וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את החוק האוסר חלוקת שקיות ניילון בחינם

27.7.2015 / 8:10

לפני הבחירות עבר החוק, שמטרתו לשים סוף לחלוקת השקיות ברשתות השיווק, בקריאה ראשונה בכנסת. כעת הוא יעבור לאישור בקריאה שנייה ושלישית. "בכל חודש שבו מתעכב החוק מחולקות 16 מיליון שקיות ניילון מיותרות"

אילוסטרציה. ShutterStock
2.2 מיליארד שקיות בשנה/ShutterStock

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) את "חוק השקיות", לאחר שלפני הבחירות הוא עבר בקריאה ראשונה והועבר לדיון בוועדת הפנים, לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. לאור הקדמת הבחירות והחלפת השר להגנת הסביבה, הדיון בחוק נדחה.

מטרת החוק, כפי שגובש בכנסת הקודמת על ידי המשרד להגנת הסביבה בראשו של השר לשעבר עמיר פרץ, היא לאסור חלוקת שקיות ניילון ללא תשלום ברשתות השיווק. המהלך עשוי לגרום להקטנה משמעותית בזיהום ולחסוך עשרות מיליונים לסופרים ולצרכנים - שכן עלות השקיות, כ-80 מיליון שקל בשנה, מגולמת במוצרים שבבתי העסק.

"המשמעות של כל חודש עיכוב באישור החוק הוא חלוקה מיותרת של 16 מיליון שקיות נוספות", אמרה מנכ"לית עמותת "צלול", מאיה יעקבס. "אנחנו מברכים את השר גבאי שבחר לקדם את החוק הזה ועל הנחישות להתמודד עם האתגרים שהוא צופן".

עוד בוואלה חדשות:
שבוע לתחילת העבודות: מה שאתם צריכים לדעת על הרכבת הקלה
מועמד לנשיאות ארה"ב: "אובמה יצעיד את הישראלים למשרפות"
פגישה חשאית: השר סילבן שלום נועד עם סאיב עריקאת

השר עמיר פרץ  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
יוזם החוק. השר להגנת הסביבה לשעבר עמיר פרץ/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

הישראלי הממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה ובסך הכול נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים, לזיהום המרחב העירוני, שמורות הטבע, חופי הים והים עצמו.

לפי הצעת החוק, תיפסק לחלוטין חלוקה לצרכן של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. כמו כן, בעל בית עסק יהיה חייב לגבות מצרכן תשלום בעד כל שקית נשיאה חד-פעמית שעובייה בין 20 ל-50 מיקרון, ולציין את מחיר השקיות בנפרד בחשבונית לצרכן. המחיר לכל שקית נשיאה לא יהיה נמוך מגובה ההיטל שישולם על ידי יצרנים ויבואנים של שקיות נשיאה למדינה. סכום ההיטל המוצע הינו 30 אגורות, והוא ירד ל-20 אגורות אחרי שנתיים, ולאחר שנתיים נוספות ירד לעשר אגורות בלבד לשקית.

סכומי ההיטל יועברו למדינה, כך ש-20% מהם יופקדו בקרן לשמירת הניקיון ו-80% יועברו לאוצר המדינה. בכוונת הממשלה לסייע בעזרת הכספים הללו ליצרנים ישראלים של שקיות נשיאה חד-פעמיות. כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות הנשיאה, והסכום, כאמור, מגולם במחירי המוצרים. המהלך שמקדם המשרד להגנת הסביבה יוביל לשינוי המצב הקיים, כך שכל אדם יישא בעלויות השקיות לפי היקף הצריכה שלו. לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומך בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

תופעה של השנים האחרונות

בנייר העמדה שהפיצו לשרים העמותות שמקדמות את הנושא, "צלול" והמועצה לישראל יפה, הוסברו הסכנות שבשימוש נרחב בשקיות הפלסטיק והאמצעים שבהם ניתן לצמצמו. נייר העמדה מדגיש כי התשלום על השקיות נועד לתמרץ את הציבור להגיע לחנויות עם שקית רב-פעמית ולא לצרוך שקיות פלסטיק בכלל.

לטענת השר להגנת הסביבה אבי גבאי, "ריבוי שקיות פלסטיק היא תופעה של השנים האחרונות והן מהוות זיהום מיותר מאחר שיש להן חלופה פשוטה ונוחה לא פחות באמצעות סלים רב פעמיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully