וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לפרקליטות: בית המשפט זיכה 3 פעילי ימין שהואשמו ב"תג מחיר"

יהושע בריינר, כתב לענייני משפט

27.7.2015 / 18:00

השלושה נעצרו ב-2012 ליד כפר שבו הוצת רכב כשבמכוניתם בנזין, תרסיסים ודוקרנים. ואולם, נקבע כי לא נמצאה ראיה ישירה הקושרת אותם לאירוע. "ספינת הדגל של הפרקליטות במאבק ב'תג מחיר' טבעה במצולות"

צילום: דוברות משטרת מחוז ש"י

בית משפט המחוזי בבאר שבע זיכה היום (שני) שלושה פעילי ימין שהואשמו בפעולת "תג מחיר" בשנת 2012. כתב האישום ייחס לשלושה הצתה של כלי רכב בכפר סמוך לחברון וריסוס כתובת גרפיטי שבה נכתב "ד"ש מאפי" (אפי חייקין, פעיל ימין שהיה באותה העת במעצר - י"ב). הנאשמים, אהרון סדיגורסקי, נתנאל קלרמן ויחיאל לקס, צעירים המתגוררים בבית אל, נתפסו במארב של אנשי שב"כ ומשטרה ארבעה קילומטר מהכפר שבו הוצתה המכונית. עם זאת, בהכרעת הדין קבע השופט יואל עדן כי לא נמצאה כל ראיה ישירה הקושרת בין השלושה לבין הצתת הרכב או ריסוס הכתובת.

ככל הנראה, המארב לשלושה תוכנן על רקע מידע מוקדם ובמהלכו התקינו הכוחות אמצעי מעקב במכונית "סובארו", ולפיכך כונתה הפרשה "יפנית אדומה". מהכרעת הדין עולה כי בכלי הרכב נמצאו במהלך המעצר בנזין, תרסיסים, דוקרנים וחפצים חשודים נוספים, אולם בפועל, בית המשפט החליט כי אין קשר בין האמצעים שנמצאו לבין העבירות המיוחסות לשלושה. כמו כן, בדיקת לוח הזמנים בין מועד ההצתה המדויק – שאינו ברור – לבין לכידתם של השלושה, העלתה ספקות לגבי האפשרות שהם היחידים שהיו יכולים לבצע את הפשע באותו לילה.

אמנם נקבע בהכרעת הדין כי "לא ניתן לתת אמון" בעדויותיהם של הפעילים, אולם לדברי השופט עדן, "הדרישה הראשונית והבסיסית לצורך הוכחה מעל לספק סביר, הינה קיומן של ראיות פוזיטיביות - וכאלו אין בפניי. בחומר הראיות רב הנעדר עד כדי יצירת ספק סביר". לצד זיכויים מעבירות ההצתה וריסוס הגרפיטי, הורשעו השלושה בעבירה של הפרעה לשוטר משום שנמלטו מהכוחות, והנאשם לקס הורשע גם בתקיפת שוטר.

עוד בוואלה!NEWS:
מהפכת הקנאביס הרפואי: מי יוכל לקנות, היכן ובאיזה מחיר?
החוקרות שהפלילו את הרב שיינברג: "הוא כמו אלוהים למתלוננות"
ח"כ לוי-אבקסיס לווינשטיין: השר אלקין סחט אותי באיומים

שלוש שנים אחרי שנעצרו: פעילי ימין זוכו ממעורבות ב"תג מחיר". מערכת וואלה!
הציוד שנתפס בכלי הרכב שהשלושה נסעו בו/מערכת וואלה!

"בעצם הנוכחות בכניסה לכפר אחר, המרוחק 7-4 קילומטרים ממקום ההצתה, אין כדי להביא למסקנה כי ההצתה והכיתוב בוצעו על ידי הנאשמים", נכתב בפסק הדין. "המוצגים שנמצאו ברכב שבו נסעו לא נקשרו מבחינה מעבדתית, לא להצתה ולא לכיתוב וגם טביעות אצבע לא נמצאו. אין כל עד ראיה או כל ראיה אחרת אשר יכולה להצביע על הימצאות הנאשמים בכפר שבו בוצעה ההצתה".

הכרעת הדין הינה מכה לא רק לפרקליטות, שבחרה להגיש כתב אישום על בסיס ראיות נסיבתיות בלבד, אלא גם לשב"כ. מהכרעת הדין עולה כי אנשי השב"כ, המכונים "קרן" ו"להב" עקבו מקרוב אחר פעילי "תג מחיר" באזור ואף היו במארב באותו הלילה, אולם כאמור לא הצליחו להביא די ראיות. אמנם ניתן להרשיע נאשמים על סמך ראיות נסיבתיות, אולם על הראיות להצביע על מסקנה אחת ברורה ויחידה אשר שוללות אפשרויות אחרות, שלא כמו במקרה של השלושה.

מעבר לכך, הגשת כתבי האישום בפרשה נחשבה להצלחה עבור השב"כ והפרקליטות, משום שהייתה זו הפעם הראשונה שבה הועמדו לדין חשודים בביצוע עבירות "תג מחיר" משמעותיות. אלא שהכרעת הדין מהווה פגיעה במאמצי מערכת אכיפת החוק ומדגישה שוב עד כמה התנהגות נחקרי הימין בחדרי החקירות מקשה על העמדתם לדין. השלושה לא שיתפו פעולה בחקירת השב"כ והמשטרה ושתקו לכל אורכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"מגישים כתבי אישום על סמך רוח וצלצולים"

עו"ד יצחק בם, שייצג את אחד החשודים מטעם הסנגוריה הציבורית, מסר בתגובה: "ספינת הדגל של פרקליטות המדינה במאבק נגד 'תג מחיר' טבעה במצולות. זה מה שקורה כאשר פרקליט המדינה מאשר הגשת כתבי אישום על סמך רוח וצלצולים ובלא ראיות ממשיות. חבל שמעודף רצון להגיע להישגים במאבק בתג מחיר הפרקליטות מבזבזת כספי ציבור על כתבי אישום מופרכים".

מארגון "יש דין" נמסר: "מדובר בזיכוי שערורייתי ובלעג למערכת אכיפת החוק. שלושת הנאשמים נתפסו כשברשותם נמצא רובה דמה, כובעי גרב, כפפות, דוקרנים וחומרי בעירה. חרף עובדות אלה, מצא בית המשפט לנכון לזכותם מעבירת עבריינות אידיאולוגית קשה בשל מחסור בראיות. מנתוני 'יש דין' שפורסמו השנה, עולה כי במרבית ביטולי כתבי האישום במקרים של עבריינות אידיאולוגית, היתה זו תוצאה של כשלון גורמי החקירה והתביעה להוכיח את הטענות נגד הנאשמים, ומקרה זה מהווה דוגמה הממחישה זאת היטב".

שבתי בנדט השתתף בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully