וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נער פיליפיני שהגיע לבקר את אמו נדרש לשלם 100 אלף שקל בנתב"ג

הצעיר נאלץ לשוב למולדתו מבלי לבקר את אמו מאחר שלא היה בחזקתו סכום כזה לערבות. בית המשפט מיהר להפוך את החלטת רשות האוכלוסין, ובן ה-16 התאחד עם אמו בחודש שעבר. "החלטות משרד הפנים אינן גזירות גורל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנער מרק וורן סלוודור עם אמו בנתב"ג/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרק וורן סלוודור אמנם רק בן 16, אך כשהגיע לישראל מהפיליפינים באפריל האחרון כדי לבקר את אמו שמתגוררת בארץ כשבע שנים, גילו לא מנע מפקידת ביקורת הגבולות לדרוש ממנו 100 אלף שקלים ערבות. לנער לא היה סכום שכזה, ועוד באותו היום הוא שב על עקבותיו וחזר למולדתו יחד עם דודתו שליוותה אותו, מבלי לראות את אמו, דיגנה. היה זה הביקור שני של מרק בישראל, לאחר שביקר את אמו לראשונה לפני כשנתיים למשך חודש וחצי ושב לארצו. אז, מרק ודודתו לא נדרשו לשלם סכום ערבות כזה.

הפרשה, שמציגה התנהלות תמוהה מצד רשות האוכלוסין וההגירה, הגיע עד מהרה לבית המשפט על ידי עו"ד תומר ורשה, שמייצג את מרק הצעיר. במשפט, שנערך חודש לאחר שמרק נאלץ לשוב לפיליפינים, טען נציג הרשות כי הבקשה של השניים להיכנס נפסלה בשל סיומה של אשרת השהייה של אמו, על אף שהאחרונה נמצאת בהליך לקבלת מעמד קבע מתוקף הזוגיות שהיא מנהלת עם אזרח ישראלי. לצד זאת, נציג הרשות טען כי לא קיימת כל אינדיקציה לבקשת הערבות שעליה סיפרו הנער ודודתו.

בית המשפט תקף את רשות האוכלוסין וההגירה

בית המשפט לא השתכנע. דיינת בית הדין לעררים, באפי תם, דחתה את עמדת הרשות משום שבמהלך חודש מאי הוארכה אשרתה של האם למשך שנה, והיא אף פתחה בהליכים למעמד קבע בישראל. תם הוסיפה כי לא ברור על סמך מה קבעה הרשות כי האם לא תחדש את אשרת השהייה שלה, כשבפועל לא נערך ריאיון לבחינת הקשר בינה לבן זוגה הישראלי מאז שנת 2009. לפיכך, לא ניתן לקבוע כלל את כנות הקשר שלהם.

הדיינת נתנה לרשות אפשרות להגיב בשנית, אך האחרונה התעלמה ולא העבירה את התייחסותה, על אף ארכות שקיבלה. "התנהלות המשיב אינה מתקבלת על הדעת", כתבה תם בפרוטוקול הדיון. "יהא העומס המוטל על כתפי הלשכה המשיב בתל אביב אשר יהא, אין בו כדי להצדיק התעלמות מהחלטת בית הדין ומהוראות שיפוטיות. מן הראוי כי הגורם המוסמך ייתן על כך את דעתו".

כמו כן, הודיעה תם כי אם לא יתקבל מענה לבקשה בתוך שבוע ימים - תותר כניסת הילד ודודתו לישראל. רשות האוכלוסין וההגירה לא הגיבה לבקשה ובחודש שעבר אכן הגיעו השניים לביקור.

נתב"ג בפסח, מרץ 2015. ראובן קסטרו
נתב"ג/ראובן קסטרו

"בשנה האחרונה אנו נתקלים בהקשחת היחס בנתב"ג כלפי תיירים, ובסירובי כניסה תמוהים וחסרי בסיס משפטי או עובדתי", אומר עו"ד ורשה, מומחה להגירה ומעמד בישראל. "לכן, תיירים רבים ואפילו בני משפחה של תושבי ישראל נדחים בגבול תוך מפח נפש ונזק כספי גדול. חשוב שאותם מסורבים וקרוביהם ידעו שהחלטות משרד הפנים אינן סופיות ואינן גזירת גורל, אלא קיימת האפשרות לערער לבתי המשפט. כפי שקרה במקרה זה, בית המשפט הבין שהחלטת משרד הפנים לסרב את הכניסה הייתה עגומה ושגויה והורה להכניס לישראל בחזרה את הבן ואף פסק הוצאות משפט נגד משרד הפנים".

טרם התקבלה התייחסות רשות האוכלוסין וההגירה לכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully