וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה במערכת הביטחון: נקמה על הפיגוע היהודי - רק עניין של זמן

1.8.2015 / 8:20

הצתת הבית בכפר דומא, שגבתה את חייו של פעוט פלסטיני, דוחפת את הקיצוניים בגדה "לנצל הזדמנויות" ומשחקת לידי חמאס. בישראל נערכים לשני תרחישים מסוכנים ומנסים לשמור על איפוק

צילום: רויטרס, דובר צה"ל, רבנים למען זכויות אדם; עריכה: טל רזניק

קצין בכיר בפיקוד מרכז אמר ביום חמישי האחרון כי הפשיעה הלאומנית נמצאת במגמת ירידה הודות לטיפול אפקטיבי של המשטרה ושירות הביטחון הכללי (שב"כ). עם זאת, הוא הזהיר כי "צריך לומר באותה נשימה שהאירועים קשים יותר ואיכות הביצוע היא קשה ורעה יותר". פחות מיממה לאחר מכן בוצעה פעולת הטרור היהודי בכפר דומא, ודברי האזהרה של הקצין הבכיר קיבלו תוקף.

הגורמים הקיצוניים בגדה התקשו אתמול (שישי) להוציא אל הרחוב הפגנות ענק נגד ישראל, אך בשעת הצהריים ניתן האות: אש נפתחה לעבר כלי רכב ישראלי באזור היישוב כוכב השחר. שני קליעים פגעו במכונית ורק באורח נס יושבי הרכב לא נפגעו. זו הייתה אמורה להיות פעולת נקמה על רצח הפעוט הפלסטיני, או אולי רק פתח לבאות.

גורמים במערכת הביטחון מבהירים כי הפיגוע בדומא נגע בנקודה רגישה מאוד באוכלוסייה הפלסטינית - הפעוט עלי סעד דוואבשה נרצח במיטתו - ולכן הם מעריכים כי מדובר בעניין של זמן וניצול הזדמנויות עד שתבוצע נקמה. דבר שעלול לקרב את הפיגוע ולהגדיל את עוצמתו הן פעולות "התגרות" ישראליות, כפי שמכנים זאת הפלסטינים, בדגש על סוגיות רגישות כמו הר הבית.

לקריאה נוספת:
דיווח פלסטיני: נער שנפצע קשה מאש צה"ל ליד רמאללה מת מפצעיו
הכתובת על הקירות החרוכים: כרוניקה של הצתות בתי פלסטינים
6 פלסטינים נפצעו בעימותים בגדה לאחר הלוויית הפעוט

הבית שהוצת בפיגוע טרור יהודי בכפר דומא, יולי 2015. רויטרס
הנקמה היא עניין של זמן. שרידי הבית שנשרף בפיגוע היהודי בכפר דומא/רויטרס

זה לא סוד שבתקופה האחרונה הרשות הפלסטינית וחמאס חותרים לשינוי הסטטוס קוו ביהודה ושומרון. הרשות מעוניינת להפעיל לחץ על ישראל ולאתגר את הממשלה באמצעות פעילות מדינית אגרסיבית, תלונות בבית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג ומסע דה לגיטימציה. חמאס, לעומת זאת, מנסה בכל כוחו להקים תשתיות טרור ביהודה ושומרון ולערער את היציבות מול ישראל ובתוך הרשות הפלסטינית.

למרות ניסיונות הפיוס בין חמאס לפתח, מדובר בשני צדדים שמתעבים אחד את השני ומחזיקים בהשקפת עולם שונה לחלוטין. הרשות הפלסטינית בהנהגתו של אבו מאזן מעדיפה שקט, ביטחון ומלחמה במישור הדיפלומטי, בעוד שחמאס מחפש לנצל הזדמנויות כדי לבצע הפיכה בגדה, או במקרה הפחות טוב להוציא לפועל פיגועים נגד ישראל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מימש את האיום: אבו מאזן ביקש להצטרף לבית הדין בהאג. רויטרס
הרשות נדרשת להגיב בחומרה, אך מבינים כי התרת הרסן תיפגע במאמצים להקמת מדינה. יו"ר הרשות אבו מאזן/רויטרס
לידי הפלסטינים הקיצוניים עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות: להוציא את ההמון הפלסטיני להפגין ברחובות או לבצע פיגועים ממוקדים

פעולת הטרור היהודי בכפר דומא נפלה כפרי בשל לידי חמאס, שמחפש בדרכים מגוונות לנגח את הרשות ולהציג אותה כמשתפת פעולה עם ישראל. לידי הפלסטינים הקיצוניים עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות: להוציא את ההמון הפלסטיני להפגין ברחובות או לבצע פיגועים ממוקדים.

האפשרות הראשונה נראית סבירה פחות, בין היתר בשל העובדה שבישראל פענחו נכון את ההשפעות של ההקלות על האוכלוסייה הפלסטינית והרחבת ההיתרים. בזמן שאנשי הדת היו מעדיפים למצוא את המאמינים במסגדים במהלך הרמדאן, בחרו הפלסטינים לממש את ההקלות שנתנה ישראל, נסעו לנפוש בחופי יפו או לערוך קניות בקניון מלחה בירושלים. הציבור הפלסטיני מאס באלימות. הוא מעדיף לדאוג לעתידו הכלכלי ולשמור על הסטטוס קוו הנוח באופן יחסי לאוכלוסייה. עם זאת, רוב הציבור הפלסטיני תומך במאבק כוחני כל עוד הוא לא מעורב בו. לכן, האופציה השנייה של הטרור העממי והטרור הממוסד הולכת ומתגברת.

הרשות הפלסטינית מאותגרת מאירועי טרור יהודי כמו זה שאירע בכפר דומא. מצד אחד היא נדרשת להגיב בחומרה ולאפשר שחרור קיטור של הרחוב, ומנגד מבינים היטב בכירי הרשות כי התרת הרסן ועידוד אלימות פוגעת באינטרס הפלסטיני לבקש הכרה בעולם כמדינה. אל החלל הזה נכנסים הקיצונים בגדה ובראשם חמאס, שמנסה להציע אלטרנטיבה לאותם צעירים פלסטינים שמאסו בדרך הדיפלומטית של הרשות, הממתינה כבר יותר מ-20 שנה להקמת מדינה. כשאין משא ומתן באופק ואין אופק מדיני, המצב רק הופך ליותר מתסכל ומתוח.

גורמים ביטחוניים: "האירועים בבית אל הובילו לפיגוע בדומא"

מפקדות חמאס בטורקיה וברצועת עזה משקיעות משאבים רבים כדי להוציא פעילים מיהודה ושומרון להכשרה ואימונים בחו"ל, כדי שיחזרו לשטחים לאחר מכן וימתינו לפקודת הפעלה. למרות זאת, בזכות הצלחה של השב"כ, בשיתוף פעולה עם צה"ל ומשטרת ישראל, יש קושי בהקמת תשתית ממוסדת. בחצי השנה האחרונה יש ירידה בטרור.

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
הרשות מאפשרת לרחוב לשחרר קיטור. יידוי אבנים במהלך הפנות יום הנכבה/רויטרס

בשל כך, צומחות לאחרונה ביהודה ושומרון "חוליות מקומיות" שמתארגנות בכוחות עצמם: רוכשות נשקים ומכוניות, מקבלות מידע ברשת האינטרנט, מייצרות מטעני חבלה ונשקים מאולתרים ולבסוף מבצעות פיגוע ברמה נמוכה. בחלק מהמקרים חוליות אלה מבצעות פיגוע, יורדות למחתרת ולא חוזרות לבצע פיגוע נוסף. ברובד הנוסף פועלים המפגעים הבודדים. אלו שהתעוררו בבוקר וקיבלו החלטה לבצע פיגוע נגד יהודים, תוך שהם מקבלים דחיפה באמצעות ההסתה בכלי התקשורת או פעולות "התגרות" ישראליות בהר הבית.

בשלב זה מקבלים כוחות צה"ל בשטח הנחיות לשמור על איפוק, אך המבחן האמיתי הוא בעיקר של הפוליטיקאים והמנהיגים בצד הישראלי. גורמים במערכת הביטחון לא חוששים לטעון כי פעולה הטרור היהודי התרחשה סביב אפקט האווירה האלימה בבית אל נגד חיילים ושוטרים, האכיפה הבררנית נגד פורעי חוק וההסתה נגד מערכת המשפט. מה שברור כעת הוא שבזמן שהשב"כ ומשטרת ישראל מפעילים משאבים גדולים לאתר את האחראים למעשה הנפשע בכפר דומא, יעברו על האזור ימים רגישים ביותר עם פוטנציאל גבוה במיוחד להתלקחות.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully