וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החוק הנורבגי" אושר בוועדת החוקה; יחול גם על סיעת הליכוד

28.7.2015 / 23:34

ברוב של 7 ח"כים מול 6 אושרה לקריאה שנייה ושלישית ההצעה שקובעת כי שר או סגן שר מכל סיעה יוכל להתפטר מהכנסת ובמקומו ייכנס הח"כ הבא ברשימה. בשל שינויים שנעשו בהצעה, החוק יחול כל הסיעות, ויהיה תקף לכנסת הנוכחית בלבד

מליאת הכנסת בערב השבעת הממשלה ה-34, מאי 2015. נועם מושקוביץ
השבעת ממשלת נתניהו במליאת הכנסת, במאי האחרון/נועם מושקוביץ

בתום דיון ארוך שנמשך רוב שעות היום, ולאחר שנדחו 79 הסתייגויות, אישרה הערב (שלישי) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת את "החוק הנורבגי", לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. ההצעה אושרה ברוב של שבעה חברי כנסת מהקואליציה מול שישה חברי כנסת מהאופוזיציה.

על פי ההצעה, אותה מקדמת שרת המשפטים איילת שקד, שר או סגן שר אחד מכל סיעה יוכל להתפטר מהכנסת, ובמקומו ייכנס לכנסת הבא בתור מסיעתו ויכהן כח"כ. אם האחרון יחדל לכהן בתפקיד באותה קדנציה - השר המקורי יוכל לשוב לכנסת על חשבון מחליפו.

הוועדה קיבלה שלוש הסתייגויות בנוגע להצעת החוק, שהביאו לשינוי מהותי בה. העיקרית שבהן היא החלתה כהוראת שעה, מה שאומר שתהיה תקפה לכנסת הנוכחית בלבד. ההסתייגות השנייה היא ביטול החלתה על סיעות של 12 ח"כים לכל היותר, מה שיאפשר גם בליכוד - המונה 30 מנדטים בכנסת - להכניס ח"כ חדש שיתפטר.

עוד בוואלה!NEWS:
הממשלה אישרה את "החוק הנורבגי": ח"כ יוכל להחליף שר שהתפטר
מחלוקת ראשונה בקואליציה: כחלון מתנגד לממן ח"כ שיחליף סגן שר

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

תחילתו של החוק עם היוודע תוצאות הבחירות. הח"כית שולי מועלם-רפאלי מהבית היהודי נותרה מחוץ לכנסת, לאחר שהוצבה במקום התשיעי וסיעתה קיבלה שמונה מנדטים. לפיכך החליטו במפלגה לדרוש את קידומו של החוק הנורבגי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. בליכוד לא התלהבו מהרעיון, מחשש שרשימת הדורשים לכנסת תלך ותגדל, ועל כן הוחלט לקדם "חוק נורבגי קטן", במסגרתו רק שר אחד יוכל להתפטר, ורק בסיעות קטנות מ-12 חברים.

המהלך הוביל לעימות בין שר האוצר משה כחלון לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. מאחר שביהדות התורה אין שרים, הדגישו בסיעה החרדית כי הם מעוניינים בשינוי חקיקה סבוכים כך שהחוק יחול גם על סגני שרים. בסביבת כחלון טענו: "בסופו של דבר החוק הזה הופך לסידור עבודה".

בסופו של דבר החוק, כאמור, גם על סיעות בנות יותר מ-12 חברים וגם על סגני שרים. המשמעות היא שבנוסף לח"כ שולי מועלם-רפאלי, ייכנסו לכנסת גם מרים השכל מהליכוד ויעקב אשר מיהדות התורה. בנוסף ייכנסו לכנסת גם אברהם מיכאלי מש"ס ושי באב"ד מכולנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully