וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס מגיב להסלמה בהר הבית: "נלמד את ישראל לקח"

גם ברשות הפלסטינית הזהירו מהמתיחות במקום הקדוש, בטענה כי "האזור יגרר לתוצאות לא רצויות". הבוקר נהרג צעיר פלסטיני בעימות עם כוחות הביטחון ליד קלנדיה - השלישי בתוך שבוע. דודו: "לא היה מבוקש, ירו בו בחזה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מחמוד אבו לטיפה, מבוקש פלסטיני בן 18, נהרג לפנות בוקר (שני) במהלך ניסיון מעצר שלו בידי כוח משמר הגבול (מג"ב) במחנה הפליטים קלנדיה שליד רמאללה. אבו לטיפה הוא הפלסטיני השלישי בתוך שבוע שנהרג במהלך פעילות של כוחות הביטחון בגדה. על פי הודעת מג"ב, אבו לטיפה החל לברוח מהלוחמים לעבר גג של מבנה ולא נענה לקריאותיהם. בשלב זה, החל הכוח בביצוע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר פלג גופו התחתון של המבוקש, אשר נפגע אך המשיך לברוח, ולאחר מכן נפל מהגג ונפצע באורח אנוש. פרמדיק של הכוח העניק לו טיפול רפואי, אך בסיומו נאלץ לקבוע את מותו.

הפלסטינים מצדם מכחישים את הטענה הישראלית, שלפיה המבוקש נהרג כתוצאה מנפילה מהגג. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי אבו לטיפה דימם על הגג כחצי שעה לאחר שנורה בידי החיילים, ורק לאחר מכן הועבר לאמבולנס פלסטיני שם נקבע מותו. דודו של ההרוג, ג'מאל לאפי, התראיין לסוכנות הידיעות "מען" וטען כי החיילים ביצעו וידוא הריגה בבנו: "עצרו אותו על הגג לאחר שנורה ברגלו, ואז ירו בחזהו. הוא אף פעם לא היה מבוקש על ידי ישראל". הדיווחים הללו זכו היום להד רב בתקשורת הפלסטינית.

הלווית הרוג פלסטיני בקלנדיה 27/7. טוויטר, אתר רשמי
לפי הודעת מג"ב נהר מנפילה מהגג. הלווית ההרוג בקלנדיה, היום/אתר רשמי, טוויטר

ביום חמישי האחרון לפנות בוקר נהרג פלסטיני בן 53, פלאח אבו מאריא, ושני בניו נפצעו, במהלך פעילות מעצרים של צה"ל בכפר בית אומר שבהר חברון. יום לפני כן נהרג מוחמד אחמד אל-עונה בן ה-21 נורה במהלך עימותים ליד ג'נין ומת מפצעיו. בסך הכול נהרגו מתחילת 2015 16 פלסטינים בעימותים עם כוחות הביטחון ברחבי הגדה. מדובר בעליה יחסית ל-2014, אם לא לוקחים בחשבון את תקופת מבצע "שובו אחים" ו"צוק איתן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

במקביל למותם של שלושת הפלסטינים השבוע, חלה הסלמה במצב הרגיש בהר הבית. בסרטון שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS תועדה ביום שישי האחרון צעירה יהודייה, אביה מוריס, מתעמתת עם נשים ערביות בסמוך למתחם הר הבית בעת תפילות המוסלמים, וקוראת לעברן קריאות "מוחמד חזיר". הצעירה נעצר באותו היום בידי כוחות המשטרה בביתה שבמאחז אחיה שבבנימין בחשד להסתה לאלימות והפרת הסדר הציבורי.

על רקע הפרסום הרב לו זכה הסרטון בסוף השבוע, פרצו אתמול, צום תשעה באב, מהומות בהר הבית, במהלכן התבצרו מפגינים ערבים, חלקם רעולי פנים, במסגד אל-אקצא במתחם הר הבית והשליכו אבנים, זיקוקים ובקבוקי תבערה, בעת שמתפללים יהודים רבים שהו במקום לרגל תפילות תשעה באב. כוח לוחמי משטרה ומג"ב פיזר את המתפרעים באמצעות רימוני הלם. במהלך האירועים נעצרו שלושה פלסטינים וארבעה שוטרים נפצעו באורח קל מידויי אבנים. נראה ש"מוחמד חזיר" הפך לתופעה, ואמש, לאחר ששככו המהומות, פורסם סרטון נוסף שבו צילם עצמו צעיר יהודי כאשר הוא צועק את אותה הקריאה שוב ושוב ברחבת הר הבית. הצעיר נעצר הבוקר בכותל המערבי, ככל הנראה בעת שניסה שוב לעלות להר הבית.

בזמן תפילות תשעה באב: רעולי פנים התעמתו עם כוחות הביטחון בהר הבית.
מתפללים יהודים רבים שהו במקום לרגל תפילות תשעה באב. עימותים בהר הבית, אתמול

בחמאס ניצלו את תקריות ההרג והאירועים בהר הבית כדי לתקוף את ישראל, ולקרוא לפלסטינים בגדה להגביר את קצב הפיגועים. ביום שבת דווח כי ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל שוחח בטלפון עם משפחתו של פלאח אבו מאריא שנהרג ביום חמישי בתקרית בבית אומר, והבטיח להם "כי דמו לא נשפך לשווא". דובר הארגון סמי אבו זוהיירי רשם אמש בעמוד הפייסבוק שלו כי האירועים בהר הבית מהווים הסלמה מסוכנת שמוכיחה כי ישראל מגבירה את קצב "הייהוד של ירושלים והמקומות הקדושים", וקרא לפלסטינים בגדה לנקוט "בפעולות התנגדות של בודדים" לצד "ההתנגדות המאורגנת" שמוביל חמאס. דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, רשם היום בחשבון הטוויטר שלו כי מסגד אל-אקצא הוא קו אדום שפגיעה בו לא תעבור בשתיקה, וכי הפלסטינים בגדה ובירושלים "ילמדו את ישראל לקח" על מעשיה בהר הבית.

"האזור ייגרר לתוצאות לא רצויות"

גם ברשות הפלסטינית לא נותרו בשתיקה נוכח מקרי ההרג והאירועים בהר הבית. נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התראיין היום לרדיו "קול פלסטין" ואמר כי מעשיה של ישראל יאלצו את ההנהגה הפלסטינית "לקבל בקרוב החלטות חשובות". לדבריו, מאז יום ראשון אבו מאזן נמצא בקשר רציף בנושא זה עם גורמים שונים בעולם, בראשם ירדן. אבו רודיינה קרא לישראל להפסיק לאלתר את צעדי ההסלמה, ולא, "האזור ייגרר לתוצאות לא רצויות". בכיר הרשות סאיב עריקאת, אשר כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS נפגש בשבוע שעבר עם השר סילבן שלום, הודיע הערב כי שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית יתכנסו בשבוע הבא בקהיר כדי לדון ב"הסלמה הישראלית האחרונה בירושלים". לדבריו, הפגישה תכונס לבקשת אבו מאזן, ותעסוק בעיקר באירועים בהר הבית.

האירועים באתר הקדוש למוסלמים מעוררים מוסיפים לסערה בקרב הפלסטינים, ומעוררים תגובות בעולם הערבי כולו. ירדן גינתה אתמול את "הפגיעה במתפללים המוסלמים" בהר הבית, ואמרה כי מדובר בהתגרות ישראלית ברגשות כל הערבים והמוסלמים. שר ההסברה הירדני מוחמד אל-מומני, הזהיר כי האירועים בהר הבית עלולים "להביא לעלייה בעוינות", וקרא לממשלת ישראל לקחת אחריות ולמנוע הישנות של מקרים מסוג זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully