וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בכיכר ציון: "להבות של שנאה פשטו בארצנו"

משה שטיינמץ, יוסי אלי

1.8.2015 / 19:55

אלפי מפגינים השתתפו בעצרת מחאה נגד הפיגוע במצעד הגאווה בירושלים. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "ירושלים לא תשתוק, להב"ה מחוץ לחוק". נתניהו בהודעה מצולמת: "נעשה כל מה שצריך כדי להפיק את הלקחים"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

הערב (שבת) התקיימה בכיכר ציון בירושלים עצרת מחאה נגד הפיגוע במצעד הגאווה בבירה ביום חמישי בנוכחות הנשיא ראובן ריבלין. "להבות פשטו בארצנו, להבות של אלימות, של שנאה, של אמונה שקרית מסולפת ומעוותת המציאות", אמר ריבלין בנאומו. "שפיכות דמים בשם התורה המוסר ואהבת ארץ ישראל".

בעצרת השתתפו אלפי מפגינים שקראו קריאות ונשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "ירושלים לא תשתוק, להב"ה מחוץ לחוק". עוד השתתפו בעצרת הרב בני לאו, הרב רפי פוירשטיין מראשי ארגון "צהר", הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל ועו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית בישראל, לצד הופעות של ארקדי דוכין ורונה קינן. המשטרה מנעה מחרדים להגיע לאזור.

נשיא המדינה ראובן ריבלין, עצרת מחאה בכיכר ציון נגד הפיגוע במצעד הגאווה, ירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"הלהבות של השנאה לא ייכבו בפוסטים ועצרות". ריבלין, הערב/נועם מושקוביץ

"בערבו של חג האהבה שישה אזרחים נדקקו בלבה של ירושלים. אחת, בת 15, נתונה במצב קשה ביותר, מיטלטלת בימים אלה של החופש הגדול בין חיים למוות. למרבה הזוועה והחרפה, מסע הדמים לא נעצר כאן. עוד באותו לילה שרפו מחבלים יהודים את ביתה של משפחת דוואבשה בכפר דומא ורצחו את התינוק". ריבלין סיפר שהוא ביקר את בני משפחת דוואבשה המאושפזים בבית החולים לאחר שנפצעו באורח אנוש בהצתת ביתם בכפר דומא ואיבדו את בנם התינוק. "ביקרתי בבית החולים, ושתקתי. התביישתי. נחרדתי מעול השנאה, התביישתי שבארץ שידעה את רצח שלהבת פס, משפחת פוגל ואבו חדיר, יש עוד כאלה שידם לא מהססת להצית להבה בלבו של תינוק וכאן ברחובות ירושלים קרה פשע שנאה נוסף נגד אנשים שביקשו לחגוג את חירותם כבני אדם", אמר הנשיא.

ריבלין הוסיף: "איננו יכולים לפטור את הלהבות הללו המאכלות את החברה הישראלית. אי אפשר לכבות אותה בעצרות, בפוסטים בפייסבוק ובהצהרות. נוצרה אצלנו אווירה המאפשרת סלחנות למה שנוהגים לכנות בהיתממות 'עשבים שוטים'. לכל חברה ישנם שוליים קיצוניים, אולם עלינו לשאול מה באווירה הציבורית מאפשר לקיצונים ללכת בבטחה בתוככי הדרך הראשית? מה הביא לכך שהעשבים השוטרים מאיימים על הערוגה כולה? עלינו להיות נחרצים - ממערכת החינוך, דרך אכיפת החוק ועד האוחזים בהגה ההובלה של העם והמדינה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עצרת מחאה בכיכר ציון נגד הפיגוע במצעד הגאווה, ירושלים, אוגוסט 2015. נועם מושקוביץ
"עלינו להיות נחרצים". ירושלים, הערב/נועם מושקוביץ

"עלינו לחנוק את הבערה בטרם זו תעלה לכלותינו. ישראל היהודית והדמוקרטית זקוקה היום לקריאה של השכמה. ישראל של מגילת העצמאות ושל חזון הנביאים זקוקה להשכמה. לא נהיה קנאים, לא נהיה בריונים, לא נהיה לאנרכיה. ישראל תמשיך להיות מדינת חוק, משפט, חסד ואהבת האדם. חירות סובלנות וצדק. מדינת ישראל הייתה ותמשיך להיות הבית שלנו, של כולנו, וכשתחזור להיות של כולנו", אמר ריבלין, שזכה לתשואות מהקהל לאורך כל נאומו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור אצל משפחת התינוק הפלסטיני, המאושפזת בבית החולים שיבא תל השומר, 31 ביולי 2015. דוד קורן
"האחר זה אנחנו". ראש הממשלה מבקר את משפחת דוואבשה בבית החולים תל השומר, אתמול/דוד קורן

בהודעת וידאו מצולמת שפרסם במהלך הערב, גינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הפיגוע ואמר כי ההתקפה היא על הילדים של כולנו. "ברגעים אלה נערה בת 16 נאבקת על חייה בבית חולים בירושלים", אמר. "היא תלמידה בתיכון שליד האוניברסיטה. זה בית הספר שאני למדתי בו, שהילדים שלי ושל חברים שלי לומדים ולמדו בו. שלשום, אחוז קנאה מטורפת ורצחנית, בא בן עוולה לרצוח אותה ואחרים, ומה שלא פחות גרוע מזה - יש מי שמייחל למותה. אנחנו דוחים את השנאה הזו על הסף ונעשה כל מה שצריך כדי להפיק את הלקחים, אבל הלקח החשוב ביותר הוא קבלת האחר גם כשהוא לא כמוך. האחר והאחרת".

נתניהו הוסיף: "אני כופר בזה שזה מנוגד ליהדות - מה שקרה בירושלים מנוגד לרוח עמנו. מה שאנחנו עושים היום, זוהי רוח עמנו. אחד מהמורים של אבי, ההיסטוריון הדגול יוסף קלאוזנר, הייתי מבקר בביתו כשהייתי ילד ומעל דלתו, בקשת, היו חקוקות שתי מילים: יהדות ואנושיות. הם הולכים יחד. הרי היהדות למדה את בני האדם לקבל את בני האדם ובנות האדם כשווים כולם בפני האלוהים. זאת המורשת האמיתית שלנו".

עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
העצרת בגן מאיר בתל אביב/מגד גוזני

לדבריו, "בכל חברה יש קצוות מטורפים ורצחניים, זה קיים לצערי גם אצלנו, אבל החברה והמדינה נבחנת כיצד המרכז והמנהיגות מתייצבת. טוב שהרבנים, כל הרבנים, גינו את המעשה השפל הזה. טוב שכולם התלכדו כדי לדחות על הסף את השנאה. אנחנו מתפללים לשלומה של הנערה, אנחנו מאחלים החלמה מהירה לכל הפצועים ואנחנו נמשיך להוביל את המדינה שלנו נגד גילויי השנאה, כל גילוי של שנאה והומופוביה נגד הקהילה הגאה. נקבל את האחר כי האחר זה אנחנו".

מבין הנואמים בירושלים הייתה גם מנכ"לית "הבית הפתוח" בירושלים שרה קלה. "שמעתי כל כך הרבה מילים על מחדל משטרתי ואף לא מילה על הומופוביה, על השנאה שהמשיכה להרים את ראשה גם בזמן שהפצועים מדממים", אמרה וקראה לשר החינוך נפתלי בנט לתקצב את 'הבית הפתוח', ולשר הפנים סילבן שלום לקבוע בתקציבי הרשויות המקומיות תקציבים לקהילה הגאה. "רק לפני שנה הפסקנו את האבטחה בבית הפתוח ועכשיו ניאלץ להחזיר אותה", אמרה.

אחריה נאם סגן ראש עיריית ירושלים, תמיר ניר, שאמר כי "הגיע הזמן שעיריית ירושלים תתחיל לחבק את הקהילה הגאה".

עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
העצרת בגן מאיר בתל אביב/מגד גוזני

בשעה 19:30 החלה בגן מאיר בתל אביב התאספות מחאה, שתוכננה במקור להיות עצרת זיכרון לפיגוע במועדון הברנוער לפני שש שנים בעיר. לטענת המארגנים, עצרת הזיכרון היא מפגן כוח נגד אלימות וגזענות כלפי הקהילה הגאה בישראל. החל משעה 20:30 נואמים במקום נציגים מהקהילה הגאה ופוליטיקאים שונים. בין היתר משתתפים באירוע שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ, השר לאיכות הסביבה אבי גבאי, ראשי המחנה הציוני - יצחק הרצוג וציפי לבני, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, יו"ר מרצ זהבה גלאון, ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) וח"כ דב חנין מהרשימה משותפת. מי שפתח את העצרת הוא ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, כאשר מיד אחריו נשא דברים נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס.

במקביל לאירועים אלו, הערב התקיימה עצרת מחאה בכיכר רבין שבתל אביב נגד "הטרור היהודי". את העצרת, שהתקיימה תחת הכותרת "די להסתה, די לאלימות", מארגנת תנועת "שלום עכשיו". דוברים מהעצרת בגן מאיר נאמו גם בעצרת זו, ביניהם יצחק הרצוג וגלאון. דוברים נוספים הם ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון ושר הביטחון לשעבר ח"כ עמיר פרץ. בתום העצרת החלה צעידה לעבר גן מאיר, שם יתמזגו המחאות. כמו כן, בחיפה מתקיימת הפגנה בשדרות בן גוריון ומשמרת מחאה במרכז הכרמל.

הארכת מעצר לישי שליסל, בית משפט השלום ירושלים, 31 ביולי 2051. נועם מושקוביץ
היכן רכש את הסכין? ישי שליסל/נועם מושקוביץ

בעוד שרגעי הדקירה של ישי שליסל במסע הגאווה בירושלים מתועדים מכל זווית, במשטרה מתקשים להרכיב את חלקי הפאזל הנוגעים לדקות הקודמות למעשה. השאלות המרכזיות שמעסיקות את המשטרה בשלב זה הן היכן רכש שליסל את הסכין ששימשה אותו בדקירה? וכיצד הצליח לעבור את מעגלי האבטחה סביב המצעד ולהתקרב לצועדים מבלי לבלוט לעיני השוטרים שנפרשו בתוואי?

בתחילה, סברו במשטרה כי שליסל התחבא בסניף שופרסל שברחוב קרן היסוד, הנמצא על תוואי הצעידה, אולם מבדיקת מצלמות האבטחה שביצע צוות חקירה מיוחד ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים בפיקודו של ניצב-משנה תומר בדש, כמו גם מגביית עדויות במקום, לא ניכר בשלב זה כי הוא אכן שהה שם. עוד בודקים במשטרה אם שליסל קנה את הסכין ששימשה אותו לביצוע המעשה בבוקר הדקירה, שכן מתיעוד המקרה ניתן להבחין בכך שנותרו עליה חלקי עטיפה. כמו כן, כך עולה מהחקירה, אמר שליסל למקורביו כי בכוונתו להגיע לכיכר השבת בירושלים ולקחת חלק בעצרת שהתקיימה במקום נגד המצעד, ככל הנראה על מנת להסוות את כוונותיו.

עוד בנושא:
"שליסל החביא בקבוקי תבערה בישיבה כדי להשליך על ערבים"
הערב: שתי עצרות מחאה נגד פיגוע הדקירה במצעד הגאווה
"יש פה פיגוע דקירה": האזינו לשיחה למד"א מהזירה במצעד הגאווה

משה שטיינמץ בזירת אירוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015. AP
אמר לחברים שהוא הולך לכיכר השבת. רגעי הדקירה/AP

לאחר שהתברר כי שליסל הוא החרדי אשר דקר שישה משתתפים במצעד הגאווה בחמישי האחרון, עשור לאחר שעשה את אותו מעשה בדיוק, החלו לצוץ סיפורים מעברו המתארים אותו כאדם תימהוני בעל דעות קיצוניות. כעת מוסיפים חבריו לישיבה של שליסל, שבה למד עד לשנת 2000, עוד הוכחה לכך ש"הכתובת הייתה על הקיר". בריאיון לוואלה! NEWS סיפרו תלמידי ישיבת "ברכת משה", ששכנה בזמנו בגבעת שמואל שבירושלים, על שמועה שמסתובבת בין כותלי הישיבה כבר שנים ארוכות, ולפיה שליסל הכין בזמנו בקבוקי תבערה כדי להשליכם לעבר ערבים.

על פי הסיפור העובר מפה לאוזן בין תלמידי הישיבה, שליסל הכין את שני הבקבוקים והסתיר אותם באחד המקררים בישיבה. "הייתה שמועה שהוא הכין בקבוקי תבערה וראש הישיבה עלה על זה", סיפר יוסי, שהתחיל ללמוד בישיבה תקופה קצרה לפני ששליסל עזב אותה. לדבריו, ראש הישיבה זימן אליו את שליסל לבירור, אך האחרון לא הודה. "הסיפור היה שהוא הכחיש, אך כאשר ראש הישיבה הוציא ספר תורה ושאל אותו אם הוא מוכן להישבע, הוא הודה".

"זאת השמועה", הבהיר יוסי. "מה היה בדיוק, איפה זה היה, אם הוא החביא או לא אני לא יודע. אני הייתי חודש בישיבה כשהוא כבר היה אברך ולא היה לי איתו סיג ושיח".

מצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015. נועם מושקוביץ
מצעד הגאווה בירושלים, טרם הפיגוע ביום חמישי האחרון/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully