וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 8 שעות: הושגה שליטה על השריפה ליד ירושלים. צפו בפינוי

יוסי אלי ומשה שטיינמץ

2.8.2015 / 20:00

תושבי אבן ספיר הורשו לחזור לבתיהם, אחרי שפונו בצהריים נוכח השריפה הגדולה שהשתוללה בפאתי המושב ובסביבתו. צוותי כיבוי עדיין נמצאים בשטח כדי לכבות את האש סופית ולמנוע התלקחות מחודשת. כ-1,500 דונם נשרפו, כמו גם כמה לולים

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

שמונה שעות אחרי שפרצה, הצליחו הערב (ראשון) כוחות הכיבוי להשיג שליטה על השריפה הגדולה באזור אבן ספיר שליד בית החולים הדסה עין כרם. "במאבק עיקש ומתמשך ותוך כדי סיכון עצמי אדיר, השיגו לוחמי האש שליטה בשריפה", נמסר מדוברות הכבאות. כמה צוותי כיבוי יישארו בשטח במטרה לבצע פעולות כיבוי סופי וכדי למנוע את התחדשות האש בשנית. תושבי אבן ספר הורשו לחזור לבתיהם.

במאמצי הכיבוי לקחו חלק 50 צוותי כיבוי שכללו כ-150 לוחמי אש ומתנדבים. לצוותים סייעו כבאיות של חיל האוויר ואנשי קק"ל. שלושה לוחמי אש נפצעו באורח קל במהלך פעולות הכיבוי. באבן ספיר נשרפו כמה בתים, מחסנים ולולים.

מוקדם יותר הוחלט לפנות את תושבי המושב מבתיהם. גם החניונים התחתונים של בית החולים הדסה עין כרם פונו. כמה מבנים בעלי גגות אסבסט בערו, ועל כן המליץ המשרד להגנת הסביבה לתושבי הסביבה להסתגר בבתים ולהפעיל מזגנים.

בשעות הצהריים פרצו כמה שריפות נוספות: האחת בכניסה להתנחלות אלון מורה שבשומרון, שם פעלו שלושה צוותי כיבוי, והשנייה בסמוך למחנה עופר, ליד צומת גבעת זאב, לשם הוקפצו שני צוותים. שריפה הייתה גם בבית מאיר שליד מחלף שורש ובליפתא שבכניסה לירושלים.

בשל ריבוי האירועים וטיפול במוקדי דליקות, הופעל נוהל חירום וצוותי כיבוי נוספים הוזעקו מבתיהם כדי לאייש את התחנות בגזרות.

שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
השריפה בפאתי אבן ספיר/נועם מושקוביץ

נציב שירותי הכבאות, שחר איילון, סיפר במשדר וואלה! NEWS על השריפה סמוך לשכונת עין כרם: "אנחנו נאבקים מבית לבית, יחד עם מטוסים וכוחות שהוזעקו מכל רחבי הארץ. האש התחילה למטה בשמורה. אין כאן הרבה אפשרויות – או רשלנות או הצתה. לוקח זמן לכבות ולוודא שהאש לא תתחדש, זה יכול לקחת גם עד הלילה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מטוס כיבוי, שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. מאצ'י הוף, צילום מסך
האש מאיימת על בתי תושבי מושב אבן ספיר/צילום מסך, מאצ'י הוף
שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015/נועם מושקוביץ

כביש 1 נפתח לתנועת כלי רכב פרטיים ואוטובוסים, לאחר שנחסם מלטרון ועד הכניסה לירושלים. בשלב זה נסיעת משאיות עדיין לא מותרת בקטע. כמו כן, נסגרו לתנועה הכניסה ליישוב אבן ספיר, צומת כרם לכיוון בית החולים הדסה עין כרם, הכביש בין צומת כרם לנס הרים, ציר 386 בין צומת עין כרם לבר גיורא, ציר 395 בין צומת עין כרם לסטף וכן הדרך לבית החולים הדסה עין כרם מכיכר כרם. בשלב זה לא נשקפת סכנה לבית החולים.

דובר כבאות ירושלים, אודי גל, אמר במשדר וואלה! NEWS כי בשטח נמצאים יותר מ-20 צוותי כיבוי ושמונה מטוסי כיבוי המשתתפים במאמצים להשתלט על האש, וצוותים נוספים הושמו בכוננות מידית. "כל היישוב אבן ספיר פונה. יש רוחות מזרחיות שדוחפות את האש לתוך היישוב, יש שם בית ולולים שעולים באש", סיפר גל. לשירותי הכיבוי הצטרפו גם מסוקי היחידה האווירית של משטרת ישראל.

שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015/נועם מושקוביץ

ראש מועצת מטה יהודה, משה דדון, דיבר על הגורם האפשרי לדליקה במשדר וואלה! NEWS. "מסתובבים באזור הזה לא רק תושבים אלא מבקרים רבים. אנשים משליכים סיגריות ודברים אחרים שיכולים לגרום לשריפה ברשלנות", אמר דדון. "אבל ייתכן גם שזה היה במזיד. השבועיים האחרונים הם חריגים בקנה מידה של כל השנים האחרונות".

שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
כוחות כיבוי נוספים בכוננות מידית. אזור השריפה/נועם מושקוביץ

דני גלבוע, תושב אבן ספיר, סיפר כי הייתה בתוך היישוב כשהבחין בעשן שחור וסמיך. "ישר פיניתי את ששת הילדים והנכדים שלי, וחזרתי להוציא עוד אנשים", סיפר גלבוע. "נקווה שהכול יהיה בסדר".

רב-סמל ראשון שלומי סעדון, כבאי מתחנת הכיבוי בית שמש, אמר בריאיון לאולפן וואלה!NEWS תא השטח שבו פרצה השריפה הוא שטח הררי וממנו היא התפשטה כלפי למעלה בגלל משטר הרוחות במהלך סוף השבוע. היקף השריפה מוערך בלמעלה מ-1,500 דונם של יער וחורש טבעי. "זו פגיעה קשה מאוד בריאה הירוקה באזור".

שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
תושבי במושב פונו/נועם מושקוביץ

לאחר השריפה הגדולה שהשתוללה לפני יותר משבוע באזור בית שמש, במחוז ירושלים של כיבוי אש דיווחו על עלייה במספר השריפות לעומת השנה שעברה. הסיבה למרבית הדליקות, אומרים במחוז, היא הצתות או רשלנות. סיבות נוספות הן משחקי ילדים וגם תקלות חשמל.

(עדכון ראשון: 12:47)

שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
שריפה בסמוך למושב אבן ספיר, 2 באוגוסט 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully