וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: הכסף האיראני שיופשר יועבר לחמאס וחיזבאללה

27.7.2015 / 8:47

גורמים סבורים כי הסרת הסנקציות מעל טהראן תאפשר הפשרת 150 מיליארד דולר ועסקאות במאות מיליארדים נוספים בשנים הקרובות. להערכתם, הכסף ישמש לחיזוק ארגוני הטרור. "הכסף הגדול יגרום לחמאס להכריע בין איראן לסעודיה וקטאר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(ג'ון קרי מגן על הסכם הגרעין בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט)

בעוד חודשיים יצביע הקונגרס האמריקני על הסכם הגרעין שגיבשו המעצמות עם איראן. גורמים במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי עם הסרת הסנקציות מעל איראן במסגרת ההסכם, יופשרו באוקטובר הקרוב ברחבי העולם כספים איראניים בשווי 150 מיליארד דולר, ובחמש השנים שאחרי כן יגבשו האיראנים עסקאות שיכניסו לכיסם מאות מיליארדי דולרים.

הגורמים טוענים כי המערב אינו מחכה להצבעה בקונגרס, וכבר עתה נציגים של חברות רבות עורכים ביקורים באיראן, באישור ממשלותיהן, ומקדמים שם עסקאות. לצד אלו מתנהלים גם מגעים דיפלומטיים רשמיים, ובראשם אלו שמנהלת בריטניה, שביטלה את אזהרת המסע הגורפת לאיראן והודיעה כי בכוונתה לפתוח מחדש את השגרירות בטהראן.

הסכם היסטורי עם איראן - סיקור מיוחד בוואלה!NEWS:
שר החוץ האיראני בביקור במפרץ: "לשלב זרועות נגד דאעש"
נסראללה על הסכם הגרעין: ארה"ב תמשיך להיות "השטן הגדול"
קרי: "אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, העולם יאשים את ישראל"

שר החוץ של בריטניה נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה, יולי 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
המערב אינו מחכה להצבעה בקונגרס. נתניהו ושר החוץ של בריטניה, פיליפ המונד, החודש/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

להערכת אותם גורמים, הכסף שייכנס לקופת איראן ישמש, בין השאר, למימון ארגוני טרור, ובהם חיזבאלללה וחמאס. "העסקאות ישפיעו באופן ישיר על חיזבאללה, שסובל ממצוקה גדולה", אמר אחד הגורמים והוסיף כי הכסף שיגיע מאיראן הוא זה שיכריע אם חמאס יבחר להיות נאמן לערב הסעודית או לטהראן: "חמאס נקרע בין הרצון להתקרב לסעודיה ולהישאר ביחסים טובים עם קטאר, לאיראן. הכסף הגדול מאיראן יכריע ללא ספק". הגורם הדגיש כי כבר עתה איראן מעבירה כסף לזרוע הצבאית של חמאס, אך כשיגיע "הכסף הגדול", לדבריו, הדבר יבוא לידי ביטוי בהגברת המתח בגבול הישראלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר ההגנה האמריקני אשטון קרטר, משרד רה"מ, 21 ביולי 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
עסקאות בשווי מאות מיליארדי דולרים. נתניהו ואשטון קרטר, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

סוכנויות המודיעין של ארצות הברית מכירות היטב את אפיקי המימון ואת האופן שבו מכווינות משמרות המהפכה האיראניות פעילות טרור על אדמת תימן, סוריה, לבנון, סודאן ורצועת עזה. עוד בכהונתו הראשונה של הנשיא ברק אובמה ערך דניס רוס, בזמנו יועץ מיוחד למזכירת המדינה לענייני המפרץ הפרסי ואיראן, מחקר מעמיק על אודות הכסף האיראני ונכסי משטר האייתולות המוקפאים ברחבי העולם.

עם זאת, לגורמים בכירים במערכת הביטחון היה חשוב להדגיש בפני עמיתיהם האמריקנים מה יקרה ברגע שיוסרו הסנקציות - לאן בדיוק יגיע הכסף הגדול מטהראן וכיצד ישפיע הדבר על ישראל. ואכן, בעת הביקור של שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר בישראל בשבוע שעבר הציגו בפניו גורמי מודיעין תמונת מצב הממחישה את עומק המעורבות האיראנית בפעילות ארגוני הטרור במזרח התיכון.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully