך לבית החולים איכילוב.

חניון מצפה מודיעין - מונה 550 מקומות חנייה והוא מופעל על ידי משרד התחבורה. החנייה בו תהיה חינם והעלות הנסיעה הבין עירונית אל מרכזי הערים תהיה בעלות של מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית.
החניון מציע שני קווים אל שני יעדים מרכזיים:
קינג ג'ורג' - אלנבי-רוטשילד
יגאל אלון - לה גווארדיה

אמש בשעה 21:00 בערב הגיע שר התחבורה, ישראל כץ, לגזור את הסרט על הפרויקט הגדול שהולך לשתק את מטרופולין תל אביב, כמו גם את הערים מסביבה. לאחר מכן, סגרו עובדי הבנייה והפקחים את רחוב הרכבת מכיוון צומת בגין לכניסת כלי רכב. הטרקטורים וכלי העבודה החלו להיכנס בזה אחר זה כדי לסגור את רחוב יהודה הלוי ולהתחיל בעבודה על תחנת אלנבי, התחנה הראשונה מבין עשר תחנות שצפויות להיות בתוואי האדום של הרכבת הקלה.

תחילת החפירות של הרכבת הקלה בגוש דן. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
פועלים עם אפודות כתומות החלו לתחום את הרחובות הצדדים באמצעות גדרות/ניב אהרונסון
תחילת החפירות של הרכבת הקלה בגוש דן. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
פיצוציית "ע. מעגלים יחד"/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully