וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר מזהיר מניצני דאעש בגדה: "תופעה שהולכת להימשך"

30.7.2015 / 17:00

הבכיר הצבאי חשף כי פעילות טרור המזוהה עם "המדינה האיסלאמית" מטרידה את מנגנוני הרשות וכי גם בצה"ל פועלים נגד המעורבים - שכמה מהם נעצרו. על חקירות מצ"ח: "90% מהן מיותרות"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(הרוג פלסטיני שלישי בשטחים בתוך שבוע)

בצה"ל עוקבים אחרי מה שנראה כמו ניצנים ראשונים של פעילות טרור המזוהה עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ברחבי יהודה ושומרון. "זה מדאיג מאוד את מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. הם פועלים מול זה כמונו, וביתר אינטנסיביות", אמר היום (חמישי) קצין בכיר בפיקוד מרכז. הוא ציין כי כמה אנשים נעצרו באחרונה בחשד למעורבות באותה פעילות דאעשית והוסיף כי "זאת תופעה שהולכת להמשיך" וכי ברשות חוששים מערעור היציבות השלטונית. "אין במחנות הפליטים תמונה של אבו מאזן, יש תמונות של ההרוגים האחרונים (בעימותים עם צה"ל, א"ב). אלה גיבורי התרבות", המחיש.

עוד ידיעות בנושא
חמאס מגיב להסלמה בהר הבית: "נלמד את ישראל לקח"
הרוג שלישי בתוך שבוע: מבוקש נורה, נפל מגג - ומת בקלנדיה
פגישה חשאית: השר סילבן שלום נועד עם סאיב עריקאת

לצד זאת, הציג הקצין נתונים כלליים שמהם עולה ירידה בהיקף הטרור ביהודה ושומרון בהשוואה לשנת 2014. בחצי השנה הראשונה של שנת 2015 נרשמו 12 אירועי ירי, אירוע דריסה אחד וארבעה פיגועי דקירה. אירוע אחד כלל הפעלת מטען. בחצי השנה האחרונה ישנה ירידה גם בהשלכת בקבוקי תבערה על כלי רכב אזרחיים – 133 השנה מול 239 בתקופה המקבילה אשתקד.

גם בתחום הפשיעה הלאומנית בקרב יהודים נרשמה ירידה: 141 אירועים שקשורים לתקיפת פלסטינים או רכוש פלסטיני מאז תחילת 2015, לעומת 328 בשנת 2014, ו-420 בשנת 2013. על רקע הריסת בתי דריינוף בבית אל אתמול, ציין כי בשנה האחרונה בוצעו ברחבי יהודה ושומרון 174 הריסות בתים.

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
הפגנה באזור רמאללה/רויטרס

בתדרוך כתבים העריך הקצין כי הקהילה הבינלאומית תגביר בתקופה הקרובה את המעורבות שלה בכל הנוגע ליחסים בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל. "כעת, אחרי שהאמריקנים התפנו מהעיסוק בגרעין האיראני, הם יגבירו את הלחץ שלהם למו"מ בין הרשות לישראל", אמר. עם זאת, ועל אף הכוונה לקדם את השיחות, לטענתו של הקצין, ההנהגה הפלסטינית תמשיך לחתור באופן חד-צדדי להקמת מדינה לאחר שהמו"מ הגיע למבוי סתום ומתוך הבנה שהוא הפך להיות כלי למשיכת זמן בידי ישראל.

הרשות הפלסטינית הגדירה שורה של מהלכים במסגרת המערכה החדשה, שנועדו להקשות על ישראל

לשם כך, הרשות הפלסטינית הגדירה שורה של מהלכים במסגרת המערכה החדשה, שנועדו להקשות על ישראל, ושמטרתם לקרב את האפשרות להכריז על מדינה.

חלק מהמהלכים כבר יצאו לפועל וחלק נותרו בגדר איום. בין היתר ניתן למנות את ההצטרפות לארגון המכס הבינלאומי, ההשקעה בבדואים המתגוררים בשטח E1 מצפון לירושלים, את הגשת התלונות לבית הדין הבינלאומי בהאג, החרם נגד מוצרים מישראל, עידוד המדינות להכרה במדינה פלסטינית, שביתות הרעב, מאבק באדמות, הצטרפות לאמנות בינלאומיות, החרמת בתי משפט צבאיים ועוד. אחד הרעיונות שהועלו שוב הוא להגיש תלונות אישיות נגד מתנחלים בבית הדין בהאג. הקצין הבכיר העריך כי בראיית הרשות, המהלכים הדיפלומטיים, כולל המערכה המשפטית, המדינית והכלכלית ילחצו את ישראל ויביאו אותה להישגים.

נתוני הפשיעה הלאומנית בחצי השנה הראשונה של 2015

מתוך תדרוך לכתבים של קצין בכיר באיו"ש על הנעשה בגדה, יולי 2015. דובר צה"ל
מתוך תדרוך לכתבים של קצין בכיר באיו"ש על הנעשה בגדה, יולי 2015/דובר צה"ל

בנוגע לתחקיר התקרית, שבה נורה למוות פלסטיני שיידה אבנים על ידי מפקד חטיבת בנימין אלוף-משנה ישראל שומר אמר: "האירוע היה חריג בכל קנה מידה. הצעיר ואיתו פלסטינים נוספים יידו סלעים מטווח קצר. התחושה הסובייקטיבית של המח"ט והחיילים הייתה של סכנת חיים. הוא פעל לפי הוראות פתיחה באש. הוא לא רצה להרוג אותו, ולכן ירה באוויר ולאחר מכן ירה כדי לפגוע".

"זכותו להמליץ וזכותי לא לקבל"

בהקשר זה, כשנשאל אם חקירות של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) הן מיותרות השיב: "אני חושב את זה על 90% מהמקרים. אני מכיר בחשיבות מצ"ח והחקירה. במקרה הזה הדברים ברורים, אבל אני שמח כל פעם שיש חקירת מצ"ח זאת דרך לברר חיצונית את העובדות על האירוע, וזה בסדר גמור. פעם בשלושה שבועות אני מקבל המלצות פצ"ר בנושאים כאלה ואחרים ולא את כולם אני מקבל. אני בטוח שמבצעית אני מבין יותר טוב ממנו. אני חושב שמבצעית הכוח פעל בסדר - זכותו להמליץ וזכותי לא לקבל".

בנושא אחר, הקצין חשף גם כי ההקלות שנתנה ישראל לפלסטינים מהגדה בזמן הרמדאן דווקא יצרו מתיחות פנימית ברשות. בין הסיבות: ציבור רב בשטחים בחר לעשות קניות בירושלים או לנפוש על חוף הים ביפו במקום ללכת להתפלל במסגדים. בכירי הרשות מתחו ביקורת על כך שמדינת ישראל מצאה דרך להידבר עם הרחוב הפלסטיני באופן שעקף את הממסד הפלסטיני.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully