וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו בבחירות": אובמה החל הקרב על אישור הסכם הגרעין בקונגרס

אמיר תיבון, וושינגטון

2.8.2015 / 13:04

נשיא ארה"ב פנה לתומכי ההסכם במטרה לקדם פעילות ציבורית נגד השדולות האמידות הפועלות נגדו, בראשן איפא"ק. בין התומכים גם "המועצה הלאומית האמריקנית-איראנית" - שטוענת: "רוב הציבור האמריקני מסכים איתנו"

צילום מסך

(נשיא ארצות הברית ברק אובמה מגן על הסכם הגרעין, בשבוע שעבר)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ערך ביום חמישי שיחת טלפון קבוצתית עם עשרות פעילים בארגונים אמריקניים התומכים בהסכם הגרעין עם איראן. "זה היה כמו לשמוע שוב את אובמה של תקופת הבחירות", כך תיאר זאת אחד המשתתפים באוזני וואלה NEWS. לדבריו, "אובמה הגיע לשיחה הזו ממוקד-מטרה, טעון ואנרגטי. המטרה הייתה להלהיב את הבסיס הפוליטי שלו ולקדם פעילות ציבורית, תקשורתית ופוליטית לטובת ההסכם. הוא אמר לאנשים שהצד השני כבר מפעיל לחצים על חברי הקונגרס להתנגד להסכם, ושהגיע הזמן שגם מי שתומך ישמיע קול".

שיחת הטלפון הזו לא הייתה מקרית. השבוע, אחרי שהעולם סיים לעכל את העובדה שהושג הסכם גרעין בין איראן למעצמות, נורתה יריית הפתיחה של המלחמה על אישור ההסכם בקונגרס האמריקני. השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, לצד גופים נוספים שמתנגדים להסכם, מתכוונת להשקיע עשרות מיליוני דולרים בניסיון לשכנע חברי קונגרס להתנגד. אובמה התייחס להשקעה המתוכננת הזו בשיחה שלשום, כאשר הזהיר כי "המתנגדים ישקיעו לפחות 20 מיליון דולר בניסיון להפיל את ההסכם הזה". עוד הוא הוסיף: "הרבה מהאנשים האלה הם אותם אנשים שלקחו אותנו למלחמה בעיראק", ובכך ניסה לעקוץ את איפא"ק וגופים אחרים המתנגדים להסכם.

לקריאה נוספת:
נתניהו: ההתנגדות להסכם הגרעין עם איראן גוברת מיום ליום
קרי הותקף בשימוע בבית הנבחרים: "איראן תקבל מבול מזומנים"
נסראללה על הסכם הגרעין: ארה"ב תמשיך להיות "השטן הגדול"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה יולי 2015. רויטרס
"כמו בתקופת בחירות". אובמה/רויטרס

על פי אדם נוסף שהאזין לשיחה, הנשיא אובמה ניסה להבהיר לפעילים ולמנהיגי הארגונים התומכים בהסכם כי הם הולכים להתמודד מול "כסף גדול" שעשוי להשפיע על חברי הקונגרס. "אני חושש שחברי קונגרס שתומכים בהסכם יוכרעו על ידי לחצים פוליטיים", אמר הנשיא בהתבטאות חריגה שחושפת את "מאחורי הקלעים" של הפוליטיקה בוושינגטון. בדיוק מסיבה זו, הוא הבהיר למשתתפים: דרושה התגייסות של הגופים התומכים בהסכם - רובם משורות השמאל האמריקני - כדי להזכיר לחברי הקונגרס את הגורל העגום של פוליטיקאים שתמכו במלחמה בעיראק. לפחות שני פוליטיקאים דמוקרטים שהצביעו בעד המלחמה, ג'ון קרי והילרי קלינטון, הוענשו בהמשך על ידי הדמוקרטים שסירבו לתמוך בהם כאשר התמודדו לנשיאות.

עוד לפני שיחת הטלפון ה"ממריצה" של אובמה, כבר החלו להתארגן בבירה האמריקנית ארגונים ושדולות שתומכים בהסכם הגרעין כדי להפעיל לחץ על חברי הקונגרס. "אף רפובליקני לא הולך להצביע בעד ההסכם, ולכן כל המאבק הוא בעצם בתוך המפלגה הדמוקרטית", אמר לוואלה! NEWS אחד המשתתפים בשיחה עם הנשיא. "במצב הזה, לארגונים שתומכים בהסכם יש פוטנציאל השפעה משמעותי. נכון, אין לארגונים הללו את הגב הכלכלי של איפא"ק, אבל יש להם תמיכה המונית בשורות המפלגה, שיכולה להפוך לגורם מכריע".

כנס של ארגון השמאל היהודי-אמריקאי ג'יי-סטריט. האתר הרשמי של ג'יי סטריט, ספק 500
הצד היהודי שתומך בהסכם הגרעין. כנס ג'יי סטריט/ספק 500, האתר הרשמי של ג'יי סטריט

את ה"לובי למען הסכם הגרעין", כפי שמכנים זאת בוושינגטון, מרכיבה קבוצה מגוונת של ארגונים. שניים מהם - ג'יי סטריט והמועצה היהודית-דמוקרטית - הם ארגונים שמייצגים את האגף השמאלי בקהילה היהודית בארצות הברית, שהולך וצובר ביטחון בשנים האחרונות. ג'יי סטריט, ששמה לה למטרה להתחרות בשדולה הוותיקה איפא"ק, הייתה בין הגופים המארגנים של השיחה עם הנשיא שלשום. השדולה מתכוונת להשקיע יותר משני מיליון דולר בגיוס דעת קהל לטובת הסכם הגרעין, בין השאר באמצעות הסתמכות על בכירים לשעבר במערכת הביטחון הישראלית, כמו ראש המוסד אפרים הלוי וראש השב"כ עמי איילון, שהביעו תמיכה בהסכם.

לצד הארגונים היהודיים, שותפים בקואליציה הזו שורה של ארגוני שמאל אמריקנים, שתומכים בהסכם משום שלדעתם הוא מהווה את הדרך הטובה ביותר למנוע מלחמה נוספת במזרח התיכון. אפשר למצוא שם קבוצות שהובילו את המחאה נגד המלחמה בעיראק ב-2003, ובהמשך אף "תרמו" אלפי פעילים לקמפיין הבחירות של אובמה ב-2008, בעקבות ההבטחה המפורשת שלו לשים קץ למלחמה השנויה במחלוקת. התמיכה שלהם באובמה בנושא הזה מובנת מאליה, אבל עד כה, הנוכחות שלהם ברחוב, בתקשורת ובקונגרס הרבה פחות מורגשת מזו של מתנגדי ההסכם. "יש בעיה של שאננות, כי ההסכם כבר עבר במועצת הביטחון של האו"ם ואובמה הביע ביטחון מלא ביכולת שלו לעבור בקונגרס", אמר לוואלה! NEWS אחד המשתתפים בשיחה שערך אובמה. "אבל ברגע שיתברר שההצבעה צמודה, הצד שלנו יתעורר".

"ההשפעה של איפא"ק ושותפיה נמצאת בירידה"

"זו לא אותה איפא"ק של לפני שמונה שנים. אם ההשפעה שלהם הייתה כמו בעבר, הם היו הורגים את התהליך הדיפלומטי הרבה יותר מוקדם"

הארגון המעניין יותר בקואליציה של תומכי הסכם הגרעין הוא "המועצה הלאומית האיראנית-אמריקנית", ארגון שמציג את עצמו בתור "שדולה של הקהילה האיראנית-אמריקנית", ואילו מבקריו מתארים בתור "הלובי של האייתולות בוושינגטון". הארגון פועל זה יותר מעשור לקידום מערכת היחסים בין איראן לבין ארצות הברית, כהצהרתו, כמו גם לקידום האינטרסים של הקהילה האיראנית בארצות הברית, שההערכות לגבי מספר חבריה נעות בין חצי מיליון למיליון בני אדם. בראש הארגון עומד ד"ר טריטה פרסי, היסטוריון וכותב ספרים זוכי פרסים על יחסיה של איראן עם ארצות הברית וישראל. הוא ביקר בעבר כמה פעמים בישראל, התראיין לכלי תקשורת ישראליים, והשבוע אף אירח במשרדי הארגון את כתב וואלה! NEWS לשיחה על המאבק לאישור ההסכם בקונגרס.

ד"ר פרסי אופטימי לגבי הסיכויים של תומכי ההסכם. לדבריו, "ההשפעה של איפא"ק ושותפיה נמצאת בירידה, למרות שהם עדיין כוח משמעותי. הם הפסידו בכמה מאבקים חשובים בשנים האחרונות - הניסיון לקדם סנקציות חדשות על איראן, ההתנגדות שלהם למינוי צ'אק הייגל לשר ההגנה ב-2013, הניסיון לגייס קולות למתקפה על סוריה באוגוסט 2013, ואפילו בחקיקה של פיקוח הקונגרס על הסכם הגרעין - הם אמנם הצליחו להעביר את החקיקה, אבל בנוסח מרוכך משמעותית לעומת התכנית המקורית שלהם. זו לא אותה איפא"ק של לפני שמונה שנים. אם ההשפעה שלהם הייתה כמו בעבר, לא היינו מגיעים בכלל לשלב הנוכחי - הם היו הורגים את התהליך הדיפלומטי הרבה יותר מוקדם".

נשיא איראן חסן רוחאני, מאי 2015. AP
"רוחאני הפסיק כמעט לגמרי את כל הדיבורים של אחמדינג'אד נגד ישראל". רוחאני/AP

במשרדים של המועצה נמצאים 11 עובדים, רובם אמריקנים ממוצא איראני. הארגון גם מפעיל שלושה לוביסטים שפועלים בגבעת הקפיטול. התקציב השנתי שלו מוערך בכמיליון וחצי דולר- קטן משמעותית מזה של איפא"ק, אחת השדולות החזקות והמקושרות ביותר בוושינגטון. אבל יחסית לארגון קטן, "המועצה הלאומית האמריקנית-איראנית" התגלתה בשנים האחרונות כגוף משפיע, שיריביו כבר מזמן לא מזלזלים בו. אנליסט בכיר באחד ממכוני המחקר שמתנגדים להסכם עם איראן, אמר לוואלה! NEWS כי "המועצה הזו היא חלק מרשת של ארגונים שמתחזים להיות ארגונים למען דיפלומטיה או למען פיקוח על נשק, אבל בפועל עובדים או בשביל ממשל אובמה, או בשביל הממשלה האיראנית".

לדבריו של ד"ר פרסי, "בשורה התחתונה, אנחנו נמצאים במקום שבו נמצא רוב הציבור האמריקני. האמת היא שרוב הציבור האמריקני לא רוצה מלחמה. נתניהו סייע למתנגדי ההסכם במובן הזה שהוא הפך את איראן מסוגיה ביטחונית חשובה לסוגיה קיומית, שואה שנייה ודברים מהסוג הזה. הרי אם מדובר בבעיה ביטחונית, זה דבר אחד, אבל אם מדובר בסכנה קיומית נחרצת, אז חייבים להחליט - או שפותרים אותה מיד בדרך דיפלומטית, או שהולכים למלחמה, והציבור האמריקני מעדיף פתרון דיפלומטי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על הדקירה במצעד הגאווה, יולי 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
" ש לאיראן דברים חשובים הרבה יותר כרגע מעימות עם ישראל". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מתנגדי ההסכם מתארים אתכם בתור לובי של המשטר האיראני בוושינגטון. אחד מהם אפילו אמר שאתם שלוחה של משמרות המהפכה.

"זה פשוט לא נכון. אנחנו לא מקבלים שום מימון מאיראן, או מהממשלה בארצות הברית לצורך העניין. אני עצמי לא יכול כבר כמה שנים לבקר באיראן בגלל דברים ביקורתיים שכתבתי נגד המשטר, בעיקר בהקשר של זיוף הבחירות לנשיאות בשנת 2009. אנחנו מייצגים את הקהילה האיראנית-אמריקנית וכמו שלהרבה קהילות אחרות בארצות הברית יש שדולות שמקדמות את האינטרסים שלהן בפוליטיקה, כך גם לקהילה שלנו".

בעשור שעבר הגישה המועצה תביעת דיבה נגד חוקר איראני שהאשים אותה בקשרים עם המשטר בטהראן. בית המשפט בוושינגטון דחה את התביעה, והאשים את המועצה בהסתרת מסמכים שהיו יכולים להיות רלוונטיים לנושא.

זה נכון שהבעתם ביקורת על איראן בתקופתו של הנשיא אחמדיניג'אד, אבל זה פחות מורגש מאז שרוחאני נבחר לנשיא ב-2013. אתה מאמין שהוא מייצג שינוי באיראן?

"רוחאני הפסיק כמעט לגמרי את כל הדיבורים של אחמדינג'אד נגד ישראל. נתניהו תמיד אמר שהרטוריקה של אחמדינג'אד חשובה ושאסור להתעלם ממנה. זו טענה חשובה, אבל אני רוצה לשאול את נתניהו - איך אתה יכול להגיד שכאשר אחמדינג'אד אומר דברים נגד ישראל והיהודים, זו רטוריקה חשובה שצריך להקשיב לה, ואילו כאשר רוחאני מפסיק להגיד דברים כאלה, או שולח ברכת ראש השנה ליהודים באיראן, אלה דיבורים ריקים שאסור להתייחס אליהם? צריך להחליט - או שהרטוריקה חשובה, או שלא".

הרטוריקה חשובה, אבל התמיכה של איראן בחיזבאללה ובארגוני טרור אחרים חשובה יותר, ובגזרה הזו המצב מחמיר, ועשוי להחמיר עוד יותר בעקבות ההסכם.

"הדאגה של ישראל בנושא הזה היא ברורה, למרות שלדעתי יש הגזמה. הדבר החשוב ביותר מבחינת הממשלה באיראן זה לשקם את הכלכלה. גם בתחום מדיניות החוץ, יש לאיראן דברים חשובים הרבה יותר כרגע מעימות עם ישראל, כמו עיראק וסוריה. אני חושב באופן אישי שנתניהו עשה טעות מכרעת כאשר הוא ניסה לסכל את המשא ומתן בצורה תקיפה מדי ובשלב מוקדם מדי, מה שגרם לממשל האמריקני להוציא אותו מהתמונה. אם הוא היה נוהג יותר בחוכמה, הוא יכול היה להשפיע על התוצאה הסופית בנושא הזה, שברור לי למה הוא מטריד את ישראל".

טד קרוז בכנס של "הוועד היהודי הרפובליקני" – לאס וגאס, 25 באפריל 2015. GettyImages
ערך "כינוס חירום" נגד הסכם הגרעין. הסנאטור טד קרוז/GettyImages

באתר האינטרנט של המועצה אפשר למצוא טבלה מעודכנת של כל חברי הקונגרס והסנאט, ואופן הצבעתם המשוער בנושא האיראני. פרסי אומר כי למועצה יש עשרות אלפי תומכים בקהילה האיראנית ברחבי ארצות הברית, שיוצרים בשבועיים האחרונים קשרים עם נציגי הממשל במחוזות שלהם, כדי לשכנעם לתמוך בהסכם. "המאבק הפעם הוא על כל קול, גם בסנאט וגם בבית הנבחרים. חבר קונגרס אחד יכול לשנות את כל התמונה", אמר ג'מאל עבדי, אחראי קשרי החוץ של המועצה. "הרבה חברי קונגרס שומרים כרגע את הקלפים קרוב לחזה. ההכרעה תיפול רק לקראת ההצבעה בספטמבר".

על ההערכה הזו יכולים להסכים גם בצד השני של המתרס, בקרב מתנגדי ההסכם. הסנאטור הרפובליקני והמועמד לנשיאות, טד קרוז, ערך בתחילת השבוע "כינוס חירום" בלשכתו בגבעת הקפיטול עם פעילים בכירים בארגוני ימין המתנגדים להסכם הגרעין. החלק הראשון של הכינוס, שהיה פתוח לתקשורת, כלל בעיקר הצהרות נגד ההסכם. בהמשך, בחלק הסגור, דנו הנוכחים בדרכים להפוך את המאבק נגד ההסכם ליותר יעיל.

מתנגדי ההסכם מתכננים הפגנת ענק מול הקונגרס יממה לפני ההצבעה

אחד הרעיונות שעלו בחלק הסגור של הדיון, על פי שניים מהמשתתפים שהסכימו לאשר זאת בשיחה עם וואלה! NEWS, הוא לערוך הפגנת ענק מול הקונגרס ביממה שלפני ההצבעה המכרעת. "יש סבירות גבוהה שההצבעה תתקיים ב-17 בספטמבר, מיד אחרי ראש השנה", הסביר אחד המשתתפים. "במקרה כזה, תהיה בקשה מרבנים בכל ארצות הברית לדבר על ההפגנה בבתי הכנסת במהלך החג, ולעודד אנשים מיד בצאת החג לעלות לוושינגטון. תהיה התארגנות דומה לפעולה גם בכנסיות של תומכי ישראל. אם זה יאורגן כמו שצריך, אפשר להביא לוושינגטון מאות אלפים, אולי אפילו חצי מיליון מפגינים".

בצד של תומכי ההסכם לא מתכננים בינתיים מפגן כוח מהסוג הזה, בין השאר כי חוששים שלא יצליחו להתחרות בכמות האנשים. ההפגנה היחידה בנושא הסכם הגרעין שהתקיימה בשבועיים האחרונים בארצות הברית הייתה הפגנה של המתנגדים בניו יורק, שהשתתפו בה עשרת אלפים איש. מצד שני, ביום רביעי ערכו תומכי ההסכם - בהם גם המועצה האיראנית-אמריקנית - מסיבת עיתונאים בגבעת הקפיטול, שבמהלכה הציגו לראווה עצומה בחתימתם של 400 אלף אזרחים אמריקנים, הקוראים לחברי הקונגרס לאשר את ההסכם ובכך למנוע מלחמה.

"רוב הציבור האמריקני קרוב יותר לעמדה שלנו, אבל העניין היומיומי שלו במדיניות חוץ ובסוגיות מורכבות כאלה הוא לא גבוה", אומר טריטה פרסי. "דרוש מאמץ גדול כדי לגייס את הציבור, שרובו פאסיבי בסוגיות הללו, ולגרום לו להשמיע את דעתו. הקיץ רק התחיל והמאבק הזה עוד ילך ויתחמם. אני מקווה מאוד שאנשים יתעוררו ברגעי האמת". מתנגדי ההסכם אומרים בדיוק את אותו הדבר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully