וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכתובת על הקירות החרוכים: כרוניקה של הצתות בתי פלסטינים

1.8.2015 / 0:38

הפיגוע שגבה את חייו של עלי דוואבשה בן השנה וחצי אינו המקרה הראשון של הצתת בתים בגדה המערבית, אלא שאף כתב אישום לא הוגש במסגרת החקירות שנפתחו עד כה בנושא. מסתמן כי בשנים האחרונות חלה עלייה בהצתות הבתים

צילום: רויטרס, דובר צה"ל, רבנים למען זכויות אדם; עריכה: טל רזניק

הפיגוע שהתרחש אתמול (שישי) בכפר הפלסטיני דומא, שבו נהרג פעוט בן שנה וחצי, עלי דוואבשה, אמו ואחיו נפצעו באורח אנוש ואביו נפצע קשה, אינו מקרה ראשון של הצתות בתים פרטיים בשטחים. מדובר במגמה שהולכת ומתגברת בשנים האחרונות, כאשר כמעט בכל הצתה תושבי הבית במזל לא נוכחים בתוכו. כמו כן, לפי נתוני ארגון "יש דין", לא הוגש אף לא כתב אישום אחד באירועים.

ניתן לראות ביטוי לתופעה המתגבר גם במסמך שחיבר פעיל הימין משה אורבך, בן 24, ולפיו ככל הנראה פעלו הנאשמים בהצתת כנסיית "הלחם והדגים". "לפעמים נמאס לפגוע ברכוש ורוצים לתת מכה... לארורים. אם היינו יכולים אז... פשוט רוצים להצית את הבית עצמו על יושביו", כתב אורבך. "בהצתת מסגד או כלי רכב אין עימות ישיר עם ערבים, כך שהסיכון הרבה פחות גבוה, וכן אין פגיעה בנפש, כך שמבחינת חומרת המעשה מצד הציונים הוא הרבה פחות". על האפשרות להיתקלות עם יושבי הבית נכתב: "הם עסוקים בדרך כלל לכבות את הבית הבוער יותר מאשר לרדוף אחריך, ועוד כשיש לך את יתרון ההפתעה".

הבית שהוצת בפיגוע טרור יהודי בכפר דומא, יולי 2015. רויטרס
כפר דומא, הבוקר/רויטרס

בחודש יוני הושלכו שלושה בקבוקי תבערה לעבר בית הכפר דורא אל-קרע, הסמוך לבית אל. חלק מהבקבוקים התלקחו וגרמו נזק לחצר, אולם בני הבית הצליחו להשתלט על האירוע וכיבו את הלהבות.

בדצמבר 2014 אירע ניסיון הצתה של בית הכפר הפלסטיני חירבת אדיראת שבדרום הר חברון, בסמוך להתנחלות כרמל. במקום רוססה כותבת גרפיטי על הקיר, ובני המשפחה לא נפגעו. לפי השב"כ, אחד מהחשודים שנחקרו באירוע הוא מהנאשמים בהצתת כנסיית "הלחם והדגים". חודש לפני כן, נזרקו לפנות בוקר כמה בקבוקי תבערה למרפסת ביתה של פלסטינית אלמנה בכפר חירבת אבו פלאח. רק המרפסת עלתה באש ועל קירות הבית רוססו כתובות גרפיטי. גם באירוע זה נחקר אחד הנאשמים בהצתת הכנסייה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
בקבוקי תבערה הושלחו לעבר בית של תושב הכפר דורא אל-קרע הסמוך לבית אל.. יש דין,
חצר הבית השרופה בדורא אל-קרע/יש דין

באוגוסט 2014 הוצתה מכונית בכפר יאסוף. על אף שהרכב היה צמוד לבית מגורים, הדיירים שמעו את הרעש ויצאו בזמן על מנת לכבות את הדליקה לפני שהחלה להיאחז בקירות הבית. בפברואר 2014 הוצת בית בכפר סילוואד הסמוך למאחז הבלתי חוקי עמונה, שבועות ספורים לאחר שכמה מתנחלים נתפסו על ידי המנגנונים הפלסטיניים משום שחדרו לכפר. על קירות הבית רוססה הכתובת "ערבים החוצה". בבית התגוררה אלמנה מבוגרת, אולם היא לא הייתה בבית ולא נפגעה מהאש.

בנובמבר 2013 הושלך בקבוק תבערה על בית בכפר הפלסטיני בורין הסמוך ליצהר ולגבעת רונן. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק. כמה ימים קודם לכן, הוצת בית משפחה בכפר הפלסטיני סינג'ל ועל קירות הבית רוססה הכתובת: "ד"ש מעדן נקמה", ככל הנראה בהתייחס לחייל עדן אטיאס, שנרצח בתחילת החודש. בבית שהו שני הורים וחמשת ילדיהם, שנפצעו באורח קל משאיפת עשן. עם זאת, לבית נגרם נזק כבד, אך לא הוגשה תלונה במשטרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עלי, התינוק שמת בפיגוע הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביוני 2013 הוצת רכב הצמוד לבית בבורין בעת שבני המשפחה שהו בתוך הבית. לרכב נגרם נזק, אך האש כובתה בזמן כך שאיש לא נפגע. גם במקרה זה לא הוגשה תלונה למשטרה. בחודש מרץ באותה השנה נשרפו דלת הכניסה לביתו של תושב חברון וקירות הכניסה לבית. איש לא נפגע גם באירוע זה. חודשיים קודם לכן, ארע ניסיון הצתה של בית בכפר הפלסטיני ג'אלוד.

גם בשנת 2012 נרשמו אירועי הצתת וניסיון הצתת בתי פלסטינים בגדה: בחודש נובמבר בוצע ניסיון הצתה של בית בכפר הפלסטיני אל-מנשיה, בחודש אוקטובר נזרק בקבוק תבערה על בית הסמוך להתנחלות בית אל, ובמזל איש לא נפגע ולא נגרם נזק. באוגוסט באותה השנה בוצע ניסיון הצתת בית בכפר פרעתא - דלת הבית הוצתה ונגרם נזק, אך בעקבות כיבוי האש במהירות לא נפגע איש. בחודש מאי באותה השנה הוצתו רכב פלסטיני, וחזית ביתה של משפחה בכפר עינבוס. גם המקרה הזה, לא נפגע איש. בשנת 2011 היו שני ניסיונות הצתה, כשאחד התרחש בכפר חווארה והשני בבורין, שניהם בחודש פברואר. נגרם נזק לרכוש אך איש לא נפגע.

גם כשנפתחת חקירה - התיק נסגר

ברוב המקרים הוגשה תלונה, אולם עד כה לא הוגש אף כתב אישום נגד החשודים במעשים. הפלסטינים שבחרו לא להגיש תלונה הסבירו כי הם איבדו את האמון במערכת אכיפת החוק הישראלית ולכן הם לא טורחים. לפי "יש דין" ו"בצלם", בחלק גדול מן האירועים שבהם נפתחה חקירה, התיק נסגר.

מ"יש דין" נמסר: "הפשע הנתעב הבוקר, שבו על פי החשד אזרחים ישראלים רצחו תינוק פלסטיני בן שנה, עלי סעד דוואבשה, ופצעו קשות את כל בני משפחתו, מחייב תגובה נחרצת של רשויות אכיפת החוק בגדה המערבית. הרצח הבוקר איננו 'תג מחיר' בלשון המכובסת הרגילה, הוא פיגוע לכל דבר ועניין. כפי שהמשטרה והשב"כ יודעים למצוא מבצעי פיגועים פלסטינים ומערכת המשפט יודעת למצות עמם את הדין, כך יש לפעול גם במקרה הזה. ארגון 'יש דין' מציין כי היעדר האכיפה של הרשויות עד כה הוא שהביא אותנו למצב העגום הנוכחי.

"אנו מקווים שהסטטיסטיקה העגומה של המאבק בעבריינות אידיאולוגית של אזרחים ישראלים בגדה המערבית לא תחזור על עצמה גם הפעם. לפי נתוני הארגון, שפורסמו לאחרונה בדוח 'עקיפת חוק', כ-85% מתיקי החקירה בתחום העבריינות האידיאולוגית נסגרים עקב כישלון החקירה ולא מוגשים בהם כתבי אישום. כפי שראינו השבוע במקרה ההצתה בדהריה, גם כאשר מוגשים כתבי אישום, הם לא בהכרח מובילים להרשעה בשל אוזלת יד משטרתית".

(עדכון ראשון: 17:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully