וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לתקן את העוול": חושף השחיתויות ש"הוגלה" ישוב למשטרה?

28.7.2015 / 16:26

לוואלה!NEWS נודע כי מבקר המדינה פועל להחזרתו של חושף פרשת האחים פריניאן, ניצב-משנה אפרים ארליך, לשורות המשטרה. עורך דינו: "העברתו מתפקידו היוותה מסר לשוטרים 'תחשפו שחיתות, נבוא אתכם חשבון'"

ניצב משנה אפרים ארליך. באדיבות המצולמים
לא פעם ראשונה שהמבקר מתערב לטובתו. אפרים ארליך/באדיבות המצולמים

האם סוף-סוף יוכל חושף השחיתויות המפורסם ביותר במשטרה, ניצב-משנה אפרים ארליך, המכונה "קרמשניט", לחזור למשטרה? לוואלה!NEWS נודע כי בימים האחרונים פועל מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, להחזרתו של ארליך למשטרה. שפירא צפוי להיפגש בשבועות הקרובים עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ובין השאר לבקש ממנו להחזיר את ארליך, שעבר לפני כשנתיים לשרת בתפקיד ברשות הארצית לכבאות והצלה, למשטרה.

ארליך חשף את אחת מפרשות השחיתות המביכות ביותר בתולדות המשטרה, פרשת האחים פריניאן, שבבסיסה ניצב רצח העבריין פנחס בוחבוט, וחשדות שחיתות נגד כמה קצינים בכירים במשטרה. ארליך, אשר שימש באותה תקופה כסגן-ניצב ומפקד היחידה המרכזית באגף התנועה, הרגיש מתוסכל נוכח השחיתות ששררה סביבו והחליט לפוצץ את הסיפור בכך שחשף אותו בפני העיתונאית אילנה דיין ב-2005.

מפכל המשטרה רב ניצב משה קראדי. דובר צה"ל
מסע נקמה עקב הדחתו? מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי/דובר צה"ל

בעקבות חשיפת הפרשה הוקמה באותה שנה ועדת זיילר, בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר, שבסוף עבודתה התפטר מתפקידו מפכ"ל המשטרה דאז משה קראדי. הוועדה חקרה במשך שנה וחצי חשדות לקשרים בין שני עבריינים מוכרים, האחים עודד ושרון פריניאן, לבין צמרת המשטרה. הוועדה בדקה בין היתר כיצד הוכשל תיק הרצח של בוחבוט על ידי השוטר צחי בן אור. בנוסף, נבדקה העברת מאות אלפי שקלים מקציני המשטרה יורם לוי ורובי גלבוע, לעבריין עודד פריניאן, בתמורה להחזרת סוללות ואפודי אב"כ שנגנבו בשנת 1998 מבסיס פיקוד העורף.

מי שמסר את המידע לוועדה היה ארליך עצמו, שעד שהותר הדבר לפרסום, כונה "מיסטר איקס". במסגרת זו, גם נבדק הליך המינוי של קראדי על ידי השר לביטחון הפנים דאז, צחי הנגבי.

מאז ועד היום, נתקע מסלול הקידום המשטרתי של ארליך. בתחילה העובר ארליך לתפקיד זוטר במחוז ש"י במשטרה, ולאחר מינויו של המפכ"ל היוצא, יוחנן דנינו, הועלה לדרגת ניצב-משנה, לא לפני שהוחלט על השאלתו לנציבות הכיבוי. "הפוטנציאל שלו בחקירות לא ממומש", טוענים בסביבתו. "הוא יושב על משכורת עתק בכיבוי, ולמעשה נמצא בתפקידים שבהם הוא לא עושה כלום כי אין לו מושג מה עושים. במקום להחזיר אותו לשטח, לפקד על יחידה מרכזית במשטרה, הוא נאלץ להתעסק בזרנוקים. איזה מסר יש למשטרה שהוא נמצא בכיבוי? אל תחשפו שחיתויות פן תיפגעו?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"קצין משטרה משכמו ומעלה"

לאחרונה, עם כניסתו של ארדן לתפקיד השר לביטחון הפנים, נראה כי בסביבתו של ארליך מביעים אופטימיות זהירה בדבר חזרתו למשטרה ואף הוקמו קבוצות מחאה בפייסבוק למען השבתו לשורות המשטרה. "מדובר במותג", אמר עורך דינו של ארליך, פנחס פישלר. "הוא קצין משטרה משכמו ומעלה שהצטיין בכל מגוון תפקידיו. תיקו האישי מפואר ושתי עמותות בחרו בו כחושף שחיתויות הראוי לעיטור (התנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ – י"א)", הוסיף עו"ד פישלר. לטענתו, מדובר במסע נקמה של מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי שנאלץ לעזוב את תפקידו בעקבות חשיפת הפרשה.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
בעקבות מינויו של ארדן, ישנה אופטימיות בסביבתו של ארליך/ערן גילווארג

"מקומו של 'קרמשניט' הוא במשטרה - מאז ומתמיד. העובדה שהוא קיבל דרגת ניצב-משנה והוגלה לכבאות מעבירה מסר שלילי לכל שוטרי משטרת ישראל שאומר 'ראו הוזהרתם, היה ותחשפו שחיתות, נבוא אתכם חשבון, נרדוף אתכם עד כדי נקמה'. את המסר הזה העבירו כמקל במרוץ שליחים קראדי לדודי כהן , דודי כהן לדנינו, ובכך נכשלו שלושתם", אמר. "אני בטוח שגם מבקר המדינה, כפי שהבטיח והתחייב, גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן וגם בנצי סאו, ממלא מקום המפכ"ל, יתקנו את העוול המשווע בימים הקרובים וישבצו אותו בתפקיד בכיר, ובכך יסגרו מעגל ויעבירו מסר חדש גם בציבור וגם במשטרה, שקצין משטרה ללא רבב אשר חושף שחיתויות, צריך לשאת אותו על כפיים. לו תישמע דעתי, גם תקופה של שבע שנים שבהן היה מעוכב בדרגה צריכה להיחשב לו במניין העלאה בדרגה. לא תהיה זו בושה לבקש מאפרים גם סליחה".

ניצב משנה אפרים ארליך. באדיבות המצולמים
"יתרום רבות לשיפור תדמית המשטרה"/באדיבות המצולמים

עו"ד פישלר ביקש להדגיש כי החזרתו של ארליך לשורות המשטרה יכולה לתרום להשבת אמון הציבור בה. "'קרמשניט' מהווה דוגמה ומופת למקצוענות וליושרה ובזכות כישוריו יתרום רבות לשיפור תדמית המשטרה דווקא בתקופה זו".

משרד מבקר המדינה מסר בתגובה: "אחרי שעניינו של אפרים ארליך נסחב במשך תקופה ארוכה בלי מתן מענה, החליט מבקר המדינה להיכנס לתמונה ולקדם פתרון. בעקבות התערבותו של המבקר קיבל אפרים ארליך דרגת ניצב-משנה והושאל לרשות הארצית לכיבוי והצלה לתקופה קצובה. בהתאם לכך ממשיך המבקר לטפל בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully