וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על החלטת קרי לא לבקר בישראל: "באמת אין לו סיבה להגיע"

28.7.2015 / 23:06

לפי דיווח בגלי צה"ל, ראש הממשלה אמר כי בשל העובדה שביקור שר החוץ האמריקני במזרח התיכון יעסוק בהסכם הגרעין, אין לו סיבה לבקר במדינה. "אנחנו לא שותפים בשולחן, אלא מנה בתפריט עצמו", אמר נתניהו בנימה מבודחת

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(קרי: "אם איראן לא תציית - נגיב במהירות)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (שלישי) בנימה צינית ומבודחת להחלטתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שלא לבקר בישראל בעת נסיעתו הקרובה למזרח התיכון, שתעסוק בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות. לפי דיווח לגלי צה"ל, נתניהו אמר בעת חזרתו מקפריסין: "באמת אין לו סיבה לבוא לכאן. ההסכם הזה לא קשור אלינו ואין לו השפעה עלינו. אנחנו לא שותפים בשולחן, אלא מנה בתפריט עצמו".

קרי יגיע בשבוע הבא לביקור במזרח התיכון - במצרים ובמדינות המפרץ הפרסי - לדיונים בנוגע להסכם הגרעין וכן בנוגע למאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בהודעה של מחלקת המדינה שפורסמה אמש בלטה העובדה שישראל לא מוזכרת בין המדינות שקרי עתיד להגיע ולבקר בהן. ב-2 באוגוסט יגיע קרי לקהיר למה שהוגדר כ"אשרור המחויבות האמריקנית לשימור השותפות עם מצרים". יום לאחר מכן ייצא השר לדוחא, בירת קטאר, כדי להיפגש עם מקביליו מערב הסעודית, מאיחוד האמירויות, מבחריין, מכוויית, מעומאן ומקטאר.

עוד כתבות בנושא:
ברקע הוויכוח על הסכם הגרעין: קרי יגיע למזה"ת - ולא יבקר בישראל
קרי הותקף בשימוע בבית הנבחרים: "איראן תקבל מבול מזומנים"
שרת החוץ האירופית בטהראן: "יישום ההסכם יסלול דרך ליחסי איראן-אירופה"

נתניהו: "ההסכם סולל לאיראן את הדרך להתחמש בנשק גרעיני". רויטרס
"הסכם הגרעין לא קשור אלינו". נתניהו/רויטרס

אי הגעתו של קרי לישראל מעידה על המתיחות בין וושינגטון לירושלים בסוגיית הגרעין, שהיא אחת ממטרות הביקור. בימים האחרונים נרשמו חילופי דברים קשים בין קרי לבין בכירים ישראליים על רקע ההסכם. ביום שישי האחרון האשים קרי את המתנגדים להסכם, ובהם ישראל, בכך שהם מאפשרים ל"פחד ולאמוציות" להכתיב את שיקול דעתם.

"התחלנו (את המשא ומתן עם איראן) עם זמן פריצה (לפצצה גרעינית) של חודשיים. בעזרת ההסכם, במשך עשר שנים, זמן הפריצה יהיה שנה אחת או יותר. האם ישראל בטוחה יותר כאשר זמן הפריצה הוא שנה, או חודשיים?", שאל קרי את הקהל בנאומו במכון המחקר "המועצה ליחסי חוץ" בניו יורק. נוסף על כך, טען כי אם הקונגרס האמריקני יצביע נגד קבלת הסכם הגרעין עם איראן, "העולם יאשים את ישראל".

בתחילת השבוע הגיב בחריפות השר הממונה על איראן בממשלה, יובל שטייניץ, לדברי קרי. שטייניץ הבהיר כי "מדינת ישראל תשמיע את עמדותיה בסוגיית הגרעין האיראני, הרלוונטית לביטחונה ולקיומה, ולאיש אין סמכות להלך עליה אימים".

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בעת שימוע על הסכם הגרעין בועדת החוץ של הבית הנסחרים האמריקני, יולי 2015. רויטרס
"אם הקונגרס לא יאשר את הסכם הגרעין, טהראן תתקדם לעבר פצצה גרעינית". קרי בשימוע בבית הנבחרים. היום/רויטרס

היום העיד קרי בשימוע של ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים על הסכם הגרעין. יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני אד רויס תקף את ההסכם וטען כי הוא מעניק לאיראן "מבול של מזומנים", בזמן שהוא מחליש את יכולתה של וושינגטון ללחוץ על טהראן. "אם ההסכם יאושר, איראן תקבל מבול של מזומים שיחזקו את עמדתה הבינלאומית", טען רויס. "בזמן שאיראן תתחזק, אנחנו נהיה חלשים יותר".

קרי הזהיר כי אם הקונגרס לא יאשר את הסכם הגרעין, טהראן תתקדם לעבר פצצה גרעינית, הסנקציות הבינלאומיות יתפוררו, וארצות הברית תישאר ללא יכולות הפיקוח המעוגנות בהסכם. לדברי קרי, אם ארצות הברית תיסוג מההסכם, יתר המעצמות לא ילכו בעקבותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully