וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מותו של מולה עומר: טליבאן מינה את סגנו למנהיג הארגון

30.7.2015 / 17:40

שני מפקדים שהשתתפו בפגישה של גורמים בכירים בטליבאן מסרו כי אחטר מוחמד מנסור יחליף את המנהיג, שלדברי הממשלה בקאבול מת כבר לפני יותר משנתיים בפקיסטן. הארגון אישר את מותו של מולה עומר

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

ארגון טליבאן באפגניסטן מינה את אחטר מוחמד מנסור למחליפו של המנהיג מולה עומר, שאמש נטען כי מת לפני יותר משנתיים בפקיסטן - כך מסרו היום (חמישי) שני מפקדים בארגון שנכחו בפגישה של גורמים בכירים בטליבאן. מנסור שימש סגנו של מולה עומר. הארגון אישר היום לראשונה את מותו של מולה עומר.

"מועצת השורא בחרה פה-אחד את מולה מנסור לאמיר החדש של טליבאן", אמר אחד המפקדים שהשתתף בכינוס מיוחד, שהתקיים הלילה. "המועצה תשחרר הצהרה בקרוב". בעקבות הטלטלה בצמרת הארגון, הודיעה היום פקיסטן כי נדחה סביב שיחות השלום השני שהיה אמור להתקיים מחר בשטחה בין נציגים מממשלת אפגניסטן לבין נציגי טליבאן.

אמש מסר דובר המשרד הלאומי לביטחון של אפגניסטן, עבד אל-חאסיב סדיקי, כי מולה עומר מת בבית חולים בעיר קראצ'י בפקיסטן שאליה נמלט בחודש אפריל 2013. "אנחנו מאשרים באופן רשמי שהוא מת", אמר. "הוא אושפז כשהוא חולה מאוד בבית החולים ומת שם באופן מחשיד". טרם ברור מדוע דבר מותו לא הוכרז עד היום.

מנהיג טליבאן מולה עומר בסרט של BBC מ-1996. BBC, צילום מסך
מיעט להיראות בציבור. מולה עומר בסרט של BBC מ-1996/צילום מסך, BBC

מולה עומר הוביל את טליבאן לניצחון על מיליציות אפגניות יריבות במהלך מלחמת האזרחים במדינה, שהחלה עם נסיגת ברית המועצות מהמדינה ב-1989. ב-1995 ידו של הארגון הסוני הקיצוני הייתה על העליונה והוא כונן משטר הלכה נוקשה ברחבי המדינה.

בשל קשריו של מולה עומר עם מנהיג ארגון אל-קאעדה אוסמה בן לאדן פלשה ארצות הברית למדינה ב-2001 והפילה את שלטון טליבאן בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. מאז הכיבוש האמריקני, מולה עומר ירד למחתרת והסתתר באזורים ההרריים של פקיסטן. מחלקת המדינה של ארצות הברית הציבה על ראשו פרס בשווי של עשרה מיליון דולרים.

במהלך השנים, טליבאן פרסם כמה הודעות שיוחסו למנהיג המסתורי, כשהאחרונה שבהן שוחררה החודש ובה לכאורה הביע מולה עומר תמיכה בשיחות השלום בין הממשלה לבין ארגונו. עם זאת, ההצהרה פורסמה באתר של הארגון ולא כקלטת שמע או כסרטון וידאו, מה שעורר שמועות לגבי מותו או אי-יכולתו של מנהיג טליבאן לתפקד. כישלונו של הארגון להוכיח כי מולה עומר עדיין בחיים הוא אחד הגורמים העיקריים לכך שמפקדים בכירים בטליבאן ערקו בתקופה האחרונה לשלוחת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) באפגניסטן.

(עדכון ראשון: 16:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully