וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף ל"ג'יהאד אקספרס": חדשות רעות לדאעש מכיוון טורקיה

27.7.2015 / 12:55

אחרי הפיגועים, טורקיה מבינה שלא תוכל עוד לתמוך בדאעש במחשכים. במערב מתייחסים להפצצות הטורקיות בסוף השבוע כאל "מהלך משנה משחק", אבל באנקרה עוד מתחבטים כיצד להילחם במדינה האסלמית בלי לחזק את הכורדים. אימפריית דאעש, פרק 2. ריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: עומר מירון, עריכה: ניר חן

צפו בריאיון עם עם אלון ליאל, לשעבר שגריר ישראל בטורקיה ומנכ"ל משרד החוץ

כשעליית המדינה האסלאמית תיבחן בראייה היסטורית, לא ניתן יהיה להתעלם מהתרומה המשמעותית של טורקיה, המדינה היחידה שלה גבול משותף עם סוריה (באורך 800 ק"מ) ועם עיראק (350 ק"מ). טורקיה הפכה בחמש השנים האחרונות למנוע הטורבו במפעל של דאעש. צעירים שגויסו לארגון טסו לטורקיה, וממנה חצו את הגבול לסוריה ולעיראק. לא מדובר רק בעשרות אלפי לוחמים שהצטרפו למדינה האסלאמית דרך הגבול עם טורקיה, ללא הפרעה. דרך הגבול הועברו לדאעש גם תחמושת, כספים, ציוד ואספקה. בתי חולים מסוימים אף קיבלו באופן קבוע פצועים מקרב הארגון.

דיפלומטים אירופאים בכירים כינו את המדיניות הטורקית "דלת פתוחה לג'יהאדיסטים". הטיסה מאיסטנבול לגזיאנטפ הסמוכה לגבול הסורי, נקראה בפיהם "ג'יהאד אקספרס" בגלל שבנתיב הזה טסו כה רבים מאנשי דאעש. טורקיה היא באמת נקודת התורפה במאבק מול דאעש, שאפשרה את צמיחת הארגון. בעוד איראן השיעית מתייחסת לאיום דאעש ברצינות ומתמודדות מולו בזירות שונות, טורקיה נקטה בשיתוף פעולה שקט עם המדינה האיסלמית, גם אם הכחישה זאת רשמית. מבחינתה של אנקרה, המלחמה בסוריה מצטיירת כתשבץ בלתי פתיר. מפת האינטרסים שלה כה סבוכה ומאתגרת, עד שקשה לראות כיצד לצלוח את הסבך.

מטוסים טורקים תקפו מטרות של "המדינה האיסלאמית" בשטח סוריה. צילום מסך
תקיפה טורקית נגד דאעש בסוריה/צילום מסך

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן דרש בשלביה הראשונים של מלחמת האזרחים בסוריה להפיל את משטר אסד, ש"תפקידו ההיסטורי תם". אבל מבחינת ארדואן, האויבים האסטרטגיים, השנואים והמסוכנים ביותר מבחינה פוליטית פנימית, הם הכורדים. אין דבר שמפחיד יותר את ממשלת טורקיה מאשר מדינת כורדיסטן עצמאית בצפון עיראק ובצפון סוריה. מדינה כזאת עלולה להפוך לישות פוליטית שתדבר בשמם של הכורדים בדרום-מזרח טורקיה ותדרוש מהקהילה הבינלאומית הכרה אוטונומית גם בהם, או סיפוחם לכורדיסטן הגדולה. הכורדים מהווים 18% מאוכלוסיית טורקיה, ובבחירות שנערכו במדינה בחודש שעבר, הצליחה לראשונה מפלגה פרו-כורדית להיכנס לפרלמנט, ואפילו שואפת לשבת בממשלה.

רק לפני חודש, דרש ארדואן לעצור את הכורדים בסוריה מחשש שתהיה להם מדינה משלהם. אותם כורדים שנעזרים בחצי השנה האחרונה בהפצצות אמריקניות מהאוויר כדי להדוף את דאעש. "אני אומר לכל העולם שלא נאפשר לעולם הקמת יישות מדינתית בגבולנו הדרומי בצפון סוריה", הבהיר ארדואן לכורדים אחרי שנבהל מההצלחות הצבאיות של מיליציית YPG הכורדית בקרבות מול דאעש. הוא גם טען כי הכורדים מבצעים טיהור אתני בצפון סוריה. דיווחים בכלי תקשורת שמזוהים עם האופוזיציה לארדואן טענו שהוא נחוש לשלוח את צבא טורקיה להילחם בכורדים בסוריה, ופירטו תכניות - שהוכחשו על ידי הממשלה - לשליחת כ-18 אלף חיילים שישתלטו על השטח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שירותי הביטחון בטורקיה הזהירו כי 3,000 םעילי דאעש מתכננים פיגועים. הפיגוע בטורקיה./מערכת וואלה!, צילום מסך
"טורקיה הכינה בחודשים האחרונים תכנית להתמודדות מול דאעש. יש לה בנק מטרות שהיא מכירה וידעה לתקוף ברגע שהחלה לפעול נגד דאעש. בנוסף, היא הפגינה יכולת מודיעינית ואכיפתית כשערכה פשיטות וגלי מעצרים נרחבים בכל רחבי המדינה"

הצלע השלישית במשולש האינטרסים הסורי הוא דאעש. כחברת נאט"ו טורקיה הייתה תחת לחץ כבד בשנה האחרונה, כשהחברות האחרות רצו להיעזר בה כדי להילחם בדאעש. לאורך הגבול הסורי פרוסות סוללות טילי פטריוט מטעם נאט"ו, ובאנקרה נאלצו לשחק משחק כפול: מחד, להתנגד בפומבי לדאעש כדי לא לחבק את הארגון שכל המערב מתעב, ומאידך לא לשתף פעולה עם כוחות הקואליציה, כדי לא לסייע לאסד ולהימנע מפיגועים נגד מטרות טורקיות. חוסר שיתוף הפעולה הטורקי היווה מכשול אדיר, מפני שאין שותפה חשובה מטורקיה - בעלת כוח הלחימה השני בגודלו בנאט"ו - במערכה מול המדינה האסלאמית.

טורקיה ביקשה בשנים האחרונות מהקהילה הבינלאומית ליצור אזור חיץ בגבול בו תיאסר פעילות אווירית. כן הביעה את רצונה לקבל סיוע בקליטת כמעט שני מיליון פליטים מסוריה לבדה. היא לא קיבלה את מבוקשה ממדינות המערב, והרגישה עצמה משוחררת ממחויבות להתייצב לצד המערב בחזית הלחימה מול דאעש.

באוגוסט 2014, אחמט דבטאולו נשא את נאומו האחרון כשר חוץ לפני שמונה לראש ממשלה. הוא התייחס לדאעש כ"קבוצה של אנשים מרקעים שונים שמרגישים מדוכאים על ידי שלטונות עיראק וסוריה. אילו המדינות האלה היו מטפלות בסונים ודואגות לאינטרסים שלהם, הם לא היו מתקוממים". דבטאולו כינה את דאעש "תנועה" וסבר שכשייתנו חופש לסונים הם יניחו את נשקם. מהתוכן ומנימת הדברים, התקבל רושם ברור שממשלת טורקיה לא רואה בדאעש בעיה אלא יותר אמצעי לפתרון. דאעש הוגדר על ידי ממשלת טורקיה כ"בעיה לטווח קצר", שניתן להתגבר עליה בקלות, בעוד שהמחתרת הכורדית נחשבת ל"בעיה לטווח ארוך", זו שהטורקים מתמודדים עמה צבאית ומדינית כבר 30 שנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"לא משנות כל המטרות והכוונות השונות שלהם, כרגע ארדואן ואסד נלחמים באותו הצד"

עסרא יקאר, רופאה טורקיה כורדית, התנדבה לטפל בפצועים הכורדים במערכה בכובאני, אותה הצליחו הכורדים לכבוש מחדש מידי דאעש. בדצמבר 2014 היא נפגעה בראשה ובעינה מהתקפה של דאעש. יקאר כיתתה רגליה בין כמה בתי חולים בטורקיה, כשהועברה לבסוף לבית חולים מודרני באנקרה, היא כבר איבדה את עינה. בעוד היא עוברת טיפולים בבית החולים, תובע מחוז דיארבקיר פתח נגדה בחקירה. יקאר הוכנסה למעצר מנהלי מפני שהואשמה בטרור. משפטה ממשיך להתנהל בבית המשפט העליון בדיארבקיר. מנגד, אמרה צ'אקאן, טורקי שהפך למפקד ביחידה לוחמת של דאעש ונפצע גם הוא בקרבות בכובאני בסוף פברואר, זכה לטיפול מסור בבית חולים בעיר דניזלי. הוא לא נעצר ואפילו לא נחקר.

"לטורקיה היה חשש כפול לפעול נגד דאעש", הסבירה כתבת CNN בטורקיה, גול טויסוז. "ראשית, חשש מפעולות תגמול. כמדינה מוסלמית, ועוד בעלת גבול עם דאעש, טורקיה חשופה לפיגועים ולטרור בשטחה יותר מכל מדינה מערבית. הרי בשטחה יש רשת של אלפי פעילים, מתווכים, ספקים ומגייסים של דאעש. שנית, בטורקיה חוששים שתקיפת דאעש תחזק את המיליציות הכורדיות, שהן עבור הטורקים ארגוני טרור שמסכנים את בטחונה כבר עשרות שנים".

ובכל זאת, בתחילת 2015 החלו הטורקים להבין בהדרגה את גודל האיום שמציב דאעש בפניהם. בפברואר ארגון המודיעין הלאומי של טורקיה שלח אזהרה חמורה לכוחות הביטחון, לפיה "3,000 לוחמי דאעש נכנסו למדינה מעיראק ומסוריה בחודש האחרון והם מתכננים פיגועי התאבדות גדולים בשגרירויות ובקונסוליות של חברות הקואליציה שתוקפות בעיראק ובסוריה".

ועדיין, לפי מפת האינטרסים הטורקית, אפשר להבין את התמיכה השקטה בדאעש בחמש השנים האחרונות, ואפשר להבין מדוע האיום הדאעשי זוהה באיחור כה גדול. כעת, אחרי שנפל האסימון באנקרה, נשאלת שאלה אסטרטגית חשובה: האם ישנו פתרון מדיני ריאלי מנקודת המבט הטורקית? פרשנים מדיניים החלו להעריך השבוע כי בלית ברירה, טורקיה תצטרך להתפשר על אסד. "לא משנות כל המטרות והכוונות השונות שלהם, כרגע ארדואן ואסד נלחמים באותו הצד", כתב שלשום מאט סקיאבנצה באתר "אטלנטיק".

טורקיה רצתה להעיף את אסד ואחר כך את הכוחות הכורדים. רק בחלוף זמן רב הבינה הממשלה שאינה יכולה עוד להתעלם מדאעש, בו תמכה בשקט במטרה להפיל את אסד. ההנחה של הטורקים הייתה שאסד ייפול והאלטרנטיבות יהיו טובות יותר. זה לא קרה, וכעת טורקיה מתקרבת חזרה לארה"ב ולכוחות הקואליציה.

ההסלמה שגררה את טורקיה למלחמה התרחשה השבוע. זה התחיל עם פיגוע של דאעש נגד צעירים פרו-כורדים בעיירת הגבול סורוץ' שגבה 32 קרבנות. קיים ויכוח אם הפיגוע כוון רק נגד הכורדים או גם כלפי טורקיה, שהחלה לאחרונה להערים קשיים על דאעש, לעצור חלק מאנשי הארגון, להגביל את פעילותו, ולהדק את הפיקוח על הגבול הסורי. כך או כך, המדרון התגלה כחלקלק וההתדרדרות הייתה מהירה. פיגועי נקם של המחתרת הכורדית נגד אנשי ביטחון טורקים, ירי קטלני מעמדה של דאעש בסוריה לעבר סיור של משמר הגבול הטורקי.

בפעם הראשונה, טורקיה השיבה אש, הכריזה מלחמה על דאעש והצטרפה לקואליציה הבינלאומית. במקביל היא הכריזה מלחמה גם על היריבים הגדולים של דאעש – הכוחות הכורדים שפועלים תחת המחתרת הכורדית. את הכורדים בצפון עיראק שנהנים כבר מאוטונומיה מפציץ חיל האוויר הטורקי באמצעות מטוסים אמריקניים. במקביל נעצרו בטורקיה 590 פעילי דאעש והמחתרת הכורדית.

התגובה החריפה של טורקיה גרמה לפרשנים בעולם להסיק שטורקיה לא נגררה לעימות, אלא תכננה אותו בתקופה האחרונה ורק חיכתה להזדמנות. "אני בטוח שטורקיה הכינה בחודשים האחרונים תכנית להתמודדות מול דאעש", אמר סונר קגאפטאי, מומחה אמריקני לטורקיה. "עובדה שיש לה בנק מטרות שהיא מכירה והיא ידעה לתקוף ברגע שהחלה לפעול נגד דאעש. בנוסף, היא הפגינה יכולת מודיעינית ואכיפתית כשערכה פשיטות וגלי מעצרים נרחבים בכל רחבי המדינה".

היגררות או יוזמה?

לורה וולס, כתבת CBS בטורקיה, מסבירה: "דווקא בעיתוי הפוליטי הזה, אחרי מערכת בחירות ולפני שקמה ממשלה, היה חשוב לארדואן ולדבטאולו להראות שיש שלטון חזק ומתפקד ולצאת בכל הכוח נגד דאעש ונגד המחתרת הכורדית". חשובה לא פחות הייתה שיחת טלפון ביום חמישי בין ארדואן לאובמה, בה סיכמו השניים על שיתוף פעולה מול דאעש.

אחרי יותר משנה של לחצים מכיוון הבית הלבן, טורקיה העניקה לבסוף לצבא ארה"ב גישה לשדה התעופה האווירי באינצ'ירליק. "מבחינת ארה"ב וחברות הקואליציה, לגייס את טורקיה לצידן זו התפתחות משמעותית", סבור ריק פרנקונה, פרשן צבאי של CNN. "זה מהלך משנה משחק".

כיום, מרבית מטוסי ארה"ב שמבקשים להפציץ בצפון סוריה חונים במדינות המפרץ הפרסי, 1,300 ק"מ מבירת המדינה האיסלאמית א-רקה שבצפון סוריה. מהבסיס באינצ'ירליק המרחק לא-רקה הוא רק 320 ק"מ. זה אמור להגביר שבעתיים את היעילות והאיכות של התקיפות האוויריות של האמריקנים. מטוס שמגיע מהמפרץ מסוגל לשהות כשעתיים מעל סוריה לפני שהוא נדרש לשוב לבסיס. המראה מאינצ'ירליק תאפשר למטוסים לחוג עד 10 שעות מעל סוריה לפני שובם לבסיס. הבעיה היא שהאמריקנים מתאמים עם כוחות הקרקע הכורדים את התקיפות בצפון סוריה, ולא ברור אם הטורקים יסכימו למשימות אוויריות שיספקו סיוע לכורדים.

פרשנים פוליטיים מעריכים שארדואן שואף לבחירות חוזרות, וצעדים תקיפים נגד דאעש ובמיוחד נגד הכורדים ישרתו אותו מבחינה אלקטורלית. "עסקת החבילה הכרחית עבור הטורקים", הסביר ברשת CBS פיליפ מאד, מומחה למאבק בטרור. "חשוב להם שתקיפת דאעש לא תחזק את הכורדים, ולכן הם חייבים לתקוף את שני הארגונים בניסיון לשדר ממלכתיות ואיזון".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בפרלמנט באנקרה, 23 ביוני 2015. רויטרס
מנסה להשיג רווח פוליטי באמצעות משחק כפול לאחר הכשלון בבחירות. ארדואן/רויטרס

לפיכך, טורקיה לוחמת בדאעש ובכוחות הכורדים, אבל בשלב זה האיום של דאעש כה מרכזי בעיני המערב, שהוא מברך על כך. מייקל פאלון, שר הביטחון הבריטי, הביע אופטימיות שלשום כשאמר כי "טורקיה מחויבת כעת ללחימה בדאעש והשתתפותה בקואליציה מבורכת. זה מצוין שכל מדינות האזור פועלות נגד דאעש".

"טורקיה מנסה להרוג שלוש ציפורים במכה", נכתב לפני מספר ימים בעיתון "הורייט". אנקרה החלה לחנוק את דאעש באמצעות סגירת הגבול ותקיפות מהאוויר, מנסה למנוע מהכורדים אוטונומיה בצפון סוריה, ולקינוח, שואפת לרכז את המוני הפליטים ברצועת ביטחון שהיא מבקשת להקים בשטח סוריה.

בשורה התחתונה, אחרי כל המהפכים בסוריה, נדמה שחזרנו לנקודת המוצא. משטר אסד מסתמן כברירת המחדל הפחות רעה והיותר נסבלת בעיני העולם. נשיא סוריה, ששורד כבר זמן רב בכוחותיו האחרונים, עשוי להיות המרוויח הגדול ממלחמת האזרחים העקובה מדם. המציאות הפוליטית המורכבת לא מאפשרת כרגע אפשרות ריאלית יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully