וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השודד שעשה צחוק מהמשטרה ובתי המשפט

30.7.2015 / 19:00

יום בהיר אחד נגנבו לג'מאל אדריס עשרות אלפי דולרים. המשטרה התעלמה והוא תפס את הנוכל לבדו והביאו במו ידיו לתחנה, אך המדינה הרשיעה שם וירטואלי ואיפשרה לחשוד האמיתי להימלט מישראל. כך נראית מקרוב אזלת היד של הרשויות מול הכנופיה הקולומביאנית

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק
ג'אמל, אחד הנעקצים בפרשת הקולומביאנים שנפגע כתוצאה מכך שאחד החשודים הורשע בזהות בדויה. יולי 2015. נועם מושקוביץ
נפל קורבן. ג'אמל אדריס/נועם מושקוביץ

תצפיות על בתי נשים בתל אביב, מעבר בכל השכונות הערביות ברחבי הארץ, הפצת תמונתו של הנוכל, כל אלו היו חלק מן הפעולות הרבות שביצעו ג'מאל אדריס ובני משפחתו, על מנת להשלים את העבודה אותה לא ביצעה המשטרה: למצוא את הנוכלים, חברי הכנופייה הקולומביאנית שגנבו מאמתחתו יותר מ-58 אלף שקלים. תדהמתו הייתה גדולה עוד יותר כאשר התברר לו כי גם לאחר שנתפס על ידו, נחקר והורשע - השתמש אותו חבר כנופיה בזהות בדויה לאורך כל הדרך. הוגו ריינוסו, תושב גוואטמלה - היה האיש שהורשע בידי שופט בית משפט השלום בירושלים, ד"ר אוהד גורדון. בפועל, לאחר בדיקות של אדריס, בסיועו של עורך דינו, עלא זחאלקה, התברר לתדהמתם: האיש שהורשע הוא שם וירטואלי לחלוטין והאיש שהצליח לעקוץ את אדריס הוא למעשה רפאל גוזמן צ'אביס. "עשיתי הכול לבד", מספר אדריס לוואלה! NEWS. "תפסתי אותו, הלכתי למשטרה, אבל זרקו אותי משם ואמרו לי 'אל תתערב, אתה מפריע לנו".

גם התחנונים בפני בית המשפט מצדו של אדריס ועורך דינו לא עזרו. המדינה לא עשתה דבר כדי לברר את זהותו האמיתית של צ'אביס, שבסופו של יום עזרה לו להימלט מישראל לאחר שהצליח להחביא את השלל הגנוב.

מזה שנים ארוכות שחברי הכנופייה הקולומביאנית פועלים בישראל. כבר חמש שנים שהמשטרה בישראל מנהלת משחקי חתול ועכבר עם אותם חברי כנופייה, שמבצעים מעשי עוקץ דומים בכל רחבי הארץ. הפעילות שלהם זהה: החלפת בגדים תכופה, התחפשות לנשים, חסימת כלי רכב, הסחת דעתם של הקורבנות וגניבת השלל. ממדי התופעה, כך נראה, הרבה יותר רחבים ממה שסברו תחילה במשטרה. רק בשבוע שעבר הצליחו חוקרי משטרת ירושלים לתפוס שני חברי כנופייה, שבאמתחתם נמצאו שורה של תחפושות שאמורות היו לשמש למעשה עוקץ נוסף. במשטרה מזהים כי חברי הכנופיה נוהגים להשתמש בנשים ובגברים כאחד, תוך תחבולות וניצול של חסרי ישע, בעיקר קורבנות מבוגרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסתובב חופשי. "הוגו ריינוסו" מבלה אחרי ההימלטות מישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

האירוע שבו הצליחו חברי הכנופייה לעקוץ את אדריס התרחש ב-9 באפריל 2014 ובדרך מוכרת למשטרה היטב. אדריס הגיע באותו היום לצ'יינג' עסילה, הצ'יינג' המפורסם ביותר במזרח ירושלים, אותו צ'יינג' שאותו פקד גם ח"כ עזמי בשארה והלבין, לכאורה, כספים אצלו. "הייתי אצל חלפן הכספים בשם עסילה רג'אב", סיפר אדריס בחקירתו. "החלפתי סכום של 135.817 אלף שקלים בשטרות של 100 ו-200 שקל. הכסף שייך לבן שלי. ביקשתי להחליף את הכסף לסכום של 39 אלף דולר בשטרות של 100 דולר".

במצלמות האבטחה שהגיעו לידי וואלה! NEWS נראה אותו האיש שבחלוף הזמן יתברר כי הצליח להתל בכולם. האיש, כך נראה, מנהל מעקב אחר הצ'יינג' של עסילה. הוא עוקב בדקדוק אחרי כל מי שבא ויוצא מתוך הצ'יינג'. משחר לטרף. בשלב מסוים, כאשר הוא נמצא יותר מדי זמן בסמוך למקום, נראה האיש יוצא מהפריים, מחליף את בגדיו, על מנת שחלילה לא יעורר חשד. בהמשך, למקום נכנס אדריס. האיש מזהה כי אדריס נכנס עם סכום כסף גדול. גדול מאוד. כאן מתחיל המעקב. החשוד, יחד עם חבריו, מבחינים באדריס יוצא מהצ'יינג' מצויד בסכום כסף גדול במיוחד ומתחיל לעקוב אחריו. "אחרי שהחלפתי את הכסף, היה פקק" ממשיך לספר אדריס לוואלה! NEWS. "בדרך לא ידעתי שיש אנשים שעושים בכוונה. הם חסמו את האוטו שלי וכדי לא לעורר חשד, גם שמו מוסיקה בפול ווליום. מישהו גם עשה לי פנצ'ר ברכב, ואני החלטתי לנסוע לתחנת הדלק בגבעה הצרפתית".

או אז החלה ההסתבכות. אותם החשודים שעקבו אחרי אדריס, הגיעו לרכב ושם מעשה העוקץ הגיע לשיאו. "הם קפצו עליי, לקחו את השק של הכסף וברחו", מעיד אדריס. "לא הרגשתי בכלל שגנבו לי את הכסף, חשבתי שלקחו רק את הפלאפון. רדפתי אחריהם ורשמתי את מספר לוחית הזיהוי, אבל הם ברחו".

אדריס ובני משפחתו הגישו תלונה למשטרה, אך הרגישו שהיא לא ממש מתאמצת לאתר את חברי הכנופיה. אדריס, חוקר פרטי לשעבר, החליט ללכוד את העוקצים לבדו. "חשבנו בהתחלה שהם ערבים", מצטרף לשיחה תאמר, בנו של אדריס. "התחלנו לחפש בכל השכונות הערביות".

אדריס מוסיף: "התחלנו לחפש בשטחים. לא ידעתי אם הוא יהודי, ערבי או תייר. אחרי שבוע בדיוק, הלכנו לחלפן ולקחנו מצלמות, בלי שום עזרה של המשטרה. הלכתי למשטרה שוב להגיד להם שיש לי הוכחות נוספות. גם אז זרקו אותי. אמרתי להם, מה מפריע? אתם לא עשיתם כלום. אחד החוקרים אומר לי 'בוא תראה, יש 13 תיקים, אתה לא התיק היחיד שאנחנו עובדים עליו".

ג'אמל, אחד הנעקצים בפרשת הקולומביאנים שנפגע כתוצאה מכך שאחד החשודים הורשע בזהות בדויה. יולי 2015. נועם מושקוביץ
"לא הרגשתי בכלל שגנבו לי את הכסף". ג'אמל אדריס/נועם מושקוביץ

כאשר הבינו כי מהמשטרה לא תצמח הישועה, החליטו בני משפחת אדריס לעבוד לבד. "לקחנו את התמונות שלהם והתחלנו לחפש אותם. אחרי שבוע נוסף, הרגשנו שהם יחזרו לאותו מקום בצלאח א-דין לעשות גניבות. אחד החברים שלנו ראה אדם דומה לבן אדם שראה אותו בתמונות. הוא הודיע לנו והצלחנו לתפוס אותו". צ'אביס המבוהל התחנן בפני אדריס ומשפחתו. "בבקשה אל תסגירו אותי, תתקשרו לחברים שלי, נחזיר את הכסף", התחנן. "לא הסכמנו", אומר אדריס. "חיכינו למשטרה 20-25 דקות עד שהגיעו בשביל לקחת את הבן אדם. הוא ממש שיגע אותנו עד אז. החליף בגדים כל הזמן, נכנס למקום של פיצה, יצא משם".

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי צ'אביס, שהופיע ברישומי המשטרה כריינוסו לאורך כל הדרך, חשש כשהגיע לחדרי החקירות, אך גם לחוקרי המשטרה ניסה לבצע תחבולות חקירתיות. במהלך החקירה, ניסה להשתמש בשמות בדויים של חבריו, ניסה לביים התעלפויות, קם מהכיסא והתהלך במקום. "אני מפחד", אמר בחקירתו. "בכל ארץ יש עורך דין שהוא נוכח, בגלל זה אני רוצה לשתוק", הבהיר, במה שהסגיר כי מדינת ישראל היא לא המדינה הראשונה בה פעל בשיטה דומה.

החוקר: "מאיפה אתה?

צ'אביס: "מגוואטמלה", הודיע צ'אביס בלי להניד עפעף.

החוקר: "מאיפה הגעת לישראל?"

צ'אביס: "מגוואטמלה, רק שהמטוס נחת בקולומביה, בפריז ואז הגיע פה".

החוקר: "לאן הגעת בירושלים?"

צ'אביס: "לשער שכם. יש לי סחרחורת, אני לא רוצה לענות יותר, נתנו לי מכות ולא לקחו אותי לבית חולים".

בשלב זה, החוקר החליט להזמין את בני משפחת אדריס לתחנת המשטרה. "אלה האנשים שתפסו אותך כי אתה גנבת והם רצו להסגיר אותך. הם לא רצו להרביץ לך ואין להם אינטרס. מהי תגובתך?" שאל החוקר. "אני לא משקר, אם אתם בטוחים שאני עשיתי את זה, אז למה אני פה?", השיב. החוקרים הציגו את תמונתו של חברו, אותה הצליחו בני משפחת אדריס לצלם. בתגובה, אמר צ'אביס: "זה גווארו" )בתרגום מספרדית, מדובר בכינוי ל"חבר" או "אחי"(.

החוקר: "מה השם שלו?"

צ'אביס: "לא יודע. הוא הציג את עצמו כ-'מארק, או 'מריו' בבית הקפה".

החוקר: "אני אומר לך שביום רביעי ה-09 לאפריל 2014 אתה היית בירושלים, ברחוב צאלח א-דין וביחד עם עוד אנשים עקבת אחרי הקורבן עד לאזור הגבעה הצרפתית, שם פרצתם לרכב של הקרבן מסוג פורד וגנבתם ממנה כסף".

צ'אביס: "לא זוכר שעשיתי דבר כזה".

החוקר: "אתה לא עונה על השאלה שלי, עשית את מה שאמרתי או לא?"

צ'אביס: "לא זוכר שום דבר ממה שאתה מאשים אותי. יכול להיות, אבל אני לא זוכר".

במשטרה גבו אז עדויות מצעירות מתל אביב מהן עלה כי אחד השעשועים המרכזיים של חברי הכנופייה הקולומביאנית הוא לבזבז את השלל מן העוקצים על נערות ליווי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניסה לבצע תחבולות חקירתיות גם למשטרה. צ'אביס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנו של אדריס, תאמר, מוסיף כי באותו היום הם הצליחו גם להתחקות אחר העוקץ השני. "רציתי להרביץ לו", אומר תאמר. "רציתי לקחת אותו עד שהוא יביא לנו כסף, אבל אבא שלי לא היה בטוח שזה היה הוא, אז שחררנו אותו".

"ריחמתי עליו", מוסיף ג'מאל. "לא הייתי בטוח במאה אחוז שזה הוא אז נתתי לו לברוח. אבל צילמנו את הדרכון ומספר האוטו שלו וגם ידענו שהאוטו היה שכור מתל אביב. הזהרתי את המשטרה. באותו היום נסענו לתל אביב".

למזלו של ג'מאל, יש לו חברים במשרד הפנים. הוא הבין מיד כי הגנב השני הצליח להימלט לירדן.

"קבעתי עם המשטרה שאני אסע לירדן", אומר אדריס. "יש לי דרכון ירדני. התלוננו דרך האינטרפול ודיברתי עם קצין גדול בירדן". לרוע מזלו, הוא לא הצליח לחצות את הגבול לירדן, כיוון שהממשלה הירדנית לא הסכימה שייכנס לצורך החיפושים.

לאחר שבועיים של חקירה, הגישה המשטרה כתב אישום נגד הגיבור הקולומביאני. על כתב האישום נכתב: מדינת ישראל נגד הוגו ריינוסו.

הוגו ריינוסו, להזכירכם, כלל לא קיים. האישומים שייחסו יחידת התביעות של המשטרה לכוכב הוירטואלי: גניבה. אותה הגניבה, הומרה במסגרת גזר הדין לסיוע לגניבה מרכב. החבר הוירטואלי, מבלי שבית המשפט יודע על כך, שלח נאשם וירטואלי מונצואלה לשבעה חודשים של מאסר בלבד, מבלי לנסות לברר היכן הכספים.

במקביל, אדריס לא הרפה. הוא רצה לקבל את כספו בחזרה. להפתעתו הרבה, במהלך בירור עם שגרירות ונצואלה, התברר כי אותו ריינוסו לא קיים ברישומים. עד מהרה התברר כי ריינוסו הוא למעשה צ'אביס מקולומביה, אך זה כבר היה מאוחר מדי. צ'אביס שוחרר ממאסר וגורש מישראל. הבקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ שהגיש אדריס באמצעות עו"ד זחאלקה בגין התחזות ועבירות של מרמה לא הרתיעה את המדינה, שהגישה צו גירוש לפני שאדריס הספיק למצמץ. כך מצא עצמו צ'אביס בדרכו חזרה לקולומביה שמח ומאושר.

seperator

בימים אלו מגיש אדריס תביעה אזרחית בסך 200 אלף שקלים נגד המשטרה ונגד צ'אביס בתקווה להחזיר את כספו. בתביעה כתב זחאלקה כי "הנתבעת 2 (המשטרה, י"א) גילתה אוזלת יד מוחשית בעצם הרשעת אדם 'וירטואלי', תוך הימנעות מנקיטת מאמצים לחשיפת זהותו האמיתית של הנתבע 1 (צ'אביס, י"א) שנכנס ארצה עם דרכון מזויף וזאת חרף כל הספקות שצפו על פני השטח". בתביעה טוען עוד אדריס כי המשטרה גילתה אוזלת יד בתיאום עם מדינות אחרות באשר לטיפול בכנופייה הקולומביאנית, שהפכה לארגון פשע בינלאומי שעוקצת אנשים במשך תקופה ארוכה במדינות רבות.

"כבר מהתחלה עלו חשדות בדבר זהות בדויה", אומר עו"ד זחאלקה. "טענו בבית המשפט במסגרת ביניים שמדובר באיש שמחזיק בזהות בדויה. הוגש כתב אישום כנגד חבר כנופייה לא נכון ולא קיים. פנינו לפרקליטות ואמרנו להם 'תבררו את הזהות של אותו האדם'. עד שהעניין התברר, עברו מספר חודשים וכל המאמץ ירד לטמיון".

ג'אמל, אחד הנעקצים בפרשת הקולומביאנים שנפגע כתוצאה מכך שאחד החשודים הורשע בזהות בדויה. יולי 2015. נועם מושקוביץ
מכין תביעה. ג'מאל אדריס/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully